پس از عبور از نزدیک به دو سال برنامهریزی و طراحی نقشههای مختلف برای گسترش راهآهن به نظر میرسد اجرای این برنامههای کلان با شیبی ملایم پیگیری میشود. در این میان پروژه قطارهای حومهای اوضاع بهتری از دیگر همسانهای خود دارد. به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم بر اجرایی شدن طرحی تاکید کرد که شاید گستردگی کشوری آن و البته اعتبارات سنگینی که طلب میکرد بیش از این تمام وزرای سابق را در ارائه وعدهای جدید درباره آن برحذر میداشت. طرح راهاندازی قطارهای حومهای که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته جهان جزو پرطرفدارترین وسایل حملونقل محسوب میشود در ایران مثالهای قابل ذکر چندانی ندارد.
هرچند از لحاظ تاریخی قطار دودی تهران - شهرری یا از لحاظ کارایی خط ریلی ارتباطی بین تهران و کرج میتواند مصداقهایی از این نوع قطار در ایران به حساب آید اما شاخصههای مختلف آن کمتر در پروژههای داخلی نظیر دارد. سرعت بالای تردد، تعداد زیاد قطارهای در سیر، توقف کوتاهمدت در ایستگاهها، امکان خرید لحظهای بلیت، زمان دقیق حرکت و مسافران ثابت و همیشگی تنها بخشی از ویژگیهای قطارهای حومهای را میسازد. در طول ماههای گذشته بارها صحبت از آغاز طرحهای قطارهای حومهای شده که با توجه به نیاز بالای ساکنان مناطق حومهای تهران احتمالا شهرهای پرجمعیت اطراف پایتخت در این فهرست جایگاهی ویژه خواهند داشت.
در این بین قطعا یکی از مسائلی که بهشدت سرعت تکمیل پروژهها را تهدید میکند بحث منابع اعتباری است که هرچند از قول صندوق توسعه برای کمک به راهآهن گرفته تا افزایش توان تامین فاینانس در روزهای پس از تحریم را شامل میشود اما قطعا تا رسیدن پول به کارگاههای عملیاتی راه درازی در پیش است. با این وجود راهآهن اعلام کرده طرح ساخت قطار حومهای در قیاس با مترو بهشدت بهصرفهتر است، تا جایی طبق اعلام معاون فنی و زیربنایی راهآهن کل اعتبارات پروژه تهران - گرمسار کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود، در حالیکه فقط زیرساخت پروژه مترو در همین مسیر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد.