پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز هفته با افت 350 واحد در ارتفاع 76.104هزار واحدی ایستاد. در دادوستدهای نخستین روز هفته صنایع خودرو، قند و شکر و محصولات فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین صنایع بازار قرار گرفتند. بازار سهام در حالی معاملات کم جانی را تجربه می کند که به نظر می رسد این روند تا تعطیلات میان هفته همچنان ادامه داشته باشد. 

شاخص کل چشم به راه اصلاح بیشتر

در عین حال مواجهه برخی شرکت های سرمایه گذاری بزرگ با مجامع عادی سالانه و لزوم تجمیع سهام به منظور پرداخت سود نقدی باعث شد تا برخی حقوقی های شاخص ساز بازار شاهد عرضه سهام و ورود و خروج سرمایه گذاران در نمادهای معاملاتی خود باشند. به طور کل روز گذشته بازار سهام بازاری کم حجم و کم رونق بود که تمرکز فعالان بازار سهام را بار دیگر به گروه قندی معطوف کرد. بدین ترتیب آنچه در بازار سهام در روزهای پایانی تابستان مشهود است، کمبود نقدینگی جهت ایجاد روندی مثبت و رشد قیمتی است و جریان نقدینگی موجود در بازار تنها در برخی تک نمادها وجود دارد.

عوامل رشد بورس در پاییز و زمستان

پیش بینی می شود حجم معاملات در فصل های پاییز و زمستان با افزایش همراه شود، چرا که سال مالی جدید شرکت های کارگزاری آغاز می شود و حجم زیادی از اعتبارات آزاد شده و در پی آن معاملات نیز رونق نسبی می یابند.

بنابراین شش ماهه دوم تحت تاثیر عوامل داخلی مثبت تر از نیمه نخست سال خواهد بود.

علاوه بر این گروه های دارای نسبت P/E بر ای پایین از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و با توجه به افزایش قیمت نفت، صنایعی همچون پتروشیمی و پالایشی و در پی آن شیمیایی ها را می توان به عنوان صنایع پیشرو در نیمه دوم سال نام برد. علاوه بر این، رشد سودآوری گروه دارویی در صورت تک نرخی شدن ارز دور از انتظار نیست و افزایش اقبال برای خرید سهام گروه خودرو نیز منوط به تحقق برنامه های آنها جهت فروش دارایی ها و اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی هاست. باید توجه داشت صنعت خودرو در مجموع نسبت به سال گذشته عملکرد قابل قبول تری چه در بخش تولید و چه در حوزه فروش داشته است.

البته از این نکته نباید غافل شد که هزینه های مالی خودروسازان همچنان بالاست و بخش مهمی از این فروش، در جهت پوشش هزینه های مالی خواهد بود.

احتمال اصلاح بیشتر شاخص کل در روزهای آینده

در آخرین هفته شهریور همچنان طرف عرضه از طرف تقاضا قوی تر است و بیشتر سرمایه گذاران و سهامداران شرکت ها، میل به فروش دارند تا خرید؛ امری که به رکود حاکم بر بازار سهام دامن زده و از جذابیت های بورس تهران کاسته است. از دیگر سو، تاکنون گشایش خاصی در مراودات بین المللی شکل نگرفته و هرچه بوده، بیشتر به شکل تفاهم نامه بوده است. این در حالی است که امیدواری ها برای سال آینده بسیار بالاست و اکثر صاحب نظران بین المللی و داخلی، سالی خوب و پربار را برای سال 96 ایران ترسیم می کنند. با این حال طی روزهای اخیر حجم و ارزش معاملات به شدت پایین آمده و سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوقی، تمایل چندانی برای خرید سهام ندارند؛

امری که بسیاری از فعالان بازار سهام را نگران ساخته است. از دیگر سو، قیمت ها و شاخص ها بار دیگر روند نزولی در پیش گرفته و روزبه روز شاهد اصلاح بیشتر و افت سطح عمومی قیمت سهام شرکت ها هستیم. این رکود حاکم بر بازارهای مالی ایران از جمله بازار سهام، به افزایش نگرانی ها دامن زده و میل به سرمایه گذاری را کاهش داده است. شاخص کل نیز به عنوان دماسنج بازار سهام همچنان در قعر کانال 76 هزار واحدی گرفتار آمده و در صورت تداوم وضعیت موجود، احتمال سقوط آن به درون کانال 75هزار واحدی وجود دارد. از جمله مولفه های مهم و اثرگذار بر بازار سهام در کوتاه مدت می توان به گزارش های شش ماهه شرکت ها اشاره کرد که می تواند تاثیرات بسزایی بر بازار سهام ایران بر جای گذارد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/r9E5fJuO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه