دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
افزایش 10 درصدی قیمت شکر

شکر دوباره یارانه‌ای شد

9 سال پیش ( 1393/9/23 )
 

سرانجام پس از سه ماه از درخواست صنایع قند و شکر، دولت با افزایش قیمت شکر موافقت کرد و قیمت این محصول را با افزایش حدود 10 درصدی، 2300 تومان اعلام کرد که البته کیلویی 200‌تومان یارانه به آن تعلق می‌گیرد؛ بنابراین یارانه شکر پس از حدود هفت سال توقف، دوباره پرداخت می‌شود. با اینکه 18 روز از تصویب این قیمت می‌گذرد، کارخانه‌ها از بی‌اطلاعی‌شان نسبت به این تصمیم و اینکه باید آن را از رسانه‌ها بشنوند، انتقاد دارند. 

دولت از ابتدای امسال نرخ خرید شکر از کارخانه‌ها را افزایش نداد و قیمت این محصول همان نرخ مصوب کیلویی 1900 تومان بود، اما سرانجام صدای اعتراض صنایع قند و شکر بلند شد و پیشنهاد خود برای افزایش حداقل 30‌درصدی قیمت شکر را به دولت ارائه دادند که البته دولت با تصویب افزایش 200 تومانی آن، 10/5 درصد به نرخ پیشین اضافه کرد. اما از سوی دیگر با در نظر گرفتن مـابـه‌الـتـفـاوت 200 تومانی، قیمت شکر برای تولیدکنندگان را به کیلویی 2300 تومان افزایش داد. 

به گزارش ایسنا، در واقع شکر در بازار برای مصرف‌کنندگان 10/5 درصد و برای تولیدکنندگان حدود 21 افزایش یافت تا دولت در راستای سیاست‌های تنظیم بازاری و کنترل تورمی خود حرکت کرده باشد. البته نه‌تنها این قیمت جدید برای تولیدکنندگان به صرفه‌ نیست و از نظر آنها قیمت شکر باید حداقل 30 درصد افزایش می‌یافت، بلکه صنایع قند و شکر از اینکه با وجود گذشت 18 روز از تصویب هنوز نرخ جدید به آنها ابلاغ نشده و باید مصوبه دولت را از رسانه‌ها بشنوند و بخوانند، انتقاد دارند. 

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر می‌گوید: اگر دولت شکر را جزو محصولاتی می‌داند که مشمول نرخ‌گذاری است، باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند؛ به‌گونه‌ای که به همان اندازه که هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافته باید قیمت نهایی را نیز افزایش دهد. 

به گفته وی، افزایش قیمت چغندرقند، افزایش دستمزد و افزایش بهای سوخت (گاز) در سال جاری بیش از 80 درصد در تعیین قیمت نهایی شکر اثر‌گذار است و براین اساس حداقل باید 30 درصد قیمت این محصول افزایش یابد.

بنابراین دولت پس از برگزاری جلسات متعدد برای بررسی درخواست صنایع و تعیین قیمت جدید شکر، تصمیم گرفت این محصول را دو نرخی مصوب کند؛ به‌گونه‌ای که قیمت مصوب ستاد هدفمندی یارانه برای خرید هر کیلوگرم شکر درب کارخانه‌ها 2100 تومان تعیین شد. از سوی دیگر با توجه به تعیین قیمت 2300 تومانی، برای یک کیلوگرم شکر توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دولت مصوب کرد تا این ما‌به‌التفاوت را به صنایع پرداخت کند. 

در این میان دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نسبت به نحوه‌ اعلام قیمت‌های جدید انتقاد داشته و می‌گوید در حالی که به دلیل اعلام نشدن قیمت‌های مصوب جدید بیش از چهار میلیون تن شکر تولید شده درانبارها دپو شده و بیش از دو هفته از مصوبه دولت می‌گذرد چرا هنوز ابلاغیه‌ای برای صنایع قند شکر درباره قیمت جدید شکر نیامده و ما نیز از طریق رسانه باید از این مصوبه مطلع شویم؟ 

به گفته وی، از سویی ستاد تنظیم بازار زمان بسیار زیادی برای تصویب این قیمت جدید و اعلام آن صرف کرده و از سوی دیگر این قیمت چندان مورد رضایت صنایع نیست؛ چرا که براساس آنالیز قیمت و هزینه‌های تولید صنایع قند و شکر حداقل قیمت منطقی برای این محصول کیلویی 2450‌تومان است. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/v69Golsi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه