پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه شنبه منفی بود و ۸۰ واحد کاهش یافت. در پایان معاملات، دادوستد تعداد 1033میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 321میلیارد تومان در 61هزار نوبت به ثبت رسید. شاخص کل بورس نیز در ارتفاع 73هزار و 736واحد متوقف شد که بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی فولاد خوزستان، سایپا و کشتیرانی ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر و بانک ملت با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند.

صعودی که بورس به  سهامداران بدهکار است

شاخص های اصلی بازار سهام هم منفی بودند به طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 59واحد، کل (هم وزن) 59 واحد، قیمت (هم وزن) 50واحد، آزادشناور 184واحد و شاخص بازار اول 63واحد و بازار دوم 136واحد افت کردند. در بازارهای فرابورس ایران هم با جابه جایی 142میلیون ورقه به ارزش 79میلیارد تومان در 20هزار نوبت، آیفکس 5.6 واحد افت کرد و در ارتفاع 770واحد قرار گرفت. 

کمبود نقدینگی و نزدیک شدن به انتهای دوره اصلاحی

طی چند ماه اخیر بازار سهام با روندی فرسایشی همراه شده و شاهد نوسانات منفی و مثبت زیادی در آن هستیم. این نوسانات در حالی است که طی مدت مذکور اخبار مثبت نیز به آن تزریق شد، اما بازار سهام به آن بی توجه بوده است. از دیگر سو تاکنون گزارش عملکرد 12 ماهه سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری شرکت ها انتظارات فعالان بازار سهام را برآورده نکرده است و این موضوع سبب شده روند ورود نقدینگی جدید به بورس به کندی پیش برود. به نظر می رسد دلیل اصلی سیر نزولی حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر کمبود نقدینگی در بازار و نزدیک شدن به انتهای دوره اصلاحی شاخص کل باشد که انتظار می رود با ورود نقدینگی جدید به بازار باز هم شاهد رونق در معاملات باشیم. بازار سهام در شرایط فعلی و در پی وقوع اتفاقات مثبت بازدهی مناسبی را به سهامداران اعطا خواهد کرد و تجربه سال های گذشته نشان داده که با وجود تمام فراز و فرودها اما تبعات مثبت ناشی از کاهش نرخ سود بانکی در بازار سهام نمایان خواهد شد.

در بازار این روزها نشانه های رشد کمتر دیده می شود. این در حالی است که تجربه ثابت کرده بازار زمانی رشد خود را آغاز می کند که فعالان بازار خسته شده اند و سهام خود را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن می فروشند. در حال حاضر باید دیدگاه نوسانگیری و کوتاه مدت را از بازار دور کنیم این موضوع و همچنین آشکار شدن تغییر و تحول در بخش واقعی اقتصاد، زمانبر است و به عوامل کلان کشور بستگی دارد. 

ادامه فشار فروش در فصل مجامع

در این شرایط گروه دارو با توجه به وجود تقاضای کافی در داخل کشور و نیز انتظار برای کاهش هزینه های مالی شرکت های دارویی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بلند مدت به شمار می روند. سهام گروهی مانند گروه بانکی طی یک سال گذشته حتی نتوانسته به میزان سود سپرده بانکی بازدهی داشته باشد. بازدهی سهام گروه بانکی طی بازه یک ساله سال 94 که نرخ سود سپرده بانکی 22 درصد بود، به طور متوسط رقمی کمتر از 13درصد محقق شد تا خود همین میزان بازدهی شاهدی باشد بر این مدعا که به دلیل عملکرد مالی نه چندان مطلوب بانک ها آنها حتی از ارائه بازدهی به سهامداران خود متناسب با نرخ سود سپرده هایشان نیز عاجز هستند.

با این حال بورس تهران در شرایطی قرار گرفته که همه عوامل اقتصادی و سیاسی و چشم انداز یک سال آینده در بورس تهران از طرف اکثر کارشناسان، مثبت ارزیابی می شود و ریسک بورس تهران نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در مجموع در بازار ریزشی این روزها و در پی فشار فروش اکثر نمادها در روز گذشته می توان برای امروز نیز بازاری نسبتا منفی را پیش بینی کرد که البته از میانه بازار شاید این روند اندکی بهبود یابد. با این حال به دلیل ترافیک مجامع شرکت ها، توقف اکثر نماد های لیدر بازار در روز های آینده و عملکرد ضعیف اکثر شرکت ها در سال مالی قبل، که این امر سبب شد تا سهامداران رغبت چندانی برای حضور در مجامع نشان ندهند، پیش بینی می شود شاهد فشار فروش محسوسی از طرف سهامداران خرد باشیم. 

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

نقدینگی باید تصمیم خود را بگیرد
صعودی که بورس به‌ سهامداران بدهکار است
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه شنبه منفی بود و ۸۰ واحد کاهش یافت. در پایان معاملات، دادوستد تعداد 1033میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 321میلیارد تومان در 61هزار نوبت به ثبت رسید. شاخص کل بورس نیز در ارتفاع 73هزار و 736واحد متوقف شد که بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی فولاد خوزستان، سایپا و کشتیرانی ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملت با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند. شاخص‌های اصلی بازار سهام هم منفی بودند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 59واحد، کل (هم‌وزن) 59 واحد، قیمت (هم‌وزن) 50واحد، آزادشناور 184واحد و شاخص بازار اول 63واحد و بازار دوم 136واحد افت کردند. در بازارهای فرابورس ایران هم با جابه‌جایی 142میلیون ورقه به ارزش 79میلیارد تومان در 20هزار نوبت، آیفکس 5.6 واحد افت کرد و در ارتفاع 770واحد قرار گرفت. 
کمبود نقدینگی و نزدیک شدن به انتهای دوره اصلاحی
طی چند ماه اخیر بازار سهام با روندی فرسایشی همراه شده و شاهد نوسانات منفی و مثبت زیادی در آن هستیم. این نوسانات در حالی است که طی مدت مذکور اخبار مثبت نیز به آن تزریق شد، اما بازار سهام به آن بی‌توجه بوده است. از دیگر سو تاکنون گزارش عملکرد 12 ماهه سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری شرکت‌ها انتظارات فعالان بازار سهام را برآورده نکرده است و این موضوع سبب شده روند ورود نقدینگی جدید به بورس به کندی پیش برود. به نظر می‌رسد دلیل اصلی سیر نزولی حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر کمبود نقدینگی در بازار و نزدیک شدن به انتهای دوره اصلاحی شاخص کل باشد که انتظار می‌رود با ورود نقدینگی جدید به بازار باز هم شاهد رونق در معاملات باشیم. بازار سهام در شرایط فعلی و در پی وقوع اتفاقات مثبت بازدهی مناسبی را به سهامداران اعطا خواهد کرد و تجربه سال‌های گذشته نشان داده که با وجود تمام فراز و فرودها اما تبعات مثبت ناشی از کاهش نرخ سود بانکی در بازار سهام نمایان خواهد شد. در بازار این روزها نشانه‌های رشد کمتر دیده می‌شود. این در حالی است که تجربه ثابت کرده بازار زمانی رشد خود را آغاز می‌کند که فعالان بازار خسته شده‌اند و سهام خود را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن می‌فروشند. در حال حاضر باید دیدگاه نوسانگیری و کوتاه‌مدت را از بازار دور کنیم این موضوع و همچنین آشکار شدن تغییر و تحول در بخش واقعی اقتصاد، زمانبر است و به عوامل کلان کشور بستگی دارد. 
ادامه فشار فروش در فصل مجامع
در این شرایط گروه دارو با توجه به وجود تقاضای کافی در داخل کشور و نیز انتظار برای کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌های دارویی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بلند‌مدت به شمار می‌روند. سهام گروهی مانند گروه بانکی طی یک‌سال گذشته حتی نتوانسته به میزان سود سپرده بانکی بازدهی داشته باشد. بازدهی سهام گروه بانکی طی بازه یک ساله سال 94 که نرخ سود سپرده بانکی 22 درصد بود، به طور متوسط رقمی کمتر از 13درصد محقق شد تا خود همین میزان بازدهی شاهدی باشد بر این مدعا که به دلیل عملکرد مالی نه چندان مطلوب بانک‌ها آنها حتی از ارائه بازدهی به سهامداران خود متناسب با نرخ سود سپرده‌هایشان نیز عاجز هستند. با این حال بورس تهران در شرایطی قرار گرفته که همه عوامل اقتصادی و سیاسی و چشم‌انداز یک‌سال آینده در بورس تهران از طرف اکثر کارشناسان، مثبت ارزیابی می‌شود و ریسک بورس تهران نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در مجموع در بازار ریزشی این روزها و در پی فشار فروش اکثر نمادها در روز گذشته می‌توان برای امروز نیز بازاری نسبتا منفی را پیش‌بینی کرد که البته از میانه بازار شاید این روند اندکی بهبود یابد. با این حال به دلیل ترافیک مجامع شرکت‌ها، توقف اکثر نماد‌های لیدر بازار در روز‌های آینده و عملکرد ضعیف اکثر شرکت‌ها در سال مالی قبل، که این امر سبب شد تا سهامداران رغبت چندانی برای حضور در مجامع نشان ندهند، پیش‌بینی می‌شود شاهد فشار فروش محسوسی از طرف سهامداران خرد باشیم. 
ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tgCMKIsk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه