سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طراحی بهینه تجربه کاربری موبایلی

7 سال پیش ( 1395/10/30 )
پدیدآورنده : مهتاب کریمی  

این روز ها استفاده از موبایل برای برطرف کردن اکثر نیازها به یکی از روش های زندگی مدرن ما تبدیل شده است. اینکه کاربران با استفاده از موبایل خود به صورت آنلاین و آفلاین می توانند نیازهای شان را برطرف کنند، باعث شده است افراد در شبانه روز به طور میانگین 90 دقیقه وقت خود را به استفاده از موبایل شان اختصاص دهند.

در حال حاضر با توجه به استفاده روزمره از موبایل نسبت به دیگر وسایل دیجیتالی، برنامه های قابل استفاده در آن جایگاه ویژه ای در زندگی فردی افراد پیدا کرده است. اپلیکیشن های موبایل، علاوه بر برطرف کردن خواسته های کاربران باید قابل اعتماد، به روز رسانی شده با محتوایی درست برای ارائه بهترین خدمات به کاربران ارائه شوند.

اما سوالی که هم اکنون مطرح می شود این است که در این شلوغی تولید اپلیکیشن های موجود، چگونه می توانیم یک اپلیکیشن مفید، باارزش و با کارایی بالا برای کاربران فراهم کنیم که علاوه بر برطرف شدن خواسته های آنها، لذت کار با یک اپلیکیشن خوب را هم تجربه کنند. در اینجا به چند نکته مفید و کارآمد در مورد تولید موفق یک تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل اشاره می کنیم.

 یک صفحه نمایش، یک وظیفه

هر صفحه نمایش اپلیکیشن موبایل باید فقط و فقط به یک عمل اختصاص داده شده از یک هدف واحد را برای کاربران فراهم کند. یکی از اصولی که همیشه باید مدنظر داشته باشیم این است که کاربران علاقه زیادی به یادگیری مفاهیم کلی ندارند و زمان زیادی را برای یادگیری از اپلیکیشنی که قرار است خواسته آنها را فراهم کند صرف نمی کنند.

کاهش دادن عملیات کاربران، برای رسیدن به خواسته آنها خود به خود باعث آسان تر شدن استفاده از اپلیکیشن خواهد شد. برای مثال اپلیکیشن اسنپ را مورد بررسی قرار می  دهیم. هدف اصلی کار کردن با این اپلیکیشن رسیدن به مقصد است. پس تنها عملیاتی که کاربر در این صفحه انجام می دهد انتخاب مبدا و بعد مقصد است. کمترین حد استفاده از اپلیکیشن با بهترین بازخورد رخ خواهد داد.

رابط کاربری پنهان

محتوا خود می تواند یک رابط کاربری مفید باشد. تمرکز روی محتوا و حذف عناصر غیر ضروری به کاربر برای رسیدن به خواسته کمک می کند ولی آن را به هدفش هدایت نمی کند. روی محتوا تمرکز کنید و عناصر غیر ضروری را که فعالیت کاربر را تحت شعاع قرار نمی دهد حذف کنید. کاربر احتیاج به یک راهنمای پنهان دارد.

کاربر باید با توجه به محتوا هدایت شود و به سرعت به هدفش برسد. برای روشن شدن این موضوع اپلیکیشن گوگل مپ را مورد بررسی قرار می دهیم. در به روزرسانی جدید این اپلیکیشن، تمام پنل های غیر ضروری و دکمه های اضافی حذف شده است و گوگل اعتقاد دارد خود نقشه می تواند با کاربر ارتباط برقرار کند و نیازی به فلش های جهت یابی و... ندارد. نقشه بزرگ ترین عنصر در داخل صفحه است که به همراه باکس جست وجو می تواند کاربر را با سرعت بیشتر به هدفش برساند.

سرعت

سرعت نمایش محتوای اپلیکیشن نکته ای است که شاید در ابتدا مدنظر گرفته نشود ولی این نکته خود به تنهایی یکی از عوامل مهم طراحی است. منظور از سرعت صرفا سرعت بارگذاری اپلیکیشن نیست، بیشتر سرعت پاسخگویی به نیاز کاربر مدنظر است. این نکته را فراموش نکنید که کاربران برای مشاهده محتوا زیاد صبر نمی کنند. قرار دادن عناصر مورد نیاز در پس زمینه به این شکل به نظر می آید که کارها با سرعت بالاتری می توانند انجام شوند. قرار دادن عناصر در پس زمینه دو مزیت دارد:

1- آنها به طور پنهانی با کاربر ارتباط برقرار می کنند و این حس را به کاربر منتقل می کنند که در صورت نیاز، ما آماده ارائه خدمات هستیم.

2- کاربران برای برطرف کردن خواسته های شان تنها با یک عنصر سر و کار دارند.

برای مثال: این دو مزیت اپلیکیشن اینستاگرام را مورد بررسی قرار می دهیم.

هدف اصلی این اپلیکیشن اشتراک گذاری فایل های تصویری است که هرچه سریع تر کاربر می تواند آن را به اشتراک بگذارد و عناصر شبکه های دیگر اجتماعی در مقابلش وجود دارد تا در صورت نیاز بدون کوچک ترین وقت کشی بتواند از آنها استفاده کند.

استفاده درست از سیستم اعلانات (notification)

هر روز کاربران با اعلانات بی فایده ای مواجه هستند که به طور حتم بیشتر آنها را آزار می دهد؛ این اعلانات بی فایده، 71درصد از کاربران را به حذف اپلیکیشن وادار می کند. دلایل مهم حذف اپلیکیشن توسط کاربران عبارتند از:

1- برای هر بار ورود به اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی از آنها اطلاعات دریافت می کنند. (17درصد)

2- نگرانی از نداشتن حریم خصوصی و غیر قابل اعتماد بودن اپلیکیشن و ترس از دستیابی به اطلاعات شخصی آنها (23درصد)

3- وجود تبلیغات مداوم و غیر قابل کنترل و مزاحم (29درصد)

4- داشتن طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری پیچیده که نیاز به آموزش دارند و نمی توانند ارتباط برقرار کنند. (42درصد)

5- وجود صفحاتی در اپلیکیشن که در راه رسیدن به هدف مورد نظر هیچ کمکی نمی کنند و صرفا وقت تلف کن هستند. (48درصد)

6- وجود صفحات ورود و ثبت نام های طولانی و پیچیده و دریافت اطلاعات زیاد از کاربر (68درصد)

7- اعلانات بی فایده (71درصد)

این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که اپلیکیشن های گوشی موبایل برای بر طرف کردن نیاز کاربران ساخته می شوند پس لازم نیست اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهید.

منبع : www.uxdesigner.ir
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RZ6t0YCS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه