پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام با 48 واحد رشد در ارتفاع 77 هزار و 697 واحدی قرار گرفت. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و توام با انگیزه‌های نوسان‌گیری بود. بازاری که پس از گذشت فضای انتخاباتی کشور در انتظار روزهای باقی‌مانده تا پایان سال برای کسب بازدهی مثبت از گروه‌های پربازده است. چنان که هر سال در آستانه نوروز گروه‌هایی از جمله دارویی‌ها، گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مخابرات و برخی تک‌سهم‌های کوچک به‌صورت سنتی مثبت می‌شوند.

به این ترتیب اگرچه بازار سهام در روزهای اخیر از شدت هیجانات خود کاسته و با افت‌وخیز زیادی مواجه می‌شود اما همچنان میانگین ارزش و حجم معاملات و همچنین بازدهی سهامداران مثبت بوده و برخی شرکت‌ها سودهای چشمگیری نصیب همراهان خود کردند. از سوی دیگر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و عرضه سهم از سوی حقوقی‌ها که نیاز به نقدینگی دارند و نیز شناسایی سود از سوی برخی سهامداران موجب حاکم شدن جو نوسانی در بازار سهام شده که ممکن است تا روزهای پایانی سال ادامه پیدا کند.

خودرویی‌ها، همچنان مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای

در بازار دیروز همچنان شــرکـت‌های خـودرویی مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و با افزایش تقاضا مواجه شدند، به‌طوری که ایران خودرو دیزل، تولید محور خودرو و محورسازان ایران خودرو از شرکت‌های دارای بیشترین صف خرید بودند، در حالی که شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، چادرملو و پلی اکریل بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. در عین حال در گروه خودرو و ساخت قطعات فعالان بازار سهام منتظر بازگشایی زامیاد و سایپا بودند که این بازگشایی‌ها عملی نشد.

معاملات گروه متعادل و نسبتا پرعرضه بود البته در اواخر بازار شاهد افزایش تقاضا در گروه بودیم. در گروه بانک روند معاملات گروه منفی بود، به‌طوری که به جز پست بانک ایران و بانک خاورمیانه سایر نمادهای گروه معاملات را در بازه منفی به پایان رساندند. دیروز شاهد معامله بلوک 163 میلیون سهمی بانک پاسارگاد در اواخر بازار بودیم و مجموعا با معامله 174 میلیون سهم، بانک پاسارگاد بیشترین حجم معاملات گروه بانک را داشت. گروه بانک با توجه به برخورداری از نسبت P/E مناسب، در میان مدت از پتانسیل رشدبرخوردارند.

در گروه حمل‌و‌نقل، از کشتیرانی ایران که طی روزهای اخیر اخبار مثبتی به گوش می‌رسید، از اواخر بازار رشد نسبی خود را در پیش گرفت و روز گذشته دقیقا در لحظات پایانی با رشد یکباره از بازه منفی تا آستانه سقف قیمت باعث شگفتی سرمایه‌گذاران شد. طی روزهای اخیر حقوقی در نماد کشتیرانی ایران خریدار است. سایر نمادهای گروه روندی نزولی داشتند و همگی در بازه منفی معاملات را به پایان رساندند.

افت 6 واحدی شاخص فرابورس

در معاملات روز چهارشنبه 12 اسفندماه، افزون بر 258 میلیون ورقه بهادار دادوستد شد و ارزش آن به 2 هزار و 371 میلیارد ریال رسید. دیروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا52» با دادوستد یک میلیون و 620 هزار ورقه به ارزش یک هزار و 373 میلیارد ریال در صدر بالاترین ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت و کل بازار فرابورس قرار گرفت. در پنج نماد اسناد خزانه اسلامی در مجموع، یک هزار و 540 میلیارد ریال مبادله شد و بیشترین افزایش قیمت در نماد «اخزا1» رخ داد.

در همین حال شاخص کل فرابورس ایران حدود شش واحد افت کرد و نماد شرکت هلدینگ خاورمیانه و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر منفی را بر آن گذاشتند. بیشترین حجم معاملات بازار سهام در روز گذشته متعلق به خریدوفروش 26 میلیون و 790هزار سهم در نماد گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بود و ارزش 77 میلیارد ریالی در نماد گروه فن‌آوا بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

بیشترین افزایش قیمت در روز جاری مربوط به سهم توسعه و عمران کرمان، نیرو سرمایه و صنعتی مینو بود و گروه فن‌آوا، بیمه نوین و البرز بالک با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. در بازار اول، 38میلیون و 940 هزار اوراق بهادار به ارزش 84 میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم و ارزش معاملات به نام سرمایه‌گذاری مسکن تهران ثبت شد.

همین‌طور، 86 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 247 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار از آن پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد، به‌طوری که حجم معاملات این صندوق دیروز به 5میلیون و 100 هزار ورقه بهادار رسید.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZHlIYn5c
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه