معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع بنادر بازنگری میشود، گفت: در قالب طرح جامع وضعیت بازرگانی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور براساس نوع کالا مشخص میشود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد اظهار کرد: طرح جامع بنادر کشور تهیه و تصویب شد. البته از آنجا که مطالعات این طرح مربوط به سال ۸۴ است و اکنون بازنگری طرح در دستور کار قرار دارد، در قالب طرح جامع وضعیت بازرگانی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور براساس نوع کالا مشخص میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طرح جامع شبکه حملونقل دریایی کشور را تعریف میکند، اظهار کرد: با توجه به سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش برنامه ششم توسعه، متن پیشنهادی و برنامههای سازمان تدوین شده که آمادگی داریم گزارش اجمالی و مقدماتی از طرح جامع بنادر کشور با رویکرد تعیین تکلیف بنادر و شبکه بندری کشور در جلسات آینده شورایعالی ترابری ارائه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه مدل بازرگانی دنیا متغیر است ما نیز مجبور به تغییر در مدل بازرگانی خود هستیم کما اینکه برای استفاده از مزیت رقابتی باید امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ وجود داشته باشد در حالی که در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ در هر بندری وجود ندارد. رییس سازمان بنادر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار میروند که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندرعباس از حیز انتفاع افتادهاند»، گفت: بخش عمدهای از کاهش فعالیت این بنادر به دلیل از دست رفتن مزیت رقابتی در حوزه بنادر کشور است.
سعیدنژاد گفت: یکی از موضوعاتی که برای حوزه حملونقل دریایی نگرانی ایجاد کرده و از مباحث روز بخشدریایی به شمار میرود، عدم ظرفیت بنادر ایران برای پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت بیش از ۱۸ هزار TEU کانتینر است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در بنادر مطرح دنیا کشتیهایی با ظرفیت بیش از ۱۸هزار TEU کانتینر پهلوگیری میکنند؛ در حالی که بنادر ما ظرفیت پهلوگیری این کشتیها را ندارند، گفت: در حال حاضر تنها کشتیهای با ظرفیت حدود ۱۴ هزار TEU کانتینر امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند و اگر نتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم مزیت رقابتی خود را از دست میدهیم.