پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران در رکوردشکنی جدید خود موفق به عبور از کانال 63 هزار واحدی شد. نزدیک شدن به روزهای پایانی تحریم‌ها و فرارسیدن زمان اجرای برجام موجب شد تا روند صعودی بورس تهران تشدید شده و بازار سهام در معاملات دیروز خود رکوردشکنی‌های جدیدی را تجربه کند به‌طوری که در بازار نقدی بیش از ۲۷۸ میلیارد تومان نقدینگی در معاملات سهام جابه‌جا شد. به این ترتیب نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌ها که روز جمعه اعلام شده است، موجب شد تا در آخرین روز معاملاتی هفته تقاضای خرید در تالار شیشه‌ای تشدید شود تا در صورت اجرایی شدن برجام در روز جمعه، سهامداران بتوانند از این طریق کسب سود کنند.

شدت گرفتن تقاضای خرید و رشد قیمت سهام شرکت‌ها، باعث شد تا نیمه معاملات دماسنج بازار سهام رشد بیش از 500 واحدی را تجربه کند و دوباره وارد کانال 63 هزار واحدی شود. علاوه بر تقویت تقاضای خرید در اکثر گروه‌های بازار، شرکت‌های حمل‌ونقلی، بانکی و خودرویی که بیشتر از لغو تحریم‌ها تأثیر می‌پذیرند مورد توجه بازار قرار گرفتند.

بیشترین افزایش شاخص کل در نیمه دوم سال

در عین حال بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته خود، بیشترین افزایش خود را در نیمه دوم سال تجربه کرد و با تشدید روند صعودی قیمت و تقاضا و همچنین رشد 675 واحدی شاخص، به استقبال هفته آینده رفت. البته جو مثبت حاکم بر بازار سرمایه از هفته‌های گذشته شکل گرفته بود و اغلب صنایع همچون خودرو و تجهیزات با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده بودند. روند مثبت بورس تهران همچنین ارزش و حجم معاملات را به‌شدت افزایش داد و رکوردشکنی جدیدی را در این حوزه بعد از مدت‌ها ثبت کرد به‌طوری که در مجموع بیش از 127 میلیون سهم به ارزش 316 میلیارد تومان دادوستد شد.

رشد قیمت‌ها در بازار بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات طی هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران را برای ادامه این روند امیدوار کرده است، اما از طرفی به عرضه سهام توسط افراد حقوقی در روزهای اخیر خصوصاً در گروه بانک و تجربه‌های تلخ سهامداران بعد از اعلام نتیجه مذاکرات طی دو سال گذشته باعث ایجاد نگرانی شده است،ولی با توجه به اینکه دورنمای مثبتی در بازار ایجاد شده است، می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.از سوی دیگر در شرایطی که قیمت جهانی نفت با کاهش شدیدی مواجه شده و کسری بودجه کشور را به دنبال دارد، حذف تحریم‌های مالی و بانکی کشور و دستیابی به درآمدهای بلوکه‌شده در آن سوی مرزها، می‌تواند به وضعیت اقتصادی کشور مدد رساند.

با گروه‌های پیشروی  بازار سهام

در گروه حمل‌و‌نقل طی روزهای اخیر خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. موافقت با طرح جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر، همچنین تردد خطوط بین‌المللی کشتیرانی به بنادر ایران و تردد کشتی‌های تجاری ایران به بنادر مهم اروپایی با بیمه شرکت‌های معتبر در صورت لغو تحریم‌ها، اتصال مجدد به کانال‌های تجارت خارجی کانادا و آمریکا و همچنین نوسازی ناوگان‌های حمل‌و‌نقلی، از جمله این خبرها هستند که در نهایت باعث ایجاد جوی کاملاً مثبت و معاملات مثبت و پرحجم در گروه شده است.

کشتیرانی ایران از همان دقایق آغازین با صف خرید سنگین همراه بود و به دنبال آن توکاریل، تایدواتر خاورمیانه، حمل‌و‌نقل توکا و حمل‌و‌نقل پتروشیمی با صف خرید مواجه شدند. نمادهای گروه بانک روز گذشته همزمان با نزدیک شدن به رفع تحریم‌های سوئیفت بانکی و انتظار برای افزایش مراودات مالی، در کانون توجه سهامداران و معامله‌گران قرار گرفتند. معاملات گروه طی روزهای اخیر پرحجم انجام گرفت و با معامله 83.691 میلیون سهم بانک ملت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. باید خاطر نشان کرد که طی سه روز اخیر شرکت‌های حقوقی در گروه بانک عرضه‌کننده سهام  هستند.

رشد ۹.۴ واحدی آیفکس

در معاملات چهارشنبه، 23 دی ماه بالغ بر 402 میلیون ورقه بهادار در 42 هزار و 899 دفعه معاملاتی دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و 68 میلیارد ریال رسید. در همین حال با رشد 9.4 واحدی شاخص فرابورس ایران، آیفکس توانست رقم 711 واحد را در کارنامه فعالیت خود به ثبت برساند. این میزان رشد بیشترین افزایش شاخص از 21 شهریورماه تاکنون به شمار می‌رود.

در جریان معاملات فرابورس ایران معامله‌گران شاهد عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت بیمه اتکایی امین به میزان 155 میلیون سهم با کشف قیمت یک هزار و 650 ریالی بودند و به این ترتیب ارزش معاملات در نماد اتکام بالغ بر 255 میلیارد ریال شد که بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار سهام بود.

در پایان معاملات، سه نماد شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی مارون و پالایش نفت تهران بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند و در عین حال نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت آهن و فولاد ارفع نیز بالاترین تأثیر منفی را بر این شاخص داشتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h4QRi5b9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه