پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص بورس در جریان معاملات بازار سهام ۱۹۹ واحد کاهش را به ثبت رساند. روند حرکتی قیمت سهام در بورس تهران با روند حرکت قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی به‌شدت همگرا شده و شانه به شانه نمودارهای قیمت‌های جهانی به‌ویژه در گروه‌های مس و روی حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد بازار سهام آخرین روز معاملاتی خود را همزمان با بازگشایی نمادهای معاملاتی پیشرو بازار و اقبال خریداران سهام در روندی مثبت به پایان ببرد و با چهره‌ای خندان از نوروز 95 استقبال کنند. چرا که خوش‌بینی ایجاد شده در بازار باعث ورود نقدینگی جدید و رشد قیمت سهام در بورس شده است که بخشی از این رشد به دلیل بازگشت نقدینگی از بازارهای موازی به بورسی بوده است.

اقبال خریداران به گروه خودرویی در روز منفی بازار

بورس تهران همزمان با بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌های وابسته به گروه سایپا شاهد رنج‌های مثبت قیمتی در گروه خودرویی‌ها بود. اقبال خریداران برای جمع‌آوری سهام همزمان با افزایش تدریجی سهام از سوی سهامدار حقوقی در حالی رخ داد که تداوم اقبال خریداران به شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در گروه‌های پیشرو و در عین حال افزایش تقاضا در برخی گروه‌های قطعه‌ساز بود.

روز گذشته زامیاد اصلی‌ترین نماد معاملاتی مورد توجه بازار در گروه خودرویی‌ها بود که پس از بازگشایی نماد با رشد بیش از 80 درصدی سهم نسبت به قیمت پیش از بازگشایی نماد و پس از تعیین قیمت سهم پس از اعمال افزایش سرمایه این شرکت بود. در گروه معدنی‌ها نیز نگرانی از عرضه سهام از سوی سهامدار حقوقی اگرچه اغلب نمادهای معاملاتی این گروه را به سمت تعادل حرکت داد، اما به شکل‌گیری صف خریدهای ناپایدار در برخی نمادهای معاملاتی این گروه نیز منجر شد.

در گروه فلزات اساسی نیز پس از شناسایی سود کوتاه‌مدت از سوی نوسان‌گیران، روند معاملات سهام در این گروه در شرایط متعادل قرار گرفت. در این گروه ذوب‌آهن اصفهان با خبر افزایش سرمایه 600 درصدی طی دو مرحله در سال 95‌روبه‌رو است.

پدیده‌ای جدید در بورس تهران

روز گذشته بازار سهام با بازگشت دوباره کنتورسازی ایران و مجاز شدن معاملات این سهم شاهد پدیده‌ای جدید در واپسین روزهای باقیمانده تا پایان سال 94 بود. این شرکت پس از تعدیل مثبت بیش از 400 درصدی در بودجه سال مالی 94 که عمده آن از محل صندوق‌های فروشگاهی است، در حالی به بازار بازگشت که به دلیل عدم هماهنگی دسـتـورهای خریدوفروش برای حراج مجدد به روز آینده موکول شد. بالاترین دستورهای فروش در این نماد امروز 9 هزار و 500 تومان و 8 هزار تومان بود.این در حالی است که  (آکنتور) پیش از توقف نماد معاملاتی خود در تاریخ 12 دی‌ماه امسال به قیمت بیش از 2 هزار و 107 تومان به ازای هر سهم متوقف شده بود.

بازگشت دوباره این شرکت عجیب و جنجال‌ساز یادآور خاطره سال‌های 87 و 88 را به ذهن می‌آورد، آن زمان که وقتی قیمت این سهم در 24 شهریورماه 87 به قیمت 145 تومان درجا می‌زد پس از گذشت کمتر از 15 ماه به قیمت 1368 تومان به ازای هر سهم در سوم آذرماه 88 رسید. روز گذشته در گروه فناوری اطلاعات، سیمانی و برخی دارویی‌ها و غذایی‌ها نیز بازار سهام با اقبال خریداران روبه‌رو بود. بازاری که به‌طور سنتی انتظار دارد با آغوشی پُر از این گروه‌های جا مانده از رشد بازار به استقبال نوروز 95 روند.

67 درصد حجم معاملات در اختیار 3 گروه

صنایع «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری‌»‌ ‌و «فلزات اساسی‌»‌ ‌در هفته گذشته به ترتیب ۳۰، ۲۰.۳ و ۱۶.۸ درصد و در مجموع بیش از ۶۷ درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده‌اند. از ابتدای امسال تا 19 اسفند ماه سال جاری، شاخص کل بورس (ارزش وزنی) تعدیل شده بر حسب دلار مبادله‌ای 16 درصد و تعدیل شده بر حسب یورو مبادله‌ای 12 درصد رشد داشته است.همچنین در این مدت شاخص قیمت  (ارزش وزنی) 11 درصد، شاخص قیمت  (هم وزن) 20 درصد، شاخص فرابورس 21 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

در هفته منتهی به 19 اسفند ماه سال جاری، حجم معاملات نسبت به هفته گذشته 51 درصد افزایش پیدا کرد و سه صنعت «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری‌»‌ ‌و «فلزات اساسی‌»‌ ‌به ترتیب 30، 20.3 و 16.8 درصد و در مجموع بیش از 67 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده‌اند.افزون بر این؛ در هفته گذشته صنعت محصولات چوبی با بازدهی مثبت 19 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفته است و صنعت لاستیک و پلاستیک با افت 9 درصدی بیشترین افت را تجربه کرده است.

در میان شرکت‌ها نیز در هفته گذشته، پارس خودرو با مثبت 37 درصد و کویر تایر‌ با منفی 31 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته‌اند. از ابتدای سال تا 19 اسفند ماه سال جاری قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس تهران همگی افزایش یافته و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با 25.3 درصد بیشترین رشد را از آن خود کرده و در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 24‌درصدی در مدت زمان یادشده بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی  (NAV) را داشته است.

ادامه عرضه‌های اولیه در فرابورس

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت ریل پرداز سیر به‌عنوان پانزدهمین و آخرین عرضه اولیه سال جاری، روز چهارشنبه این هفته در بازار دوم فرابورس ایران انجام می‌شود. 10‌درصد از سهام شرکت ریل پرداز سیر فردا و در آخرین چهارشنبه سال‌جاری در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود تا بدین ترتیب شمار عرضه‌های اولیه امسال فرابورس ایران به عدد 15 برسد. در آخرین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه تعداد 196 میلیون سهم از مجموع 1.960 میلیون سهام این شرکت روی میز فروش می‌رود.

همچنین محدودیت خرید هر صندوق‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط (اعم از مشترک و قابل معامله) 423 هزار سهم اعلام شده است و از تعداد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه، تعداد 116 میلیون سهم به فرآیند کشف قیمت و تعداد 80 میلیون سهم به معامله‌گران آنلاین تخصیص یافته و محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب نیز 700 هزار سهم تعیین شده است.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BwTI2Udv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه