سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گرچه بانک مسکن هنوز وام 60 میلیون تومانی خرید از محل اوراق گواهی حق تقدم را در دستور کار خود قرار نداده و این تسهیلات در شعب آن ارائه نمی‌شود ولی مصوبه و جزییات آن حدود 20 روزپیش از سوی بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است. به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که طبق آنچه بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ کرده است این تسهیلات طبق مصوبه شورای پول و اعتبار براساس موقعیت جغرافیایی در سه سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری پرداخت می‌شود.

34362347724624672474373535845844

همان‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود تسهیلات جدید مسکن تا سقف 60 میلیون تومان به روال وام 35 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام خواهد شد. بانک مرکزی برای خرید اوراق برای وام‌های جدید یک تبصره تعیین کرده به این شرح که «برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارک اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانک مسکن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می‌توانند به صورت استفاده همزمان (از طریق اوراق جدید به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره‌مند شوند».

در رابطه با این تبصره تعیین شده برای وام جدید خرید و ساخت مسکن باید توضیح داد که در این شرایط کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده‌اند اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم را برای وام جدید مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

این در حالی است در روال قبلی برای هر 500هزار تومان وام یک برگ اوراق لازم بود؛ بنابراین برای وام 60 میلیون تومانی حدود 120 برگ اوراق لازم است. سهمی که هر برگ آن اکنون حدود 70 تومان قیمت دارد. در دیگر مفاد مقرر بانک مرکزی برای بانک مسکن سقف سود تسهیلات برای این بانک حدود 20 درصد تعیین شده است. در این ماده آمده که نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن حداکثر معادل 20درصد تعیین می‌شود.

در این مورد نیز باید یادآور شد که در حال حاضر، دریافت وام مسکن از طریق سپرده‌گذاری با سود 14 درصد است اما از طریق اوراق سود 16 درصد برای آن اعمال می‌شود. در عین حال که برای وام‌جعاله 10 میلیون تومانی نیز سود 18درصد تعیین می‌شود. اما بر اساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، بانک مسکن از این حق برخوردار است که سقف سود هر یک از این تسهیلات را تا 20 درصد افزایش دهد یا اینکه در همان حد قبلی نگه دارد.

این در حالی است که اگر دوره بازگشت 12ساله و سود برگشت وام همان 16درصد باقی بماند محاسبات نشان می‌دهد که با شرایط بازپرداخت اقساط مساوی، متقاضی وام 60 میلیون تومانی باید ماهانه 940 هزار تومان و در مجموع سود 75 میلیون تومانی برگرداند. همچنین گیرنده وام 50 میلیونی هم باید در کل 62 میلیون تومان سود و ماهانه 782 هزار تومان قسط پرداخت کند. در عین حال که برای وام 40 میلیون تومانی هم بازگرداندن 50 میلیون تومان سود در 12 سال و پرداخت اقساط ماهانه 626میلیون تومانی قابل پیش‌بینی است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/l9CSA2Qu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه