یکشنبه, ۲۷ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sun, 17 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

با وجود آنکه عمر شبکه ریلی ایران در قیاس با بسیاری از کشورهای منطقه طولانی تر است و نزدیک به100سال از آغاز به کار نخستین قطارها در کشور می گذرد، اما هنوز حدود 10 استان کشور از نعمت راه آهن محروم هستند و این موضوع باعث شده رساندن شبکه ریلی به استان های باقی مانده به عنوان یک اولویت جدی مطرح شود.

با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی به طور همزمان طرح های جدی در زمینه نوسازی، برقی سازی، چند خطه کردن مسیرهای اصلی و واردات فناوری قطارهای سریع السیر در دست پیگیری دارد اما به نظر می رسد آنچه در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده رساندن خطوط ریلی به استان هایی است که هنوز به این شبکه متصل نشده اند.

در این چارچوب با پیگیری های صورت گرفته شهرهای ارومیه، رشت و همدان گام های نهایی برای اتصال به شبکه قطار کشور را پشت سر می گذارند و در کنار آنها زمانی فرا رسیده تا انتظار استان های غربی کشور برای رسیدن به قطار نیز به پایان برسد.

شبکه راه آهن غرب کشور که با عبور از شهرهای مرکزی سرانجام به کرمانشاه می رسد در طول سال های گذشته با اقبال بیشتری همراه بوده و همین امر باعث شده منابع اعتباری به سمت این طرح کلان گسیل شود؛طرحی که در گام نهایی تا مرز خسروی و سپس کشور عراق ادامه خواهد یافت تا یکی دیگر از قطعات پازل اتصال شبکه ریلی کشور از غرب به شرق را تکمیل کند.

آنچه در نهایی شدن این طرح امیدواری ها را بیشتر کرده آمار و اطلاعاتی است که وزیر راه از آخرین مراحل کار روی این طرح ارائه کرده و حتی در زمینه تأمین ریل نیز هیچ محدودیتی را متصور نشده است. آخوندی در این رابطه گفته خوشبختانه از ملایر تا ایستگاه فیروزان این پروژه تكمیل شده و تنها ۶۵كیلومتر از آن باقی مانده است.

همچنین بخش عمده ای از عملیات زیرسازی حدفاصل فیروزان تا كرمانشاه تاكنون به انجام رسیده و پیشرفت فیزیكی عملیات زیرسازی كل پروژه ۹۸درصد است. درخصوص تأمین ریلی در عملیات احداث راه آهن غرب كشور مشكلی نداریم چراكه تمامی ریل موردنیاز به صورت یكجا خریداری و برای پیشبرد پروژه آماده شده است.

دولت برای نهایی کردن این طرح مهم کار ریل گذاری را از دو محدوده آغاز کرده است. طبق گفته وزیر راه،هم اكنون ریل گذاری از طرف كرمانشاه آغاز شده و تاكنون ۲كیلومتر از آن انجام شده است. از سوی دیگر ریل گذاری از طرف ایستگاه فیروزان نیز در حال انجام است تا پیوستگی ریلی به طور كامل بین دو ایستگاه ایجاد شود.

تکمیل راه آهن آغاز توسعه

یک صاحب نظر عرصه ریلی معتقد است با توجه به مزیت های نسبی که قطار در زمینه صرفه جویی و ایمنی به وجود آورده، استفاده از آن در ایران امری حیاتی است و توسعه این بخش در آینده برای اقتصاد ایران بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

محمد سعیدی در گفت وگو با «فرصت امروز» تأکید کرد: نگاهی به عملکرد کشورهای اروپایی و توسعه یافته نشان می دهد که بسیاری از آنها با برنامه ریزی هایی که صورت داده اند قطار را به عنوان محور نقل و انتقالات اقتصادی و حتی مسافری خود مطرح کرده اند و از این منظر رقم قابل توجهی صرفه  به وجود می آید.

به گفته وی، در ایران نیز می توان به شبکه ریلی نگاهی اینچنینی داشت اما این مسئله پیش شرط های مهمی دارد که یکی از آنها تکمیل شبکه ریلی کشور و رساندن آن به تمام نقاط و مناطق اصلی و مرزی است. اگر این شبکه در جایی منقطع شود، این تصور که انتخاب ها به سمت ریل خواهد آمد سخت می شود اما با تکمیل قطعات باقی مانده در غرب و شمال کشور می توان انتظار داشت حتی عرصه ریلی ایران در فضای بین المللی نیز مطرح شود.

مرتضی دلخوش، کارشناس مسائل اقتصاد کلان با اشاره به لزوم تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در کشور تأکید کرد: نهایی شدن طرح رساندن ریل به نقاط باقی مانده ایران تنها بخشی از یک برنامه کلان اقتصادی است. ما می توانیم در صورتی که با محدودیت های مالی دولت روبه رو هستیم نسبت به استفاده از سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدام کنیم تا حمل و نقل کشور به روز شود.

به گفته وی، آنچه تجربه بسیاری از کشورهای موفق نشان داده، رشد زیرساخت های حمل و نقل می تواند به معنی افزایش قابل توجه رشد اقتصادی باشد زیرا به این ترتیب امکان نقل و انتقال تولیدات صنعتی از یک سو و گسترش صنعت توریسم از سوی دیگر به وجود می آید. رساندن راه آهن به مناطق باقی مانده تنها گامی ابتدایی است که در نهایت می تواند با استفاده از طرح های بزرگ تر اقتصادی جایگاه کشور را در این حوزه ارتقا بخشد.

با تکمیل راه آهن غرب کشور و البته ضلع بعدی آن که شبکه ریلی شمال کشور را با رسیدن به رشت، انزلی و آستارا تکمیل و خطوط ریلی چهار گوشه ایران را به طور رسمی به هم متصل می کند، می تواند تمام آنچه از احیای جاده ابریشم مطرح کرده باردیگر زنده شود. انتظار طولانی ساکنان غرب کشور برای اتصال به ریل رو به پایان است و این شروع حرکت بزرگ انقلاب در صنعت ریلی است.

ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h9c0X5DT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه