پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام در حالی به کار خود پایان داد که همچون روزهای گذشته شاهد معاملاتی کم‌رونق و بی‌حجم بود و به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای تعیین تکلیف نهایی برخی ابهام‌های بنیادین در صنایعی که نزدیک به نیمی از ارزش کل بورس را در اختیار دارند، وجود ندارد. در عین حال طولانی شدن توقف نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگ و پیشروی بازار از جمله پالایشی‌ها، سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها در بی‌رونقی این روزهای بازار سهام بی‌تاثیر نبوده است.

معامله‌گران بورس تهران معتقدند در دورانی که ادامه تحریم‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین ریسک این بازار در حوزه سیاسی کنار رفته دولت باید در جهت رفع ابهام‌های صنایع اقدام کند. شرایط فوق سبب شده که بازار سهام بیش از پیش در تسلط نوسان‌گیران باشد و شاخص کل در کانال 66‌هزار واحدی در جا بزند. کلیت معاملات بازار سهام حول گروه خودرویی‌ها و صنعت حمل‌و‌نقل جریان داشته و سایر صنایع از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها با بی‌اقبالی سهامداران مواجه هستند.

حقوقی‌ها می‌خرند حقیقی‌ها می‌فروشند

از اتفاقات بارز روزهای اخیر رفتار خلاف جهت حقوقی‌ها با روند بازار سهام بود به طوری که روز گذشته نیز حقوقی‌های بازار خلاف جهت بازار حرکت کردند و در مقابل میل سهامداران خرد به فروش سهم، دست به خرید زدند و تقاضای خود را افزایش دادند. رفتار خلاف جهت حقوقی‌ها با سهامداران خرد در زمان نزول بورس در حالی تکرار می‌شود که این دسته از سهامداران در هفته‌های گذشته و درحالی‌که سهامداران خرد تمایل به خرید سهم داشتند، به عرضه گسترده سهم دست زدند و روند صعودی بورس را تحت تاثیر قرار دادند. چنان که در چهارمین ماه امسال حقیقی‌ها ۲۲‌هزار و ۲۸‌میلیارد ریال (۶۵درصد) و حقوقی‌ها ۱۱‌هزار و ۸۵۸‌میلیارد ریال (۳۵‌درصد) سهم و حق‌تقدم در بورس خریداری و نیز حقیقی‌ها ۱۷‌هزار و ۹۶۴۳‌میلیارد ریال (۵۳‌درصد) و حقوقی‌ها ۱۵‌هزار و ۹۲۲‌میلیارد ریال (۴۷‌درصد) در بورس فروخته‌اند.

در معاملات روزگذشته 100‌میلیون سهم در نماد معاملاتی گروه مپنا به ارزش بیش از 79‌میلیارد و 800‌میلیون تومان به کد سهامدار حقوقی این شرکت جابه‌جا شد. در نماد معاملاتی شرکت نفت بهران نیز 99‌میلیون سهم به ارزش بیش از 11‌میلیارد و 500‌میلیون تومان از سوی حقوقی کدبه‌کد شد. در نماد لیزینگ رایان سایپا نیز 10‌میلیون سهم به ارزش 2.5‌میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کدبه‌کد شد. از مجموع کل معاملات بورس تهران، حدود 190‌میلیارد تومان به معاملات بلوکی حقوقی‌ها در نمادهای معاملاتی فوق اختصاص داشت که با این اوصاف می‌توان گفت ارزش واقعی معاملات بورس تهران رقمی حول‌وحوش 70‌میلیارد تومان بوده است.

افت ارزش بازار سهام

جدیدترین آمار منتشر شده از تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که با آغاز روند نزولی بورس تهران از دی‌ماه 1392 و فاصله گرفتن بورس از دوران اوج خود، ارزش شرکت‌های مطرح بورس نیز در کنار سایر متغیرهای این بازار با تغییرات چشمگیری مواجه شده است، به طوری که افت قیمت و کاهش تقاضای مداوم در بورس تهران موجب شده در کنار افزایش زیان سهامداران، کاهش ارزش و حجم معاملات، ارزش بازار سهام و P/E بازار، شرکت‌های ‌میلیاردی بورس نیز با کاهش معنادار تعداد و ارزش رو به رو شوند. به این ترتیب با کاهش شاخص و بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون، جایگاه بزرگان بورس نیز با افت معناداری مواجه شده و تعداد شرکت‌های 10‌هزار‌میلیاردی بورس نسبت به سال گذشته تقلیل پیدا کرده و تنها به چهار شرکت رسیده است بنابراین رکود حاکم بر تالار شیشه‌ای باعث آب رفتن‌ میلیاردی‌های بورس وکاهش ارزش بازار آنها شده است.

افت 10‌هزار‌میلیارد تومانی ارزش بازار بزرگ‌ترین شرکت بورسی

تـازه‌‌تـریـن رتـبـه‌بندی شرکت‌های بورسی نشان مـی‌دهـد که هـلـدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکتی بورسی با بیشترین افت ارزش بازار مواجه شده و در رتبه اول قرار گرفته است به طوری که ارزش بازار این شرکت بزرگ بورسی نسبت به سال گذشته 10‌هزار‌میلیارد تومان افت کرده و از 37‌هزار و 425‌میلیارد تومان در مرداد 93 به 27‌هزار و 279‌میلیارد تومان در مرداد امسال رسیده است. پس از هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو و ارتباطات سیار نیز با افت معنادار ارزش بازار خود مواجه شدند به‌طوری که ارزش بازار این دو شرکت‌میلیاردی بورس نیز به دلیل کاهش قیمت و افت تقاضا از 14 و 12‌هزار‌میلیارد تومان در مرداد سال گذشته به 11‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است. شرکت مخابرات نیز که در مدت مشابه سال گذشته ارزشی معادل 12‌هزار و 165‌میلیارد تومان داشته با افت قیمت خود در یک‌سال اخیر، 2‌هزار‌میلیارد تومان از ارزش بازار خود را از دست داده و اکنون با ارزشی معادل 10‌هزار‌میلیارد تومان در بازار سهام جزو چهار شرکت ‌میلیاردی بورس محسوب می‌شود.

براین اساس تعداد شرکت‌های‌میلیاردی در حال حاضر کاهش یافته است که سال گذشته شرکت‌های غدیر و نفت و گاز پارسیان نیز جزو‌ میلیاردی‌های بورس بودند، اما با ابهامات نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و افت شدید قیمت این شرکت‌ها، ارزش بازار این شرکت‌ها نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که ارزش بازار شرکت غدیر از 12‌هزار و 141‌میلیارد تومان در سال گذشته به 8‌هزار و 8600‌میلیارد تومان در مرداد امسال رسیده است. نفت و گاز پارسیان نیز 3‌هزار‌میلیارد تومانی ارزش بازار خود را از دست داده و ارزش بازار آن از 11هزار و 725میلیارد تومان به 9‌هزار و 429‌میلیارد تومان رسیده است. ارزش بازار یک سهم به مجموع ارزش بازار سهام منتشر شده یک شرکت به قیمت جاری بورس گفته می‌شود که وضعیت شرکت و روند کاهشی یا افزایشی آن را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dWXIZomC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه