جمعه, ۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس‌جمهوری در کنفرانس‌ خبری رم:

شرایط برد- برد برای ایران و اروپا فراهم شده است

8 سال پیش ( 1394/11/8 )
 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به‌اروپا و حضورش در کشور ایتالیا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در رم با حضور عمده خبرنگاران رسانه‌های فعال در ایتالیا و اروپا حضور پیدا کرد. رئیس‌جمهوری ایران در بخش اول این کنفرانس سخنرانی کرد و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ با حضور حسن روحانی برگزار شد. در بخش اول و سخنرانی، دکتر روحانی رئیس‌جمهوری ایران گفت:

43534735734572462473473583572462473478

-روابط اقتصادی سنتی و خوب ایران با کشورهای اروپایی، با اعمال تحریم‌ها دچار مشکل شد و عملا این تحریم‌ها باعث شد تا اروپایی‌ها از فعالیت در بازار ایران محروم شوند اما اکنون شرایط برای یک همکاری اقتصادی پرسود و بر پایه شرایط برد – برد میان ایران و کشورهای اروپایی مهیا است.

-دستاوردهای این سفر(سفر به اروپا) به نفع ایران، ایتالیا، اتحادیه اروپا و حتی منطقه خواهد بود. ما طرح‌های مشترک اقتصادی گسترده‌ای داریم که شعاع آن محدود به ایران و ایتالیا نخواهد بود و کشورهای منطقه را نیز شامل می‌شود.

-در جریان این سفر توسعه مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ایتالیا مورد بررسی و تبادل نظر مسئولان عالی‌رتبه دو کشور قرار گرفت و بر این اساس 14 سند همکاری در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و حمل‌و‌نقل به امضا رسیده است. همچنین در زمینه تجهیزات بیمارستانی و سایر بخش‌ها نیز شرایط بسیار مناسب و مساعدی برای همکاری داریم.

-سفر به ایتالیا به‌عنوان نخستین گام در سفر به کشورهای اروپایی است. این انتخاب هم دلیل ارتباط فرهنگی و اقتصادی دو تمدن بزرگ رم باستان و ایران کهن از گذشته‌های دور است. در دهه‌های گذشته و سال‌های قبل از تحریم روابط بسیار خوب اقتصادی بین دو کشور وجود داشت تا جایی که در مقاطعی ایتالیا نخستین شریک اقتصادی ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپایی بود. سوابق خوبی در حافظه مردم ایران نسبت به کارآفرینان ایتالیایی و صنعت و مردم ایتالیا وجود دارد و این نکات، امروز زمینه بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری‌ها فراهم کرده است.

-در این دیدار(ملاقات با پاپ فرانسیس) افکار دوطرف در زمینه مسائل معنوی و دینی و اقداماتی که برای دستیابی به اهداف مشترک در سراسر جهان باید انجام دهیم، بسیار نزدیک به هم بود.

-رئیس‌جمهوری تاکید بر محو سلاح‌های کشتار جمعی در جهان، اقداماتی که مبلغان اسلامی، مسیحی و دیگر ادیان باید در زمینه مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم و جهان عاری از خشونت، افراط و ترور انجام دهند و فعالیت در زمینه تبیین آزادی بیان را از جمله اهداف مشترک پیروان ادیان توحیدی در جهان برشمرد و گفت: آزادی بیان به این مفهوم نیست که هر کس هر کاری که خواست دراین جهان انجام دهد؛ همان‌طور که معنای آزادی این نیست که کسی به حریم زندگی دیگران تعرض کند؛ آزادی بیان هم به این معنا نیست که به حریم اعتقادات و مقدسات دیگران و ادیان مختلف تعرض کنیم چراکه این کار از لحاظ اخلاقی غلط و تحریک‌آمیز است و می‌تواند فاصله و شکاف اجتماعی را بیشتر کند. در دیدار با پاپ این‌گونه حرکات را محکوم کردیم و تاکید شد همان‌طور که ترور و خشونت محکوم است توهین به دیگران هم محکوم است. همچنین راجع به اینکه ادیان آسمانی اهداف مهمی دارند و به هم پیوسته‌اند و جدا نیستند واقداماتی که برای حفظ معنویت جهان واخلاق باید انجام بگیرد، مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم.

روحانی در پاسخ به خبرنگاران:
امیدوارم آمریکایی‌ها به آینده منطقه منطقی‌تر بیندیشند
مسائل منطقه بدون ایران قابل حل نیست

در بخش دوم این کنفرانس، دکتر روحانی رئیس‌جمهوری ایران به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت.

-روحانی در پاسخ به سوالی درباره اهداف دیدار با پاپ در واتیکان گفت: دیدار بسیار خوبی با جناب پاپ داشتیم و در همه موضوعاتی که با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردیم دارای اشتراک نظر بودیم. در جریان دیدار با پاپ در خصوص رابطه ادیان با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و اعلام شد که اساسا در دین اسلام اگر مسلمانی به پیامبر اسلام(ص) و تعالیم دینی ایمان داشته باشد اما به انبیای گذشته همچون عیسی مسیح(ع) ایمان نداشته باشد، ایمان وی کامل نخواهد بود. در این دیدار جناب پاپ هم تاکید داشتند که باید ندای آسمانی را با گوش دل شنید و به آن عمل کرد.

-روحانی در پاسخ به سوالی درباره دورنمای روابط ایران با غرب گفت: با توجه به سفر مقامات سیاسی، اقتصادی و نمایندگان بخش‌خصوصی کشورهای مختلف غربی به ایران، دورنمای روابط را بسیار مثبت می‌دانم و تردیدی ندارم که بعد از توافق هسته‌ای فضای بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌ها به‌وجود خواهد آمد. روحانی با اشاره به اینکه روابط ایران و اروپا در شرایط زمستانی سرد منجمد شده بود، گفت: امروز بازتاب همکاری به طور کامل روی یخ‌های روابط می‌تابد و بدون شک روابط ما نه تنها به شرایط مناسب گذشته، بلکه بسیار بهتر از آن برخواهد گشت. مطالبه واقعی جمهوری اسلامی ایران صرفا تجارت نیست، بلکه خواست ما عمدتا سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری است و از سوی دیگر به دنبال همکاری‌هایی در راستای صادرات محصول مشترک برای منطقه و جهان هستیم.

-روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان گفت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست. در داستان اخیر آنچه اتفاق افتاد این بود که یک عالم دینی و مذهبی سربریده شد و این اقدام بسیار تاثرآمیزی بود و محکوم است چرا که این عالم دینی هیچ فعالیت خطرناکی نداشت و صرفا در قالب سخنرانی از حقوق اجتماعی و سیاسی مردم سخن می‌گفت و مجازات چنین عالم دینی، سربریده شدن نیست و این کار بسیار زشتی بود که مردم و دولت ایران در کنار سایر کشورهای جهان آن را محکوم کردند. در ایران عده‌ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند که دولت ایران بلافاصله آن را محکوم کرد و عوامل این اقدام شناسایی، دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند. بنابراین دولت ایران به همه اقداماتی که باید در خصوص این موضوع انجام می‌داد، عمل کرده است. روحانی با بیان اینکه اقدامات عربستان و ادامه تاکید بر تنش از نظر ما غیرقابل توجیه است، اظهار داشت: البته ما درک می‌کنیم که عربستان به خاطر برنامه‌هایی که در منطقه داشت و در دستیابی به آنها ناموفق بوده، عصبانی است و قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند. عربستان به کشور همسایه خود حمله کرده و حدود 10 ماه است که مردم این کشور را بمباران می‌کند اما نتیجه‌ای از این اقدامات خود نگرفته و در عراق سوریه و لبنان نیز ناموفق بوده است، بنابراین درک می‌کنیم که عصبانی باشد اما آدم عصبانی برای فروکش کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند.

-روحانی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات هفتم اسفند و اینکه آیا برخی اتفاقات در جریان بررسی صلاحیت‌های کاندیداها در این انتخابات می‌تواند بر موفقیت‌های بین‌المللی اخیر شما تاثیر بگذارد؟ گفت: علاقه‌مندم درباره مسائل داخلی کشورمان بیشتر در داخل کشور صحبت کنم و در آینده هم لازم است تا در این باره در کشورمان صحبت کنم. پیش‌بینی من این است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آنچنان که در ذهن شما بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف نظرهایی در مسائل جزئی وجود دارد اما امید زیادی دارم که شورای نگهبان به‌عنوان نهادی بسیار مهم در کشور در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی شود.

-روحانی در پاسخ به سوال بعدی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید امکان انجام چنین استقبال باشکوهی که در ایتالیا از شما شاهد بودیم در واشنگتن هم خواهد بود؟ و آیا امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران وجود خواهد داشت، گفت: آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید که اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می‌کردم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند، افزود: کنگره آمریکا به محض بروز کوچک‌ترین مسئله به فکر حربه تحریم علیه دیگران می‌افتد. گویا هنوز یاد نگرفته‌اند که در دنیای امروز دیگر فشار و تحریم به‌کار نمی‌آید. امیدوارم در آینده نمایندگانی به کنگره آمریکا راه یابند که صحیح‌تر نسبت به مسائل جهانی بیندیشند و تصمیم بگیرند. هم‌اکنون نیز حضور و فعالیت آنان در اقتصاد ایران از نظر ما کاملا بلامانع است و ما پذیرای سرمایه، فناوری و تولید محصولات مشترک با آنها هستیم و اگر مشکلی هست مربوط به مقررات داخلی آنهاست که این مشکل مربوط به خودشان است. امیدوارم مسئولان آمریکایی نسبت به آینده منطقه منطقی‌تر بیندیشند و دریابند که مسائل منطقه بدون حضور، همفکری و نقش‌آفرینی ایران قابل حل و فصل نیست. خاورمیانه منطقه‌ای بسیار مهم است و امیدوارم آمریکایی‌ها دست از تخاصم برداشته و به جای نگاه به گذشته به آینده نگاه کنند. متاسفانه در بین دستگاه‌های مختلف حاکمیتی آمریکا اتفاق نظر وجود ندارد و اگر مثلا نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا برداشته شود، شرایط بسیار بهتری در این کشور حاکم خواهد شد.

48435737358357347234735846946835734573458095

375347357347246234734578454534272347358

67954684583573472473473584583457347347835

7323473484584583472473473589067806

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TgMIKByt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه