پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام با رشد ۷۹۳ واحدی در آستانه ورود به کانال ۷۸ هزار واحد قرار گرفت. روز گذشته معامله‌گران بازار سهام شاهد بازاری پرتحرک با پیشرو شدن گروه‌های معدنی‌ و فلزات اساسی بودند. بازار سهام به پشتوانه معدنی‌ها که به نظر می‌رسد به‌عنوان لیدرهای خود انتخاب کرده شاهد تحرک معامله‌گران برای جایگیری در صف‌های خرید این گروه بود.

شاخص کل در آستانه کانال 78هزار واحد

همزمان انتشار بخشنامه بانک مرکزی برای جامه عمل پوشاندن به مصوبه پول و اعتبار درخصوص تخصیص اعتبار به دو خودروساز سایپا و ایران‌خودرو دوباره شاهد تکاپوی سهامداران گروه خودرویی‌ها بود. تاکید دوباره بر فروش بلوک 33.7درصدی بانک پارسیان از سوی ایران‌خودرو در حالی تکرار می‌شود که دست‌کم طی یک دهه گذشته این موضوع نوسان‌های فراوانی در سهم ایران‌خودرو ایجاد کرده است.

عزم جزم تیم اقتصادی دولت برای رونق بورس

در حال حاضر همه چیز در بورس تهران به خوبی پیش می‌رود. هر چند فصل مجامع تمام شده و دیگر خبری از تقسیم سود نقدی شرکت‌ها بین سهامداران نیست ولی رشد خوب قیمت‌ها و شاخص‌ها طی سه هفته گذشته چنان بر وفق مراد سهامداران و عموم فعالان بازار بوده که بار دیگر به رونق در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی منتهی شده است. این مهم در حالی اتفاق افتاده است که برخی فعالان بازار سهام چندان به رونق و بازدهی مطلوب بورس در بعد از فصل مجامع امیدوار نبودند و جریان نقدینگی و کوچ پول به سوی بازار سهام به کندی صورت می‌گرفت. ولی چند روزی است اوضاع دگرگون شده و شاهد سرازیر شدن حجم عظیمی از نقدینگی به بستر بازار سهام کشور هستیم؛

جایی که در غیاب رونق و ادامه رکود در بازارهای موازی حتی بازار پول، بورس تهران به پیشروی خود ادامه می‌دهد و شاخص کل پس از هفته‌ها و ماه‌ها بر فراز قله 77 هزار واحدی تکیه زد. به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت و رئیس جدید سازمان بورس، عزم خویش را برای ایجاد رونق مجدد بورس تهران به سوی ارتفاعات بیشتر و آینده‌ای بهتر جزم کرده‌اند. حرکت حقوقی‌های بازار سهام نیز ظرف روزهای اخیر مهر تاییدی بر این مدعا است، چرا که اغلب حقوقی‌های بازار بار دیگر در هیئت خریدار ظاهر شده‌اند و درصدد جمع‌آوری سهام ارزنده و دارای بازدهی بنیادی قوی از کف بازار هستند.

رشد 6 واحدی شاخص آیفکس

روز چهارشنبه 13 مرداد‌ماه، معامله‌گران شاهد خریدوفروش 207 میلیون و 242 هزار اوراق بهادار به ارزش 744 میلیارد و 935 میلیون ریال بودند که این حجم دادوستد در 19 هزار و 320 دفعه معاملاتی صورت گرفت. در این روز همچنین شاخص فرابورس رشدی حدود 6واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در رقم 813.91واحد توقف کند. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه در بازار سهام مربوط به دادوستد 38 میلیون سهم پالایش نفت تهران به ارزش 108 میلیارد و 190 میلیون ریال بود.

همچنین، شرکت تازه‌وارد آتیه داده‌پرداز در کنار معادن مس تکنار و پالایش نفت تهران بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت نصیب نیرو سرمایه، شمال شرق شاهرود و توکا رنگ فولاد سپاهان شد. در بازار اول 20 میلیون و 730 هزار ورقه بهادار به ارزش 39 میلیارد و 460 میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد. همین‌طور، 113 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 347 میلیارد ریال خریدوفروش شد. در عین حال صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم معاملات اوراق بهادار را در میان ETFها به نام خود ثبت کرد.

این صندوق دیروز شاهد معامله یک میلیون و 300 هزار اوراق بهادار بود. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» به ارزش 45 میلیارد ریال بود و در مجموع حدود 90 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا» مبادله شد. نماد معاملاتی اوراق اجاره قطارهای مسافری و باری جوپار پس از پرداخت اجاره‌بهای سه ماهه اوراق بازگشایی شدند. همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن 15 مرداد 1393 در نماد معاملاتی تسه9305، این نماد معاملاتی در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Agnzp94k
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
rasol :
7 سال پیش
سلام شنیده ها حکایت از افزایش سرمایه 100 درصدی کتوکا و 200 تا 300درصدی نماد شتوکاست که برای شرکت بورس ارسال شده.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه