دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حمایت همزمان از عرضه و تقاضا در بازار مسکن یکی از اصلی ترین رویکردهایی بوده که وزارت راه و شهرسازی در طول سال های گذشته به عنوان اصلی ترین اولویت خود در بازار مسکن از آن یاد کرده و بسیاری از برنامه ریزی های خود را نیز بر همین محور استوار کرده است. با وجود تمام این تأکیدها اما آنچه در طول سال های گذشته اتفاق افتاده حکایت از چرخش نسبی منابع مالی تزریقی به صنعت ساختمان به سمت بخش تقاضا داشته و این موضوع نگرانی هایی را درباره روند حرکتی این بازار بزرگ در طول سال های آینده به وجود آورده است. 

صندوق های منطقه ای مسکن؛ به کام عرضه و تقاضا

افزایش دوباره تقاضا در بازار که به تأیید بانک مرکزی نیز رسیده حکایت از آن دارد که بازار مسکن ایران یک بار دیگر خود را برای تحولی مثبت آماده می کند و در صورتی که این تقاضا به خود جنبه ای دائمی بگیرد می توان انتظار داشت لااقل بخشی از انتظارات مربوط به آغاز دوره رونق در بخش مسکن فراهم شود. این دوره جدید از رونق یک شرط بزرگ دارد و آن راضی کردن دوباره سرمایه گذاران برای ساخت واحدهای مسکونی جدید و ورود آنها به عرصه تازه است، موضوعی که شاید تسهیلات فعلی چندان نتوانسته به آن روی خوش نشان دهد و این امر نیاز به پیگیری های بیشتر در این عرصه خواهد داشت، موضوعی که مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره آن خبرهایی جدید ارائه کرده است.

پس از آنکه با پیگیری های صورت گرفته صندوق پس انداز یکم مسکن آغاز به کار کرد و در هفته های گذشته نخستین تسهیلات را به متقاضیان ارائه کرده است حالا زمان آن رسیده تا یکی دیگر از طرح های موجود در این عرصه اجرایی شود. طرحی که براساس اظهارات عبده تبریزی، مشاور آخوندی پیش از انقلاب و در شهرک اکباتان اجرایی شده و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است و حالا زمان آن رسیده تا بار دیگر احیا شود؛ طرحی که از آن به صندوق منطقه ای مسکن یاد می شود.

براساس دستورالعمل ابلاغی در این زمینه حداقل سرمایه لازم برای تأسیس و فعالیت مؤسسه پس انداز و تسهیلات مسكن در تهران مبلغ ٥٠٠میلیارد ریال و در سایر كلانشهرها و مراكز استان ها نیز ٣٠٠میلیارد ریال است. عبده تبریزی در توضیح چگونگی به کارگیری روش اجرایی در این طرح گفته صندوقی برای ساخت پروژه ای منطقه ای شكل می گیرد كه پایه آن زمینی است كه از سوی انبوه ساز به مشاركت گذاشته می شود، سپس بانك مسكن با ایجاد صندوق پس انداز برای پروژه تعریف شده و آورده اولیه خود، زمینه را برای مشاركت مردم و جمع آوری سپرده های آنان فراهم می كند. به مرور و در بلندمدت با ساخت پروژه مورد نظر، مردم می توانند از همان صندوق یا مؤسسه برای خرید واحدهای ساخته شده، تسهیلات دریافت كنند و واحدهایی را كه پیش بینی می شود در ردیف واحدهای ارزان یا میان قیمت باشد خریداری كنند.

گشایش قدرت خرید مردم و تأمین مالی خانه سازان

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران معتقد است طرح صندوق منطقه ای می تواند در کنار دیگر برنامه هایی که از سوی دولت در این ماه ها ارائه شده عمل کند و در قالب آن هم سرمایه های متقاضیان را تجمیع و هم به تأمین مالی و ساخت طرح های جدید کمک کند.

ایرج رهبر در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح کرد: براساس آنچه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده، برای آغاز به کار این صندوق در شهر تهران 50 میلیارد تومان سرمایه ابتدایی نیاز خواهد بود و در این قالب مردم نیز منابع خود را به همین صندوق می دهند و با نظارت بانک مرکزی تأمین سرمایه ابتدایی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در این مسیر سرمایه گذاران که می توانند از انبوه سازان باشند یا از دیگر شرکت های سرمایه گذار، شرایط خود را بررسی می کنند و در عقد قراردادی رسمی با این صندوق کار را آغاز خواهند کرد. آورده سرمایه گذار می تواند زمین مربوط به پروژه باشد و می تواند در دیگر ابعاد با صندوق هماهنگی هایی صورت گیرد. در نهایت با ساخت نهایی کار متقاضیان ضمن دریافت تسهیلات خرید، واحدهای شان را نیز تحویل خواهند گرفت و به این ترتیب هم منابع مالی لازم برای سرمایه گذاران به وجود می آید و هم راه برای افزایش قدرت خرید بخشی از مردم طراحی می شود.

احسان رجبی، فعال و کارشناس بازار مسکن نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» تأسیس صندوق منطقه ای مسکن را به عنوان یکی از روش های تحریک عرضه و تقاضا دانست و گفت: آنچه در سال های گذشته در بازار مسکن به وجود آمده، رکودی دوسویه بوده است که بخشی از آن به نبود تقاضا و بخشی از آن به نبود انگیزه برای ساخت واحدهای مسکونی جدید مربوط می شود.

به گفته وی هرچند در طول ماه های گذشته با ارائه وام های جدید امکان آن به وجود آمده که تقاضا افزایش یابد، اما هنوز برای عبور قطعی از رکود نیاز به مولفه های دیگری چون تحریک همزمان بازار عرضه است. در چارچوبی که برای صندوق های منطقه ای در نظر گرفته شده خوشبختانه این موضوع لحاظ شده است زیرا از یک سو متقاضیانی که قدرت خرید بخشی از خانه را دارند سپرده گذاری کرده و در آینده از تسهیلات استفاده می کنند و از سوی دیگر سرمایه گذاران می توانند بخشی از آورده مربوط را تأمین کرده و مابقی را از طریق این صندوق ها دریافت کنند. از این رو در صورت افزایش تعداد این صندوق ها می توان انتظار داشت لااقل بخشی از تقاضای مربوط به افزایش قدرت خرید و ساخت تأمین شود.

هرچند هنوز مشخص نیست در فاز اول چه تعداد از این صندوق ها کار خود را آغاز خواهند کرد و آیا موضوع تأمین زمین مانند دیگر طرح ها می تواند در عرصه عمل برای صندوق های منطقه ای مشکل سازی کند یا خیر اما صرف استفاده از تجارب موفق سال های گذشته و حمایت همزمان دولت از دو ضلع اصلی بازار این امید را به وجود آورده که گشایشی جدید در این حوزه پدید آید؛ حوزه ای که می تواند در کنار دیگر بخش ها و طرح ها، گوشه ای از گره کور رکود مسکن را باز کند.

ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7oriAh2Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه