از آنجایی که یکی از محصولات مهم بازارهای جهانی، فرآوردههای میوهها و سبزیجات است، صنعت آبمیوه به یکی از مهمترین صنایع تجاری جهان تبدیل شده است که همه ساله عرصه تقاضا برای آن گستردهتر میشود و بهویژه با توجهی که برخی از مصرفکنندگان به سلامت تغذیه خود دارند، آبمیوههای طبیعی طرفداران زیادی در سطح جهان یافته است، اما در کنار این تقاضا، وجود برخی عوامل دیگر باعث چالشهایی در این تجارت میشود، تغییرات آبوهوایی و تغییر ذائقه مصرفکنندگان به سوی دیگر نوشیدنیها، از جمله عواملی هستند که باعث فراز و نشیبهای زیادی در این تجارت جهانی شدهاند.
صنعتی روبه رشد
امروزه با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به سلامت خود، مصرف آبمیوه رشد چشمگیری داشته و خریدوفروش آن در سالهای اخیر رشد قابل توجهی یافته است. خصوصا در حال حاضر، پردازش صنعت آبمیوه در کشور چین رو به رشد است. البته این صنعت نیز طی سالهایی دستخوش بحرانهایی شد و خصوصا در پی بحران اقتصادی که در سال 2008 پدید آمده بود، بازار عرضه و تقاضای این صنعت با چالشهایی جدی روبهرو شد، اما با این حال تحلیلگران این صنعت پیشبینی کرده بودند که بازار جهانی آبمیوه تا سال 2015 به تولیدی بالغ بر 64.46 میلیارد لیتر رسیده و حتی پیشبینی شده که تقاضای جهانی برای این صنعت، به رشد سالهای پیش از رکود اقتصاد جهانی برسد.
چین باز هم پیشتاز
همانگونه که ذکر شد چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آبمیوه در جهان محسوب میشود و طبق گزارشی که انجمن صادر کنندگان مواد غذایی چین ارائه داده، طی سالهای اخیر کشور چین حدود یک میلیارد لیتر آبمیوه به کشورهای دیگر صادر کرده است که حدود 60 درصد از تولیدات آبمیوه کل جهان را شامل میشود و پیشبینی میشود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.
البته نکته قابل توجه اینکه چین بیشترین جمعیت جهان را داراست، اما مصرف آبمیوه در این کشور به نسبت پایین است. البته سرعت تولید آبمیوه در چین بهشدت در حال رشد بوده، بهطوریکه حجم تولیدات این صنعت در سال 2009 به 14.48 میلیون تن رسیده که در مقایسه با سال 2005 که 6.35 میلیون تن بوده است، رشدی مضاعف داشته است.
النینو و آبمیوه
البته توجه به این نکته ضروری است که با توجه به بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر، تغییرات آب و هوایی و ظهور پدیدههایی مانند النینو، بازار جهانی آبمیوه نیز دستخوش چالشهایی شده و روند تولید این محصول از آنچه انتظار میرفت، کمتر شده باشد. همچنین با توجه به تولیدات انواع مختلف نوشیدنیها، تقاضای مصرفکنندگان نسبت به آبمیوه تا حدی نیز کاهش یافته است. بهعنوان مثال کشور برزیل که از تولیدکنندگان عمده آبمیوه است، در سال 2015 به دلیل شرایط آبوهوایی، با افت زودرس میوه مواجه شده که البته پدیده النینو نیز بر این روند تاثیری عمده داشت.
همچنین این تغییرات آبوهوایی بر روند تولید این صنعت در ایالتهای آمریکا نیز تاثیر گذشته است، بهطوریکه مثلا در تولید آب پرتقال، طبق پیشبینی تحلیلگران این تجارت، تولید جهانی آن در سالهای 2014 و 2015 نسبت به سال گذاشته که 48.8میلیارد تن بوده است، 4درصد سقوط کرده است که این امر خصوصا بازارهای چین، برزیل و اتحادیه اروپا را دستخوش تغییر خواهد کرد و بر این اساس انتظار میرود که صادرات جهانی آب میوه حدود 7درصد افت داشته باشد.
براساس آمار و ارقام
طبق آماری که توسط تحلیلگران صنعت آبمیوه گرفته شده است، تولید آب پرتقال در کشورهای مهم تولیدکننده آن یعنی برزیل، ایالات متحده، مکزیک و اتحادیه اروپا طی سالهای 2011 تا 2015 به قرار زیر بوده است: برزیل در سالهای 2011 تا 2012، 1.263 تن، در سال 2013، 980تن، در سال 2014، 1.120 تن و در سال 2015، 1.010 تن تولید داشته است. ایالات متحده آمریکا نیز در فاصله همین سالها به ترتیب تولیدی برابر با 682، 607، 492 و 481 تن داشته است. به همین ترتیب مکزیک 83، 151، 117 و 130 تن تولید داشته و اتحادیه اروپا نیز در طی همین سالها به 82، 83، 111 و 102 تن تولید دست یافته است.
همانگونه که پیشتر نیز گفته شد این آمار کاملا بیانگر بحرانهایی جغرافیایی و اقتصادی است که بر روند تولیدات این بازار تاثیر داشته و تغییرات چند درصدی را به همراه داشته است. در پایان بد نیست به معرفی مختصر از برخی برندهای معروف آبمیوه در سطح جهان بپردازیم. فروتی، دل مونته، کِرِس، هاروِس، تروپیکانا، رئال و. . . از جمله برندهای معروف آبمیوه در سراسر جهان هستند که طعم و کیفیت منحصربهفرد آنها باعث شده است که به شهرتی جهانی دست یابند.
منبع:
www. skypeoplefruitjuice.com
www.companiesandmarkets.com