یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
یک تجربه

صرفه‌جــویی ویژه کودکان و نوجوانان

8 سال پیش ( 1394/6/21 )
 

ویتز شهر سن دیگو در ایالات متحده با کمبود شدید آب مواجه شد، ظرف 2 سال توانست 30 درصد در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کند. این دستاورد با مدیریت بنیاد صرفه‌جویی آب سن دیگو که یک نهاد مردمی(NGO)  است، حاصل شد. دو محور اصلی فعالیت‌های این بنیاد، یکی روی برنامه‌های عمومی و دیگری براساس برنامه‌های اختصاصی کودکان و نوجوانان قرار گرفت. در این تاپیک برنامه خاص کودکان و نوجوانان را مطرح می‌کنیم، با امید اینکه بتواند الگویی برای شهرهای کم آب ایران باشد.

conserve water2

چون برنامه صرفه‌جویی در مصرف آب یک برنامه همیشگی است و باید تا زمانی که جایگزینی برای آب پیدا نشده ادامه پیدا کند، باید به منظور نهادینه شدن فرهنگ صرفه‌جویی آب در نسل‌های آینده، توجه خاصی به آموزش کودکان و نوجوانان شود. از جمله فعالیت‌های این بنیاد حضور در کلاس‌های درس از کلاس اول تا پایان دبیرستان است. در این کلاس‌ها آموزش‌های متنوع تئوری و عملی متناسب با سن دانش‌آموز داده می‌شود. برای حفظ اهمیت این کلاس‌ها در آخر سال از شاگردان امتحان گرفته می‌شود و نمره آن در پرونده هر دانش آموز ثبت می‌شود. چند نمونه از سوالات امتحانی به این شکل است.
1- بهترین راه برای صرفه‌جویی آب در آشپزخانه چیست؟
a) وقتی ماشین ظرف شویی کاملا پُر است آن را به راه بیاندازیم
b) آب آشامیدنی را در یخچال نگهداری کنیم
c) سبزی‌ها را در کاسه بخیسانیم و بعد بشوییم
d) همه موارد بالا
2-  اگر هنگام مسواک زدن شیر آب را باز بگذارید چه مقدار آب تلف می‌شود؟
a) 28 الی 36 لیتر     b) 8 الی 16 لیتر
c) 16 الی 24 لیتر     d) 12 الی 20 لیتر
3- داخل منزل در چه زمان‌‌هایی آب بیشتری مصرف می‌شود؟
a) در فلاش تانک توالت     b) در زمان دوش گرفتن
c) در لباس شویی d) در آشپزی و شست‌وشوی ظروف
4- گل و گیاهان را چه زمانی باید آب بدهیم؟
a) هر روز     b) هر وقت لازم داشته باشند
c) سه بار در هفته     d) چهار بار در هفته
5- خارج از منزل چه زمان‌هایی آب بیشتری مصرف می‌شود؟
a) شست‌وشوی اتومبیل     b) آبیاری گیاهان و درختان
c) شست‌وشوی حیاط و پیاده رو     d) پاسخ a و c
6- شهر سن دیگو در هر روز چه مقدار آب مصرف می‌کند؟
a) سیصدوشصت میلیون لیتر در روز
b) ششصد میلیون لیتر در روز
c) هشتصدوچهل میلیون لیتر در روز
d) هزاروچهارصد میلیون لیتر در روز
7- چه مقدار آب برای شهر سن دیگو در سایر مکان‌ها آورده می‌شود؟
a) نود درصد     b) هفتاد درصد
c) پنجاه درصد     d) سی درصد
پاسخ:
a-  7، c- 6، b-  5، b- 4، a-  3، c- 2، d- 1
همچنین به وسیله این نهاد، دفترچه‌ای تهیه شده و در اختیار همه بچه‌های شهر قرار گرفته. در روی جلد این دفترچه این جمله نوشته شده است: «بچه‌ها هم می‌توانند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند»
در داخل آن نوشته شده:
آب یک پدیده بسیار مهم در زندگی ما است. ما برای رشد گیاهان و تولید غذا، حفظ محیط زیست و تولید همه چیز، از غذا گرفته تا کامپیوتر به آب نیاز داریم. شما همه روزه برای دوش گرفتن و مسواک زدن به آب احتیاج دارید. اما آب دارای منابع محدودی است. در این شهر ما نمی‌توانیم حتی مقدار اندکی از آب را هدر دهیم. شما می‌توانید با صرفه‌جویی در داخل و خارج خانه به تامین آب شهر کمک کنید. هر چه اطلاعات شما بیشتر باشد بیشتر می‌توانید به پدر و مادر خود برای صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کنید.

برچسب ها : گزارش بازار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WeHRywQ2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه