ایتالیا اولین كشور اروپایی بود که با رفع تحریمهای غرب برای حضور قدرتمندتر در ایران اعلام آمادگی كرد. دو كشور طی سفر دو روزه نخست وزیر ایتالیا، ماتئو رنزی همراه با هیاتی از مدیران كسب و كار به ایران، در راستای توسعه تجارت میان ایتالیا و ایران و تقویت همكاری صنعتی توافق نامهای را با هم امضا كردند.
در این سفر یك قرارداد با درآمدی به ارزش 59 میلیارد دلار بین انجمن پارچه و مد ملی ایتالیا موسوم به (Sistema Moda(SMI با همتای ایرانی خود یعنی اتحادیه پوشاك تهران (TGU) امضا شد. هدف از انجام این كار تسهیل شرایط برای دریافت مجوز مورد نیاز از اتحادیه پوشاك تهران جهت فعالیت در ایران است.
برخی تحلیلگران تخمین میزنند كه از جمعیت 80 میلیون نفری ایران بیش از 3 میلیون نفر با ثروت فراوان مشتری دائم كالاهای لوكس هستند. به گفته لوكا سولكا، تحلیلگر شركت سرمایهگذاری « Exane BNP Paribas»، سهم احتمالی حدودا 2 درصدی ایران از بازار جهانی كالاهای لوكس، میتواند این كشور را به فرصتی جالب برای توسعه و پیشرفت تبدیل كند.
رنزی با همراهی تقریبا 60 مدیر كسب و كار از بخشهای مختلف شامل انرژی، راهآهن و صنایع دفاعی به ایران سفر كرد. آنها متعهد شدند تا میلیاردها دلار در زمینه خطوط اعتباری و ضمانتها بپردازند. این اقدام در راستای تلاشی گسترده برای ایجاد یك جای پای قوی در ایران صورت گرفت.
به باور كلودیو مارنزی، رئیس SMI، شركتهای ایتالیایی قادر به درك فرصتهای فراوان موجود در ایران خواهند بود.شركتهای ایتالیایی ظاهرا در مقایسه با رقبای فرانسوی خود در دنیای مد رویكردی فعالتر را برای حضور در بازار ایران در پیش گرفتهاند. در ماه فوریه، خانه مد ایتالیایی روبرتو كاوالی به دنبال یك سازنده محصولات چرمی به نام« Piquadro» و یك شركت فروشنده پیراهن مردانه موسوم به «Camicissima» دست به افتتاح اولین فروشگاه خود در ایران زد.
ورساچه نیز در راستای دادن حق فروش به یك شریك تجاری محلی، به زودی یك بوتیك بزرگ را در تهران باز میكند. به هر حال، چندین گروه فرانسوی شامل Chanel، صاحب گوچی یعنی Kering و LVMH’S تا زمان روشنتر شدن وضعیت سیر تكاملی رفع تحریمها علیه ایران سیاست انتظار را اتخاذ كردهاند.