پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز چهارشنبه با سقوط به کانال 75 هزار و 982 واحدی، سومین هفته کاری در اردیبهشت ماه را با کاهش 647 واحدی به پایان رساند. روز گذشته در حالی شاخص کل بورس نزولی شد که حجم و ارزش معاملات رشد قابل توجهی را ثبت کرد و گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

با آنکه در ساعات پایانی معاملات دیروز بسیاری از صف‌های فروش به‌خصوص در گروه خودرویی جمع‌آوری شد، ولی با توجه به فشار عرضه‌ها و برتری نسبی فروشندگان نسبت به خریداران، بازار منفی بود و شاخص کل به روند اصلاحی خود ادامه می‌دهد.

بسیاری از فعالان بازار سهام بر این عقیده‌اند که همان قدر که سرعت اصلاح شاخص کل بیشتر باشد، سرعت رشد بازار سهام نیز بیشتر خواهد بود. با این حال نگرانی‌ها از ادامه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک و بحث پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا از عواملی است که گفته می‌شود موجب ریزش این روزهای تالار شیشه‌ای شده است.

از طرفی عده‌ای معتقدند این روند افت در این روزها که در هر حال برجام در حال اجراست و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شده، چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد، گرچه بسیاری نتیجه عینی اجرایی شدن برجام بر بازار سهام را بلند‌مدت توصیف می‌کنند.

همگامی اصلاح شاخص کل با گروه خودرو

ریزش شاخص و قیمت‌ها از نیمه فروردین تاکنون نشان از این دارد که گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها مناسب نبوده و این اتفاق بر کلیت بورس اثر منفی داشته است. هجوم نقدینگی به گروه خودرویی در ماه‌های گذشته، ورود نمادهای این گروه به فاز اصلاحی و نزول قیمت‌ها، موجب ایجاد هیجان منفی در بورس و در پی آن فشار فروش شده است.

بر این اساس در مقطع کنونی تا زمانی که بازار مسیر خود را از مسیر گروه خودرویی جدا نکند، احتمال این وجود دارد که باز هم شاهد ریزش شاخص و قیمت‌ها در بورس باشیم. پیرامون گروه خودرو باز هم طی روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر موافقت هیات‌مدیره ایران خودرو با افزایش سرمایه 170 درصدی شنیده شده بود که مدیرعامل ایران‌خودرو به شایعات و انتظارات روزهای گذشته پایان داد و از عدم امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی با توجه به آیین نامه جدید خبر داده است.

افت 8.7واحدی شاخص کل

در معاملات 22 اردیبهشت‌ماه بالغ بر 281 میلیون ورقه بهادار در 26 هزار و 690 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 2هزار و 106 میلیارد ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با افت 8.7واحدی روی عدد 794.11 واحد متوقف شد؛ نماد پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت.

روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام متعلق به نماد ذوب‌آهن اصفهان بود و 132 میلیون و 350 هزار سهم این شرکت به ارزش 374 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های اعتلا البرز، کاغذ پارس و ذوب‌آهن اصفهان بود و شرکت‌های صنعتی مینو، توسعه و عمران کرمان و عمران و توسعه شاهد بیشترین افت قیمت را داشتند.

معاملات پر حجم سرمایه‌گذاری‌ مسکن تهران

در بازار اول، 16 میلیون اوراق بهادار به ارزش 37 میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سرمایه‌گذاری مسکن تهران ثبت شد. همین‌طور، 209 میلیون و 910 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 681 میلیارد و 480 میلیون ریال دست به دست شد که بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بود.

معامله اوراق شهرداری قم بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 273 میلیارد ریال مبادله شد. براساس این گزارش در میانETFها، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد، به طوری که حجم معاملات این صندوق امروز به 4 میلیون و 860 هزار ورقه بهادار رسید. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز روز چهارشنبه ضمن افت قیمت در بازه 815 تا 835 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد مهرماه 94 بود.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cqJ1nlN9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه