وقتی نیاز باشد میتوانیم فهرستی از برندهایی تهیه کنیم که به آنها علاقهمند یا از آنها متنفریم. باگذشت زمان مشتریها در طول زندگی خود تصمیماتی میگیرند که نشان میدهد آنها به برندی خاص در مقایسه با دیگر برندها گرایش دارند. بعضی از انتخابهای ما کاملا براساس روابط متقابل است اما دیگر تصمیمات ما نتیجه گرایش ما به برندی خاص است که در طول زمان شکلگرفته است.
دیوید بریر در وبسایت شرکت Fast Company بهتازگی اینفوگرافیکی را منتشر کرده که نشان میدهد چرا افراد بعضی از برندها را دوست دارند و از بعضی از برندها متنفر هستند.
عکس بریر به سه بخش مهم تقسیم میشود: توجه، انتظارات و دقیق بودن.
1- برندی که به مشتریان خود خدمات فوقالعادهای ارائه میدهد نشان میدهد به مشتریان خود اهمیت میدهد و به آنها توجه ویژهای میکند.
2- انتظارات به این معنی است که کارکنان آن مجموعه باید رفتارهایی از خود نشان دهند تا انتظارات مشتریان برآورده شود. هر چه کارکنان یک شرکت بیشتر به این موردعلاقه نشان دهند تجربه مشتریان به آن برند بیشتر خواهد بود.
3- دقیق بودن مستلزم این است که برند مربوطه بهروز و از آخرین تغییرات باخبر باشد و همچنین مشتاقانه به نیازها و رفتارهای تغییرپذیر مشتریان خود پاسخ دهد.
اگرچه این فرمول بهظاهر ساده است اما انجام آن در محیطهای کسبوکاری که همیشه در حال تغییر هستند مشکلی بزرگ محسوب میشود. برندهایی که میکوشند در هر یک از این دستهبندیها موفق باشند معمولا از یک فرهنگ برند درونی و قوی برخوردارند و نیز دارای مجموعهای از کارکنان هستند که بهخوبی متوجه نقش خود در شرکت بوده و به آن علاقهمند نیز هستند. این دسته از کارکنان همچنین از چشمانداز، هدف و ارزشهای شرکت درک خوبی دارند. برندهایی که همیشه به این محیط متغیر واکنش نشان میدهند بهتر میتوانند انتظارات مشتریهای خود را برآورده کنند یا حتی فراتر از آن روند درنهایت به برند خود ارزش میدهند. نداشتن این ویژگیهای مهم مشتریان را به این فکر میاندازد که شرکت مربوطه دیگر به نیازهای مشتریان خود توجهی نمیکند. علاوه بر این فقدان ابتکار از سوی کارکنان باعث گسترش بدنامی آن برند بهصورت کلی میشود.
همانطور که اینفوگرافیک مذکور نشان میدهد، برندهایی که روی دستیابی به تجربه عالی مشتریان خود تمرکز دارند تلاش میکنند در تمام سطوح سازمان تعهدات کارکنان خود را تقویت کنند و به محیطهای کسبوکار واکنش نشان میدهند تا خود را در مسیر موفقیت مداوم قرار دهند.