نایب رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران گفت: میتوان از ظرفیتهای بخش حملونقل، ترانزیت و موقعیت مناسب ایران در این زمینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی بهره برد، چراکه فرصتهای ترانزیتی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی هستند. به گزارش ایسنا، سیدفاطمه مقیمی با بیان اینکه ایران در مهمترین مسیر کریدورهای ترانزیتی دنیا قرار گرفته و بیشترین کریدورهای دنیا از مسیر کشور ما عبور میکند، گفت: میتوان به کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جاده ابریشم، راه شاهی و جاده مروارید اشاره کرد و از سوی دیگر وضعیت سوقالجیشی کشور، دسترسی به دو دریا و اقیانوس آزاد و وجود 15 کشور همسایه بیش از پیش ظرفیتهای بزرگ حملونقلی کشور را برای ما آشکارتر میکند.
وی افزود: اگر دولت خردمندانه روی این موقعیتها برنامهریزی کند، بهراحتی میتواند فرصتهای ترانزیتی را جایگزین درآمدهای نفتی کند. نایب رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: تمام این مسائل باعث ارزآوری، اشتغال و امنیت خواهد شد و زمانی که کشورهای دیگر این مسیر را امن ببینند، جایگاه تعاملات در بخش اقتصادی بهگونهای میشود که در بخش سیاسی نیز همسو بودن و همگن بودن ایجاد خواهد شد. مقیمی اظهار کرد: مهمترین اقدامی که در بخش حملونقل کشور در سالجاری صورت گرفت، اتصال خط ریلی اینچهبرون بود، زیرا منافع مشترک و وضعیت برد - برد به وجود آمده با همسایگان میتواند همسو بودن در مسائل سیاسی، ارزآوری و اشتغالزایی خوبی داشته باشد.
وی با اشاره به شرایط استراتژیک مناسب ایران در زمینه حملونقل اظهار کرد: راهاندازی سیستمهای ریلی و اتصال به کشورهای CIS از جمله روسیه، جمهوری بلاروس، اوکراین، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان یا ارمنستان از مواردی است که میتواند زمینهساز شرایط مساعد حملونقل در کشور باشد. مقیمی گفت: بهطور مثال خط ریلی که از اینچهبرون در استان گلستان به ترکمنستان وصل شده اگر تا قلب کشورهای CIS برسد، یک اقدام مهم در بخش حملونقل کشور به شمار میآید اما از دیدگاه من به هیچ عنوان برای حملونقل ایران کافی و لازم نیست.