جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دور دنیا

شکاف دستمزد، انگیزه کارمندان را کم می‌کند

8 سال پیش ( 1394/10/17 )
 

گزارش جدید یک شرکت که در زمینه مدیریت انسانی فعالیت می‌کند، نشان داده شکاف دستمزدها بین کارگران معمولی و مدیرانی که حقوق‌های بسیار بالایی در انگلیس دارند به نقطه‌ای بحرانی رسیده است. در این تحقیق شش نفر از هر 10 کارگر-کارمند گفته‌اند که دستمزدهای بسیار بالای مدیران عامل و اجرایی انگیزه‌های آنها را در کارشان می‌کشد و بیش از نیمی از کسانی که در این تحقیق شرکت‌ داشته‌اند احساس می‌کنند که حقوق‌های بالای مدیران عالی‌رتبه به وجهه شرکت‌ها لطمه وارد می‌کند. این تحقیق توسط انستیتو منابع انسانی و پیشرفت  (سی‌آی‌پی‌دی) انجام شده است. این شرکت به صورت تخصصی در زمینه منابع انسانی فعالیت می‌کند.

سی‌آی‌‌پی‌دی اعلام کرده است که 70 درصد شرکت‌کنندگان در تحقیق معتقدند دستمزدهای مدیران عالی‌رتبه بسیار بالا است اما وقتی که از آنها نظرشان درباره مدیران شرکت خودشان خواسته شد، ‌این رقم به 44 درصد رسید. یک عامل بزرگ این افت این است که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از سازوکارهای درون سازمانی خود اطلاعات زیادی ندارند.

سی‌آی‌پی‌دی تحقیق خود را بعد از آن انجام داد که مرکز پرداخت بالا در انگلیس از شکاف عجیب دستمزد بین کارمندان و رؤسا در شرکت‌های برتر انگلیسی خبر داد و اعلام کرد که مدیران در این شرکت‌ها، 183 برابر کارمندان و کارگران دستمزد دریافت می‌کنند. در سال 1998 دستمزد مدیران تنها 47 برابر کارگران و کارمندان بوده است.

چارلز کاتن از سی‌آی‌پی‌دی می‌گوید: «فاصله در حال بیشتر شدن پرداخت حقوق به کارمندان رده بالا و کارمندان معمولی این احساس را که عدالت در محیط‌های کاری رعایت نمی‌شود بیشتر می‌کند و این احساس به انگیزه‌های کارمندان در محیط‌های کاری لطمه سنگینی وارد می‌کند. پیام کارمندان به مدیران عامل این است: هرچه حقوق شما بیشتر باشد حقوق ما کمتر خواهد شد. در شرایطی که کارمندان معمولی در سال‌های اخیر تنها شاهد چند درصد افزایش حقوق سالانه بوده‌اند، باید در موضوع پاداش‌ها و دستمزدهای بالای مدیران عامل به صورتی جدی بازنگری کنیم.»

قبلا هم شکاف دستمزدی بین رؤسای عالی‌رتبه و کارمندان معمولی مورد توجه قرار گرفته و بوریس جانسون، شهردار لندن ماه اکتبر سال 2015 به کنفرانس محافظه‌کاران هشدار داده بود که اگر فاصله اقتصادی بین شهروندان عادی و طبقه‌های مرفه جامعه کاهش پیدا نکند، روابط اجتماعی به سوی نزاع‌های عمومی پیش خواهد رفت.

او همچنین مارتین سورل، مدیرعامل شرکت تبلیغاتی دبلیوپی‌پی را هدف قرار داده و گفته بود: «(در جامعه) غول‌هایی هستند که خودشان خودشان را به‌عنوان مدیر منصوب می‌کنند و دستمزدهایی به خودشان می‌دهند که 780 برابر بیشتر از حقوقی است که کارمندان معمولی در انتهای هر ماه به خانه می‌برند.»سی‌آی‌پی‌دی گفته است که شرکت‌ها باید شکاف دستمزدی خود را هر سال منتشر کنند و به کارمندان اجازه بدهند تا در کمیته‌های تعیین پاداش حضور داشته باشند. در آمریکا قرار است که از سال 2017 شرکت‌ها گزارش‌های مفصلی درباره شکاف دستمزدها ارائه بدهند.

پیش‌تر فرانسس اوگاری، مدیر عامل شرکت تی‌یو‌سی گفته بود که نظر مشابهی را او هم مطرح کرده بود. آقای اوگاری گفته بود که حضور کارمندان معمولی در هیات‌مدیره‌ها واقعیت دنیای بیرون را به هیات‌های مدیره تزریق می‌کند و ترمز‌ها را در هنگام پرداخت پاداش‌های کلان می‌کشد. آقای اوگاری گفته بود: «پرداخت‌های کلان و بی‌حساب و کتاب برای تجارت خوب نیست. شرکت‌ها بهتر است به فکر کاهش شکاف دستمزد بین مدیران و دیگر نیروهای کار خود باشند. شرایط در این زمینه، واقعاً اضطراری است. این کار خلاقیت کارمندان را افزایش می‌دهد و این موضوع را تضمین می‌کند که کارگران هم سهم عادلانه‌ای از پاداش‌های دریافت خواهند کرد.»

گزارش سی‌آی‌پی‌دی این موضوع را که چگونه مدیران عامل حقوق خود را بالا نگه می‌دارند مورد بررسی قرار داده است. «این تحقیق نشان داده است نه تنها احتمال اینکه افراد خودشیفته به هیات‌مدیره‌ها برسند بیشتر است که در میان افرادی که در هیات‌های مدیره هستند، افراد خودشیفته‌ حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، بیشتر از بسته‌های پاداش استفاده می‌کنند و سهام بیشتری دارند.»

گزارش سی‌آی‌پی‌دی همچنین به این نکته اشاره کرده است که «میزان پاداش اعضای هیات‌مدیره به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.» مدارک کمی در دست است که روش چگونگی انتخاب اعضای هیات‌مدیره را نشان بدهد و در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود. «باید افسانه رفتارهای قهرمانانه اعضای هیات‌مدیره برای همیشه از بین برود و کسانی که در هیات‌های مدیره هستند، ‌مسئولیت‌پذیری بیشتری در قبال کارمندان شرکت‌ها داشته باشند. این کار در نهایت باعث خواهد شد تا شکاف دستمزد کمتر و کمتر شود.»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1exI2s0d
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه