کجای ایران سوپرمارکتی را پیدا میکنید که برای خرید یک لواشک به شما یک یا چند تکه لواشک مجانی بدهد؟
اما این شیوه فروش و بازاریابی به وفور در میان دستفروشان مترو به چشم میخورد. آنها نه از قوانین کسبوکار چیزی میدانند و نه فارغالتحصیل دورههای مختلف بازاریابی و فروش هستند. آنها بهترین شیوه دستفروشی را بر اساس غزیزه خود انجام می دهند. تنها چیزی که این فروشندگان را از مدیران فروش تحصیلکرده، خوشتیپ و بعضا پرمدعای شرکتهای بزرگ و صاحبنام متمایز میکند، نیاز مبرم آنها به کسب درآمد از طریق فروش کالاست.
برای این فروشندگان فرقی نمیکند که برای فروش یک لواشک و 50 تومان سود، چقدر وقت و انرژی صرف مشتریان میکنند. گاهی هم مجبور میشوند برای فروش بیشتر از سیستم «دو تا بخر، سه تا ببر» استفاده کنند؛ سیستمی که سود ناچیز آنها را کمتر و کمتر میکند، اما هیچکدام از اینها مهم نیست بلکه مهم این است که کالای خود را به هر قیمتی که شده به فروش برسانند و شب با کیسههای خالی و جیب نسبتا پرپول به خانه بازگردند.
ظرفهای رنگارنگ، برشهای یک اندازه و یک شکل مواد غذایی که به عنوان نمونه و برای تست در اختیار مسافران قرار میگیرد و احترام و محبتی که در صدای این فروشندگان موج میزند، بسیاری از مشتریان را به خرید وامیدارد. آنها بدون آنکه از سمپلینگ و قواعد عجیب و غریب آن چیزی بدانند، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند.
با وجود گرفتگی هوا و ازدحام مترو اثری از کمحوصلگی در رفتارشان پیدا نیست و مزایای رقابتی محصولات خود را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان بالقوه خود یادآور میشوند. آنها معمولا مشتریان خود را با یک نگاه در ازدحام ناخوشایند واگنها تشخیص میدهند و مستقیما به سراغ آنها میروند.
این فروشندگان میدانند که هر کالا مشتریان بالقوه خاص خود را دارد؛ لوازم آرایشی، لوازم خانگی، مواد غذایی، پوشاک و... بنابراین وقت خود را صرف کسانی میکنند که احتمال خرید آنها بالاتر است.
برای برخی از محصولات، امکان خرید به شرط تعویض را قائل میشوند و برای جلب اعتماد خریداران و پیدا کردن مشتریان وفادار، شماره تلفن همراه خود را در اختیار آنها قرار میدهند تا در صورت بروز هر مشکل احتمالی در دسترس باشند.
بسیاری از افراد تنها مزیت رقابتی محصولات ارائه شده توسط دستفروشان مترو را ارزان قیمت بودن آن میدانند با این حال فراموش نکنیم که بالا رفتن حجم خرید از این دستفروشان و افزایش روزافزون تعداد آنها با وجود محدودیتهای اعمال شده را میتوان به حساب استقبال قابل قبول خریداران و سود نسبتا مناسب این نوع کسب و کار گذاشت؛ استقبالی که قطعا در نتیجه رفتار ذاتا حرفهای این دسته از فروشندگان و خوشرویی آنها با وجود مشکلات متعددی نصیب آنها شده است که با آن دستوپنجه نرم میکنند.