دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طلای سیاه کیلویی چند

9 سال پیش ( 1393/8/5 )
 

رضا امیدی‌پور، کارشناس ارشد منابع طبیعی در خبرگزاری ایسنا یادداشتی را منتشر کرده و در آن درباره دفع پسماندها و ارتباط آن با محیط زیست و بازیافت سخن گفته است.
در این یادداشت آمده است: با گسترش شهرها و به‌تبع آن افزایش فعالیت‎های شهری و افزایش مصرف، مقادیر زیادی پسماند در جوامع شهری تولید می شود، به‌طوری‌که هم‌اکنون دفع پسماندهای ناشی از این پدیده یکی از مشکلات عمده و پرهزینه برای اغلب مدیران شهری است. بنابراین انجام مدیریت و برنامه‎ریزی برای ساماندهی پسماندهای شهری که زیرمجموعه مدیریت شهری محسوب می‎شود، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
پسماندهای شهری یکی از تولیداتی است که عدم توجه به آن می‎تواند چشم‎انداز واحدهای شهری را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که توسعه روزافزون مناطق شهری و افزایش بی‌رویه جمعیت در آنها باعث تولید انواع پسماندهای شهری شده است، آنچه امروز به یک دغدغه در محیط‌زیست شهری تبدیل‌شده چگونگـــی دفــع و معدوم‎سازی پسماندهای شهری است.
شهر ایلام با داشتن جمعیـــتی بالـــــغ‌ بر 200 هزار نفر دارای تولید روزانه 180 تا 220 تن زباله است. درصورتی‌که دارای مکان مناسبی برای دفن این میزان پسماند نباشد خطرات زیادی محیط‌زیست و حتی زندگی ساکنان این شهر را تهدید خواهد کرد.
این کارشناس در بخش دیگری نوشته: طبق آیین‌نامه محل دفن پسماند ازنظر بادهای غالب نباید در بالادست مناطق جمعیتی قرار بگیرد. حال‌آنکه محل دفن کنونی زباله شهری در ایلام مشرف‌به شهرک مسکونی شهید کشوری (سرطاف) و روستای «ماربره» برخلاف آیین‌نامه است.
همچنین براساس آیین نامه دفن زباله‌های ویژه و بیمارستانی در محل دفن پسماندهای عادی ممنوع است. این در حالی است که زباله‌های شهر ایلام تفکیک نمی‌شود و نکته آخر اینکه سوزاندن پسماندها در فضای آزاد در محل دفن ممنوع است ولی در محل دفن زباله‌های شهر ایلام این عمل صورت می گیرد و خود سبب آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامــتی مـردم روستاهای اطراف این مکان می‌شود. بنابراین عدم رعایت ضوابط سازمان محیط‌زیست در امر انتخاب مکان دفن و حتی تفکیک زباله‌های عادی از زباله‌های بیمارستانی نگرانی‌های عمده‌ای را به وجود می‌آورد.
در این زمینه می‌توان مکان دفن زباله را براساس ضوابط و معیارهای سازمان محیط‌زیست انتخاب کرد. همچنین استفاده از تجارب سایر استان‌های کشور به‌خصوص استان‌های همجوار می‌تواند کمک شایانی به حل معضل دفن زباله شهر ایلام کند. برای مثال تنها محل بازیافت کامل زباله خاورمیانه در شهر کرمانشاه قرار دارد که 100 درصد زباله‌ها را بازیافت کرده و هیچ‌گونه ماده‌ای برای دفن باقی نمی‌گذارد. این پروژه قادر است روزانه 500 تا 600 تن زباله را بازیافت کند. زباله به‌عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود و بازیافت آن علاوه بر جلوگیری از آلودگـــی محیــــط‌زیست، می‌تواند فرآورده‎های مفیدی از جمله کودهای آلی نیز  داشته باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h7m5pgQb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه