پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روند راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران را سر برده است و آن طور که به نظر می رسد مسئولان برنامه ای برای ایجاد رونق در بورس ندارند، بنابراین مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود بازگرداند. تقویت زیرساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فراهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولان از جمله مسائلی است که می تواند چشم انداز بازار سهام را در بلند مدت مطمئن و مثبت کند. پیرامون اصلاح برخی قوانین، به طور مثال در گروه بانکی، باوجود سپری شدن و اتمام فصل مجامع شرکت ها در تیرماه و بازگشایی اکثر نمادها، هنوز بانک های بزرگی چون صادرات، تجارت، ملت و سینا از اواخر تیر تاکنون دور از تابلوی معاملات هستند. سرمایه گذاران و سهامداران بانک ها نیز خواهان روشن شدن هر چه زودتر موضوع صورت های مالی بانک ها و بازگشایی نماد بانک ها هستند، اما به دلیل لزوم مشخص شدن نتایج مجمع سالانه امکان بازگشایی نماد بانک ها وجود ندارد و با وجود تلاش های سازمان بورس به دلیل مشکلات قانونی، سهامداران شاهد بلوکه شدن منابع مالی خود هستند. مواردی از این دست ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام را بالا برده و نقدینگی ها را به سایر بازارهای موازی سوق می دهد و باعث ادامه رکود بازار در هفته های آتی می شود.

فراز و فرودهای بی هدف بازار روی اعصاب سهامداران

با توجه به بسته بودن نماد بانک های بزرگ در بورس و با در نظر گرفتن ارزش بازار سهام این شرکت ها، برای هفته پیش رو نیز پیش بینی بازاری متعادل و در عین حال کم حجم قابل تصور خواهد بود.

رشد 2 درصدی حجم معاملات هفتگی

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم ارزش معاملات فرابورس به رقم 6 هزار و 521 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته ماقبل رشد 7 درصدی را نشان می داد. در عین حال حجم معاملات نیز بالغ بر دادوستد یک هزار و 459 میلیون ورقه بهادار بود که حاکی از رشد 2 درصدی در مقیاس هفتگی است. رشد حجم و ارزش معاملات بازار فرابورس ایران نسبت به هفته ماقبل و همچنین مدت مشابه سال گذشته در حالی است که شاخص کل با افت 13.4 واحدی معادل 1.6 درصد به ارتفاع 803.7 واحدی کاهش یافت و ارزش بازار با تنزل 1.3 درصدی به رقم 943 هزار و 630 میلیارد ریال در آخرین روز معاملاتی هفته
رسید.

بررسی روند معاملات در بازارهای فرابورس ایران نیز نشان می دهد هفته گذشته بازار اول با رشد 15,2درصدی حجم و ارزش معاملات شاهد دادوستد 318 میلیون ورقه سهام به ارزش 583 میلیارد ریال بود. همچنین بازار دوم درحالی که افت 24 درصدی حجم معاملات را تجربه کرد با افزایش 29 درصدی ارزش دادوستدها روبه رو شد. به این ترتیب در این بازار تعداد 505 میلیون ورقه سهام خریدوفروش شد که ارزش آن بالغ بر 2 هزار و 406 میلیارد ریال بود. در هفته ای که گذشت بازار پایه نیز به ترتیب رشد 38 و 15 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. 

روند معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی

در هفته منتهی به 29 مردادماه حجم معاملات اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی به 2 میلیون و 400 هزار ورقه بهادار رسید که ارزش آن بالغ بر 2 هزار و 345 میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با هفته ماقبل با تغییر چندانی روبه رو نشد، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 16 و 12 درصدی در حجم و ارزش معاملات اوراق بدهی را نشان داد. در عین حال صندوق سرمایه گذاری قابل معامله نیز با دادوستد 23 میلیون ورقه بهادار به ارزش 193 میلیارد ریال مواجه شد که از رشد چشمگیر 317 و 454 درصدی حجم و ارزش معاملات این صندق ها در فرابورس ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت می کند.

در نهایت اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در بازار ابزارهای نوین مالی به تعداد 0.2 میلیون ورقه مورد دادوستد قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 220 میلیارد ریال بود. این ارقام در حالی با افت حدود 20 درصدی نسبت به هفته ماقبل روبه رو شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3 درصدی حجم و 21 درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد.

فلزات اساسی در صدر صنایع فرابورسی ایستاد

هفته گذشته در فرابورس ایران به ترتیب سه صنعت «فلزات اساسی»، «پالایشی ها» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام را از ارزش کل معاملات در اختیار گرفتند. ارزش دادوستدهای انجام شده در گروه فلزات اساسی به 337 میلیارد ریال رسید که سهم 18 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام را شامل می شد. پس از آن پالایشی ها با 312 میلیارد ریال ارزش معاملات صورت گرفته در این گروه سهم 16 درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه های بانک ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی ، انبوه سازی و محصولات دارویی نیز در میان 10 گروه پیشرو معاملات هفته گذشته با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. مهم ترین رخدادهای فرابورس در هفته قبل نیز شامل عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه و قطعیت معامله عمده 69 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در بازار دوم بود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xZvVBp6m
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه