پرسش: مدیر فروش فستفودی در تهران هستم که سرمایهگذاران متعددی از خود استان تهران و شهرستانهای مختلف اعلام آمادگی کردند که بهصورت فرانچایز شعبهای از این فستفود را در محلهای خاصی احداث کنند، اما مدیر مجموعه بر این باور است که در حال حاضر احداث شعبههای مختلف به ضرر مجموعه است و نگرانیهایی در خصوص کیفیت غذاها در شعب دیگر دارد. با توجه این موضوع در فرانچایز چه شرایطی باید لحاظ شود که این نگرانیها برطرف شود و عملکرد مجموعه در تمامی شعب با همان کیفیت باشد و پایین نیاید؟
پاسخ کارشناس: امروزه یکی از پرطرفدارترین شیوههای احداث نمایندگیهای کسبوکارهای مختلف خصوصا فستفودها استفاده از داراییهای شرکت شامل برند و... در قبال پرداخت هزینهای بهعنوان حق استفاده از دارایی فرانچایز میشود که در چند سال گذشته نیز فستفودهایی مانند بوف، هایدا و... از این موضوع استفاده کردند و شعبات خود را در سراسر کشور گسترش دادند.
فستفود شما هم میتواند در ابتدا مبلغی را بابت حق فرانچایز از مشتری دریافت کند و بازرسی را برای محلی که قرار است فستفود احداث شود، مشخص کند و اگر از نظر استراتژیک موقعیت محل فستفود به درستی انتخاب شده بود، مقدمات فرانچایز را مهیا کنید. از طرفی میتوانید کارکنان شعبات مختلف را در ابتدا آموزش دهید که آنها به درستی بتوانند با مخاطبان برخورد داشته باشند.
در این میان باید در تلاش باشید با استفاده از بازرسهای متعدد کیفیت شعبات مختلف را دائما چک و بررسی کنید و حتی اگر مجموعه شما این توان را داشته باشد، میتوانید مواداولیه تمامی این شعبات را خود فستفود آماده کنید و تحت یک دستورالعمل خاص و تدوین شده در شعبات مختلف این غذاها طبخ شود که کیفیت آنها یکسان باشد. در حوزه قیمتگذاری نیز باید به این موضوع توجه کنید که قیمتهای یکسانی اتخاذ کنید و تمامی محصولات غذایی شما در تمامی شعبات قیمت یکسانی داشته باشد.