چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
این‌بار به‌خاطر مالیات

طیب‌نیا کارت زرد سوم را از مجلس گرفت

8 سال پیش ( 1394/5/18 )
 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از طرح سوال از طیب‌نیا از پاسخ وی قانع نشدند و این‌بار بار وزیر اقتصاد در موضوع مالیات‌ها، کارت زرد گرفت. این سومین کارت زردی است که طیب‌نیا می‌گیرد. علی طیب نیا که برای پاسخگویی به سوال مهرداد بذرپاش در مورد مالیات اصناف در جلسه دیروز مجلس حاضر شده بود پس از ارائه توضیحاتی درباره این سوال نتوانست نمایندگان را قانع کند.

بر این اساس نمایندگان مجلس با 80 رأی موافق؛ 105 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع211 نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند. محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس در واکنش به اظهارات بذرپاش که معتقد بود پس از دریافت سه کارت زرد از سوی وزیر، استیضاح وی باید در دستور کار قرار گیرد گفت که چنین صراحتی در آیین‌نامه وجود ندارد و حتی با دریافت سه کارت زرد نیز استیضاح وزیر در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

مهرداد بذرپاش در طرح سوال خود از وزیر اقتصاد در مورد مالیات اصناف، اظهار کرد: قرار بود جلوی فرار مالیاتی کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند گرفته شود درحالی‌که متاسفانه همه اصناف با مالیات درگیر شده‌اند. اینها کسانی هستند که دیندارند و خمس و زکات می‌دهند اما مثلا برای یک مغازه خیاطی 600 درصد رشد مالیاتی وجود داشته است.این نماینده مجلس با بیان اینکه طی دو سال عمر دولت یازدهم نقدینگی 325هزار میلیارد تومان بالا رفته، افزود: شما گفتید دولت قبل یارانه داده و مسکن مهر داده که اشتباه کرده است. در این دولت چه شده که نقدینگی بالا رفته است؟ 

وی با بیان اینکه خرج دولت 70 درصد رشد داشته، خاطرنشان کرد: آیا این سیاست انقباضی است؟ در همین حال میزان رشد معوقات بانکی به بالای 92هزار میلیارد تومان رسیده است آن وقت ما برای 5000 میلیارد تومان سالانه وام ازدواج می‌گوییم این مبلغ را نداریم. این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه باید تصمیمات متفاوت‌تری اتخاذ کرد گفت که قرار نیست با اخذ مالیات مردم را تحت فشار قرار دهیم و آنها را اذیت کنیم.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال بذرپاش درخصوص آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی سال 93، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم اقتصاد ما از یک بیماری مزمن رنج می‌برد و آن وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است که موجبات آسیب‌پذیری را فراهم کرده و در نتیجه موجب تحمیل وابستگی به درآمدهای نفتی شده است. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: وابستگی به درآمدهای نفتی خود را در دو بخش نشان می‌دهد؛ نخست وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی بوده و دیگری سهم ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی برای هزینه‌های جاری کشور و این شایسته نیست که نفت را بفروشیم و صرف هزینه‌های جاری کنیم درحالی‌که درآمدهای ناشی از فروش ثروت‌های طبیعی باید صرف سرمایه‌گذاری شود. 

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد طرح جامع مالیاتی را به‌عنوان یکی از پروژه‌ها اجرایی کرد به برخی نتایج اجرای این طرح در سال 93 اشاره کرد و گفت: مجموعا درآمدهای مالیاتی در سال 93، 71 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 43.6 درصد افزایش داشته است. همچنین درآمدهای گمرکی 13هزار و 342 میلیارد تومان بوده که 66درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و 122 درصد تحقق پیدا کرده است. البته درآمدهای مالیاتی نیز نسبت به سال 92 رشد 40 درصدی داشته است. طیب‌نیا ادامه داد: در سال 93، 36 درصد منابع دولت از نفت تامین شده و 41درصد منابع دولت از طریق درآمدهای مالیاتی بوده است که این نشانه تحقق سیاست‌ها و کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی است.

وزیر اقتصاد درخصوص درآمدهای مالیاتی مشاغل از سال 81 تا 94 نیز اظهار کرد: طی 13 سال درآمد مالیاتی مشاغل به‌طور متوسط سالانه 17.2 درصد افزایش داشته است؛ البته رشد مالیات مشاغل از سایر بخش‌ها کمتر بوده است. وی خاطرنشان کرد: در سنوات اخیر سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی نسبت به مالیات مشاغل اقدام کرده است و به‌رغم نرخ بالا در سال 92، 9درصد و در سال 93 نیز 12 درصد رشد داشته است.  طیب‌نیا همچنین اظهار کرد: 8 درصد مودیان مالیاتی در سال 92 مشمول نرخ مالیاتی 4درصد رشد شده‌اند که بررسی مالیات وصولی در سال 93 نشان می‌دهد 2میلیون و 600هزار مودی چیزی حدود 33درصد از این مودیان معاف از پرداخت مالیات بوده و 41درصد نیز کمتر از یک میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر کاهش اتکای بودجه دولت به نفت، گفت: امیدواریم که بتوانیم همین روند را ادامه دهیم تا با یک برنامه‌ریزی درست به اهدافمان دست‌یابیم.
سوال از وزیر اقتصاد به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 80 رأی موافق، 105 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشده‌اند و سومین کارت زرد را به وی دادند.

منبع : ایلنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qMxWSPkR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه