به گزارش بلومبرگ و به نقل از یک شرکت حملونقل یونانی، به دنبال کاهش شدید قیمت نفت خام در بازارهای جهانی که تولید نفت مازاد و همچنین افزایش عرضه نفت شیل آمریکا به بازار از جمله دلایل آن ذکر شده فعالان و معاملهگران این محصول به دنبال دپو کردن 20میلیون بشکه نفت خام در دریا هستند. شرکتهای نفتی به دنبال کاهش شدید قیمت نفت خام که بعد از رکود مالی سال 2009 میلادی به پایینترین حد خود رسیده است، سعی دارند با استفاده از نفتکشهای غولپیکر برنامه خود را عملی کرده و از فرصت پیش آمده و نفت ارزان موجود در بازار استفاده کنند.
در این رابطه اودیسئوس والاتساس، مدیر اجاره شرکت حملونقل دریایی دایناکام تانکرز به بلومبرگ گفت: در روزهای اخیر شرکتهای نفتی برای اجاره دستکم 10 نفتکش بسیار بزرگ با قابلیت حمل حجم قابل توجهی از نفت خام و انبار کردن آن در دریا با این شرکت تماس گرفتهاند. به گفته والاتساس وبراساس اطلاعات بهدست آمده از کارگزاران صنایع حملونقل دریایی و فعالان این بازار، تاکنون تعداد قابل توجهی از نفتکشها به این منظور اجاره شده و دراختیار شرکتهای نفتی بزرگ قرار گرفتهاند. گفتنی است ناوگان حملونقل دریایی شرکت دایناکام ظرفیت حمل 65 میلیون بشکه نفت خام را داراست.
در همین راستا و به عقیده موسسه جی بیسی انرژی و در سال 2014 میلادی سقوط 48 درصدی ارزش نفت خام در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش قیمت آن در ماههای پایانی سال گذشته میلادی بالاتر از هزینههای تولید و عرضه آن به بازار بوده که این مسئله به معاملهگران نفت اجازه میدهد تا از طریق خرید محمولههای نفتی و انبار کردن این محصول در نفتکشها و روی دریا و فروش آن در آینده سود قابل توجهی به جیب بزنند.
در همین رابطه یکی از تحلیلگران و مشاوران فعال بازار در وین معتقد است که شرکتهای نفتی قادر خواهند بود که تا 60 میلیون بشکه نفت خام را در ماههای آینده و روی دریا دپو کنند. شرکت فرانتلاین که در زمینه حملونقل دریایی فعالیت داشته و مالک یک نفتکش است در این مورد اعلام کرد که در سال 2009 میلادی شرکتهای بزرگ نفتی حجمی معادل 100میلیون بشکه نفت خام را در دریا دپو کردند.
اریک هاوالدسن، کارشناس بازار حملونقل دریایی در نروژ در گفتوگویی تلفنی با بلومبرگ گفت: به نظر میرسد در روزهای آینده شاهد تردد ذخایر شناور نفتی بیشتری در دریا باشیم که این برای شرکتهای حملونقل دریایی که در زمینه حملونقل نفت خام فعالیت میکنند خبر بسیار خوبی است. هاوالدسن ادامه داد: افزایش تمایل شرکتهای نفتی به اجاره نفتکش به منظور ذخیره کردن محمولههای نفتی خود در دریا در سال جاری موجب خواهد شد تا صنعت حملونقل دریایی در زمینه جابهجایی محمولههای نفتی رونق گرفته و از شرایط خوب حال حاضر به یک شرایط ایدهآل بدل شود.
لازم به ذکر است که پس از انتشار خبر تمایل شرکتهای بزرگ نفتی به ذخیره کردن محمولههای نفت خام خود در دریا و اشتیاق آنان به اجاره کردن تعداد بیشتری از نفتکشها سبب شد تا ارزش سهام شرکت کشتیرانی فرانت لاین در اسلو با 14 درصد افزایش به بالاترین میزان خود در یک سال اخیر برسد.
با توجه به انتشار خبر افزایش تقاضا برای اجاره نفتکش، هزینههای حملونقل نفت خام در بازار حملونقل دریایی افزایش یک درصدی را تجربه کرده و بهعنوان مثال هزینه اجاره یک نفتکش از مبدا ژاپن به مقصد عربستان سعودی به رقم 82 هزار و 216 دلار در هر روز رسید. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بالتیک اکسچنج در لندن این قیمت بالاترین میزان هزینه حملونقل دریایی دستکم از سال 2009 میلادی به این سو است.
گفتنی است قیمت شاخص نفتی برنت در بازار لندن و برای تحویل در ماه آگوست به 55دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید که این میزان 6 دلار و 75 سنت بیشتر از قیمت این محصول در ماه فوریه است. طبق نظر شرکت حملونقل دریایی گیبسون در لندن این فاصله قیمت باید دستکم شش دلار و 50 سنت باشد تا هزینههای اجاره و ذخیره کردن نفت خام در دریا را برای شرکتهای نفتی فراهم آورد.
طـبـق تـخـمین شرکت جیبیسی انرژی حجمی معادل 30 تا 60میلیون بشکه نفت خام در ماههای آینده توسط شرکتهای نفتی روی دریا دپو خواهد شد. گفتنی است چنانچه حجم نفت دپو شده در دریا به 60 میلیون بشکه برسد این میزان معادل یک سال مصرف نفت خام کشور دانمارک است که این نشاندهنده حجم قابل توجه نفت خامی است که احتمالا روی آب ذخیره خواهدشد.