جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نوبخت در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد

عدالت و رشد دو شاخصه مهم بودجه 95

8 سال پیش ( 1394/10/28 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

«در پرداخت منطقه‌ای اعتبارات بودجه 1395 عدالت و توازن را رعایت می‌کنیم تا در سال 95 شاهد افزایش رفاه اجتماعی باشیم.» به گزارش «فرصت امروز»، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران در نشست خبری روزگذشته که به منظور تشریح لایحه بودجه سال 95 برگزار شد، اظهارکرد: تأخیر در ارسال لوایح بودجه و برنامه ششم توسعه به مجلس به دلیل حصول اطمینان از اجرای برجام بوده و این موضوع تدبیر و مصلحتی بود که منافع ملی را در بر داشت.

 وی افزود: هر چند تهیه و تنظیم همزمان لایحه بودجه و برنامه ششم روند کار سازمان را کمی کند کرده بود، اما تا قبل از 15 آبان ماه موفق شدیم پیش‌نویس این دولایحه را به دولت ارائه کنیم.  نوبخت با بیان اینکه دو لایحه بودجه و برنامه ششم با پیش‌فرض فروش نفت 2 میلیون و 350 هزار بشکه تهیه شده بود، عنوان کرد: زیبنده نبود تا پیش از لغو تحریم‌ها لایحه را به مجلس ارائه کنیم.

کاهش وابستگی بودجه به نفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه با تشریح کلیات بودجه افزود: بودجه کل کشور با رشد 12.5 درصدی 953 هزار میلیارد تومان تعیین شده که از این رقم 682 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و موسسات است و بودجه عمومی کشور نیز 307 هزار میلیارد تومان است که به ترتیب 13.3 و 12 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است. و دلیل اختلاف مجموع این دو رقم از بودجه کل بخشی از بودجه عمومی است که در بودجه شرکت‌ها هم محاسبه می‌شود و این مقدار در بودجه کل به‌عنوان اقلام دوباره محاسبه شده حذف می‌شود. 

وی اظهار داشت: رقم منابع عمومی و مصارف عمومی در بودجه عمومی 267هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال گذشته 13.2 درصد رشد داشته است. رقم 40‌هزار میلیارد تومان هم تحت عنوان مصارف و درآمد‌های اختصاصی لحاظ شده که در مجموع بودجه عمومی کشور را شکل می‌دهد.

نوبخت با بیان اینکه منابع اصلی درآمدی کشور درآمد‌های مالیاتی و نفتی است، افزود: بودجه سال آینده کشور براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده که مطابق آن باید سهم درآمد‌های مالیاتی در بودجه افزایش یابد و سهم نفت از بودجه کم شود و این موضوع در لایحه بودجه سال 95 دیده شده است، بنابراین در منابع درآمدی سال 95 درآمد‌های مالیاتی 101 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به 88 هزار میلیارد تومان سال گذشته 14.4 درصد رشد داشته است.

بنابراین سهم مالیات‌ها از کل منابع که در سال 94 معادل 33.3 بوده در سال آینده به رقم 37.8 درصد رسید.  وی در تکمیل صحبت‌هایش گفت: این افزایش درآمدهای مالیاتی به آن معنی نیست که نرخ مالیات کارکنان دولت یا کسبه در سال آینده افزایش می‌یابد، بلکه بناست از محل شناسایی بخش‌های ناشناخته و مالیات بر ارزش افزوده تأمین شود.

  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: در بودجه سال آینده کشور 73 هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده که این رقم نسبت به 56 هزار میلیارد تومان سال قبل 29.3 درصد رشد دارد که 66 هزار و 700 میلیارد آن از محل صادرات نفت و میعانات گازی تأمین می‌شود و مابقی از واگذاری اموال منقول و غیر‌منقول و منابع حاصل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و. . . حاصل می‌شود.سخنگوی دولت افزود: سهم نفت در بودجه جاری سال 94، 36.8 درصد بود که در سال آینده این سهم به 25.6 درصد کاهش یافته است که معادل یک‌چهارم بودجه جاری کشور است.

رشد صددرصدی بودجه تحقیق و پژوهش

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه در سال 95 مبلغ 59 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان به بودجه عمرانی اختصاص داده شده است، گفت: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال آینده نسبت به سال جاری 17.3 درصد رشد داشته است. 

وی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در سیاست‌های کلان گفت: سهم بودجه‌های تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی حدود 47 صدم درصد است که با یک تغییر رویکرد به بیش از دو برابر افزایش یافته و در بودجه سال آینده به یک درصد رسیده است و امیدواریم در سال 95 با استفاده از تحقیقات و دانش‌بنیان کردن شاهد افزایش بهره‌وری در اقتصاد باشیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/p6fL9Zdq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه