وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه بخش خصوصی در حال حاضر توان سرمایهگذاری در پروژههای سنگین را ندارد، گفت: برای تحقق نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی، به سرمایهگذاری و اعتبارات ۷۰۰ الی ۸۰۰میلیارد دلاری نیاز داریم اما موجودی کشور در دو برنامه به چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰میلیارد دلار میرسد بنابراین در طول ۱۰ سال باید ۴۰۰میلیارد دلار دیگر سرمایهگذاری کرد تا منابع مالی تامین شود.احمد خرم در گفتوگو با ایلنا با اشاره به لزوم سرمایهگذاری ۸۰میلیارد دلاری در دو بخش راهآهن و ناوگان هوایی تا افق ۱۴۰۴، اظهار کرد: مشخص است که در این شرایط بخش خصوصی توان چنین سرمایهگذاری را ندارد و باید یک واسطهای باشد که نقش تامینکننده مالی را ایفا کند.
وی تاکید کرد: تامینکنندگان مالی و فاینانسرها هم تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به ثبات نرسد، به پروژههای چند دهمیلیون دلاری ورود نمیکنند. عضو کابینه دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر بهترین راهکار در حوزه سرمایهگذاری در صنعت هوانوردی خرید فاینانسی هواپیماست، گفت: در حال حاضر فاینانسرهایی هستند که تامین مالی میکنند و از سوی دیگر دولت هم میتواند به طور مستقیم با شرکتهای بزرگ بویینگ و ایرباس مذاکره کند.
بنابر این دولت باید پروسه خرید را فراهم کند و در این میان فاینانسرها هزینه خرید را تامین میکنند و ایرلاینهای داخلی هم با خرید اقساطی، صاحب هواپیما میشوند. خرم با بیان اینکه این راهکار، بهترین فرمول برای خرید هواپیماست، ادامه داد: البته استفاده از این فرمول مستلزم این است که هزینه ۱۰درصد از خرید هواپیما در ابتدای معامله پرداخت شود. وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات افزود: امروز به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز نداریم و این تعداد هواپیما برای افق ۱۴۰۴ تعریف شده است.
در حال حاضر ۲۳۵ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان فعال است که بیش از ۱۲۰ فروند این ناوگان زمینگیر است و با چیزی حدود ۱۱۰ فروند هواپیما پروازها برقرار میشود. وی ادامه داد: در این مقطع و شرایط، با ۲۰۰ فروند هواپیما میتوان این صنعت را گسترش داد و به تقاضای موجود در بازار جواب داد اما باید به مرور تعداد ناوگان را افزایش دهیم و ورودهای جدید باید تعریف شود که این هم مستلزم ایجاد و گسترش روابط با سایر کشورها است و در فضای عدم اعتماد و فضای اجماع علیه ایران امکان این همکاری وجود ندارد.
خرم با بیان اینکه در بخش ریلی تجربه عملیاتی شدن فاینانس و تامین ناوگان از این طریق را نداریم، گفت: مگر اینکه یک تضمینهای محکمی داده شود که بازپرداخت تضمین شود. وی با تاکید بر اینکه این تصور که درهای کشورمان به روی دلارها و یوروها باز میشود و سرمایه کشورهای خارجی به سمت بازارهای ایران سرازیر میشود اشتباه است، اظهار کرد: به طور قطع سرمایهگذاری در ایران و فاینانس کردن پروژهها مطابق یک برنامه صورت میگیرد که غربیها بر آن نظارت خواهند داشت و بخشی از مشکلات رفع میشود و نباید انتظار داشته باشیم پس از اجرایی شدن برجام تمام مشکلات در زمینه سرمایهگذاری روی پروژهها مرتفع میشود.
وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات ادامه داد: برای تحقق نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی، به سرمایهگذاری و اعتبارات ۷۰۰ الی ۸۰۰میلیارد دلاری نیاز داریم اما موجودی کشور در دو برنامه به چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰میلیارد دلار میرسد بنابراین در طول ۱۰ سال باید ۴۰۰میلیارد دلار دیگر سرمایهگذاری کرد تا منابع مالی تامین شود.