جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شیرین‌سازی آب دریا هزینه - منفعت شود

9 سال پیش ( 1394/3/17 )
پدیدآورنده : حسین هاشمی  

برای اینکه متوجه شویم به غیر از شیرین‌سازی آب دریا راهکار دیگری وجود دارد یا خیر، باید وضعیت منابع آب کشور را مورد بررسی قرار داد. در حال حاضر داده‌های اقلیمی کشور نشان می‌دهد که هر ساله میزان بارش و روان‌آب‌ها کاهش پیدا می‌کند و شیب آن هم تند است. بنابراین از یکسو با کمبود منابع آب مواجه هستیم و از سوی دیگر عدم توزیع یکنواخت در سطح کشور هم وجود دارد. در عین حال شکل و زمان بارش نیز دستخوش تغییر شده است. این در حالی است که نیاز آبی در حال افزایش است و با توسعه صنایع، رشد جمعیت و نیازهای بخش کشاورزی این نیاز رو به فزونی گذاشته است. در این شرایط کاری که می‌توان انجام داد این است که بهره‌وری را افزایش داد، میزان ارزش افزوده و کارآمدی را تغییر داد و از هدررفت آب جلوگیری کرد. در کنار این موارد منابع آب غیرمتعارف را داریم که یکی از این منابع، آب‌های شور و لب شور است.

3475568769769

در این شرایط باید هزینه - منفعت انجام داد. در برخی موارد این کار صرفه اقتصادی دارد که از آب‌شیرین‌کن‌ استفاده شود. به عنوان مثال در حال حاضر انتقال آب به صنایع کویر مرکزی مطرح است و اگر هزینه- منفعت انجام شود، متوجه می‌شویم که این صنایع، سنگ‌آهن را بین 30 تا 40 دلار صادر می‌کنند و اگر سنگ‌آهن تبدیل به فولاد شود قابلیت صادرات به قیمت 300 تا 400 دلار را دارد که از این 400 دلار فقط 4 دلار پول آب می‌شود. برای انجام این کار تنها محدودیت، آب است و اگر آب دریا انتقال یابد و شیرین‌سازی انجام شود و سنگ‌آهن تبدیل به فولاد شود، می‌تواند صرفه اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کند، بنابراین انتقال و شیرین‌سازی آب منجر به تولید محصولی با ارزش افزوده بالا می‌شود. بنابراین شیرین کردن آب دریا گران است اما در مواردی می‌تواند به صرفه باشد.

اما در مورد روش‌های جایگزین شیرین‌سازی آب دریا برای تامین آب مورد نیاز، باید به این نکته اشاره کرد که اولا چه میزان تقاضا وجود دارد و چگونه می‌توان این تقاضا را تامین کرد. ثانیا ممکن است این مبحث مطرح شود که به هر میزان تقاضا وجود دارد، می‌توانیم اقداماتی را برای کاهش تقاضا انجام دهیم. در این شرایط باید تقاضای شهروندان برای منابع آبی مورد بررسی قرار گیرد و تمام نیازهای معقول شهروندان بررسی شود و به این ترتیب تقاضا مدیریت شود. ایراد عمده برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی که وجود دارد این است که حداقل تمام اینها در کوتاه مدت پاسخگو هستند و در حوزه‌هایی که قرار است نیازها را مرتفع کند خیلی اندک سرمایه‌گذاری می‌شود.

در چند سال اخیر اقداماتی در بخش کشاورزی آغاز شده که اولا میزان تقاضا در این بخش مشخص شود و ثانیا چه اقداماتی می‌توان انجام داد که این تقاضا را مدیریت کند و بهره‌وری را افزایش دهد. در بخش صنعت در مواردی که دچار مشکل شده خود به دنبال این رفته است که مشکلات را حل کند. در بخش مربوط به شرب نیز اقدامات بسیار اندکی شده است و به دلیل مشکلات مالی و بودجه‌ای، اقدامات چندان نبوده است. بنابراین باید به طور کلی به این موضوع اشاره کرد که در مورد شیرین‌سازی آب دریا هزینه- منفعت انجام شود تا اگر مواردی دارای توجیه اقتصادی باشد، در دستور کار قرار گیرد.

* کارشناس مسائل آب

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KV4EH5Xb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه