سه شنبه, ۱۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 9 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گزارش‌های رسانه‌های حوزه نفت و انرژی حاکی از آن است که عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت‌خام در دنیا میزان فروش نفتش در ماه سپتامبر را باوجود افزایش تولید کاهش داده است. یکی از منابع نزدیک به صنعت نفت عربستان گفت: باوجود افزایش تولید نفت به روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز، در ماه اگوست، این کشور در ماه سپتامبر 9 میلیون و 350 هزار بشکه نفت‌خام در اختیار مشتریان و خریداران نفتش قرار داده که نسبت به رقم 9 میلیون و 688 هزار بشکه در مدت مشابه در ماه قبل کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است، این آمار در اختیار تمامی خبرگزاری‌های فعال در این حوزه نظیر بلومبرگ، رویترز و وال استریت ژورنال قرار گرفته که بیانگر دریافت این خبر از منبع مذکور توسط این رسانه‌ها است.

الـبـتـه تـاکنون توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد این اقدام عربستان منتشر نشده، ولی فعالان این حوزه معتقدند، درخواست اعضای اوپک نظیر ونزوئلا از این کشور برای کاهش صادرات نفت به منظور بازگشت قیمت‌ها به حدود 90 دلار باعث ایجاد این کاهش فروش شده است.

به گفته وال استریت ژورنال، علت این امر کاهش نیاز عربستان به تولید نفت در فصل پاییز به منظور تولید برق برای خنک‌کردن هوا بوده و به همین دلیل، میزان قابل توجهی از نفت تولیدی این کشور در مخازن ذخیره می‌شوند تا در زمستان پیش‌رو به کشورهایی که به آن نیاز دارند، فروخته شوند.

لازم به ذکر است، قیمت نفت خام در پی تولید روزافزون این محصول توسط ایالات متحده و روسیه در ماه‌های اخیر کاهش شدیدی را تجربه کرد، در این میان کاهش رشد اقتصادی چین که به کاهش تقاضا از سوی این کشور برای خرید نفت منجر شد، از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت نفت به شمار می‌رود. در همین راستا، آنگولا، لیبی و ونزوئلا از اعضای اوپک خواستار آن شدند تا اعضا با کاهش تولید نفت به بازگشت قیمت‌ها به روال سابق کمک کنند. در همین ارتباط، هوگو مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا رسما درخواست نشست اضطراری وزرای نفت اوپک را مطرح کرد.

نشست بعدی اوپک در 27 اکتبر به منظور بررسی اوضاع بازار نفت و بازنگری در سیاست‌ها و میزان تولید در مقر این سازمان در وین برگزار خواهد شد. نکته قابل تامل در این زمینه آن است که بسیاری از اعضای این سازمان اعلام کرده‌اند که قصد افزایش قیمت را ندارند.

اما در این میان وزیر نفت لیبی معتقد است روزانه یک میلیون بشکه نفت در بازار تولید می‌شود که برای خرید آن مشتری وجود ندارد و بنابراین کشورهای عضو اوپک ‌باید روزانه 500 هزار بشکه از تولیدشان را کاهش دهند. وی معتقد است، لیبی نباید در طرح کاهش تولید سهیم باشد چرا که این کشور به دلیل مشکلات و درگیری‌های داخلی توان تولید نفت با تمام ظرفیت را نداشته و توان کاهش تولید را نخواهد داشت. او در پایان افزود: این موضوع نظر شخصی وی بوده و موضع رسمی دولت متبوعش به شمار نمی‌آید.

گفتنی است، عربستان در ماه آگوست 769 هزار بشکه از نفت تولیدی خود را مصرف کرده که این در مقایسه با ماه گذشته که مصرف نفت این کشور 899 هزار بشکه بوده است کاهش نشان می‌دهد. در این میان میزان صادرات نفت خام این کشور در ماه آگوست به 9 میلیون و 633هزار بشکه در روز رسید که این میزان پایین‌ترین میزان صادرات این کشور از سال 2011 میلادی بوده است.

حال باید دید با این کاهش محدود تولید از سوی عربستان، آیا قیمت نفت دوباره سیر صعودی خود را پیش خواهد گرفت یا بازار همچنان نسبت به قیمت این محصول واکنش منفی نشان خواهد داد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jgN32wGs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه