پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سایه فضای منفی ناشی از بازگشایی نمادهای بانکی به کانال 77هزار واحدی عقب نشینی کرد و با 334 واحد افت در جایگاه 77 هزار و 714 پله ای قرار گرفت. با توجه به احتمال بازگشایی نمادهای زیانده بانکی در هفته جاری، فضایی منفی بر معاملات بورس حاکم است.

پس از افت 1014 واحدی شاخص کل در پی گشایش نماد بانک ملت در هفته گذشته، فعالان بازار سهام انتظار دارند با بازگشایی نمادهای بانک های تجارت و صادرات نیز شاخص کل افت قابل توجهی را تجربه کند، بنابراین با احتیاط، معاملات بازار را رصد می کنند.

صورت های مالی سه بانک صادرات، ملت و تجارت که بانک های خصوصی شده بورسی به شمار می روند، امسال پس از الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی از سود به زیان تبدیل شد و همین امر تعویق در بازگشایی نماد آنها را در بورس به دنبال داشت.

در ماه های گذشته به سبب توقف نمادهای بانکی، حجم قابل توجهی از منابع مالی بورس، بلوکه شد و نقدشوندگی سهامداران نیز زیر سوال رفت. فعالان بازار سهام بر این باورند که با توجه به تعدیل منفی بانک ها، بازگشایی آنها افت قابل توجه شاخص کل را به دنبال خواهد داشت اما بازگشایی این نمادها، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج می کند.

سهامداران، دلخوش به نوسان گیری

با توجه به رفتار منطقی اغلب معامله گران باقی مانده در بازار سهام، از اواخر بهمن ماه می توان زمینه ای جدید را برای سهامداری میان مدت چهار ماهه متصور بود. بازاری که این روزها به تک سهم های سیمانی و پتروشیمی در کنار برخی از غذایی ها برای نوسان گیری دل خوش کرده است.

به این ترتیب وضعیت بسیاری از صنایع بالاخص بانکداری، ساختمانی، سیمانی، کاشی و سرامیک، پالایشی و... بسیار بد گزارش شده و شاهد ریزش قیمت سهام گروه ها و صنایع مزبور در بورس هستیم. از سوی دیگر رکود اقتصادی حاشیه سود شرکت ها را تحت تأثیر قرارداده و آنها را به ورطه زیان کشانده است.

شاخص کل فرابورس بدون تغییر باقی ماند

نقل و انتقال بیش از 95 میلیون ورقه در 19 هزار و 161 نوبت معاملاتی نتیجه دادوستدهای فرابورس ایران بود و ارزش این حجم از معاملات بالغ بر یک هزار و 621 میلیارد ریال رقم خورد. در ابتدای نخستین روز هفته، فرابورس کار خود را با افزایش چند واحدی آغاز کرد که سپس روندی کاهشی به خود گرفت و در نهایت بدون تغییر نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در همان سطح 837 واحدی باقی ماند.

در جریان دادوستدهای 9 بهمن ماه، معاملات مثبت و منفی به ترتیب در نمادهای معاملاتی  «هرمز» و  «بپاس» موجب ثابت ماندن آیفکس شد. روز گذشته در بازار سهام 57 میلیون سهم به ارزش بیش از 176 میلیارد ریال مورد داد وستد قرار گرفت. بالاترین حجم معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه به نماد  «غشداب» با مبادله نزدیک به 6 میلیون ورقه تعلق گرفت. در عین حال سهامداران شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به میزان 15 میلیارد و 45 میلیون ریال در این نماد رقم زدند.

عنوان بیشترین افزایش قیمت به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن ثبت شد. در سمت دیگر نماد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و بیمه پاسارگاد بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند.

نمادهای فرابورس  «غدیس» و  «حسیر» به ترتیب متعلق به شرکت های پاکدیس و ریل سیر کوثر در صدر جدول نماد های پربیننده قرار گرفتند. همچنین نقل  و انتقال افزون بر 55 هزار ورقه به ارزش 42 میلیارد ریال حاصل معاملات صورت گرفته در بازار تسهیلات مسکن بود و امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه 95 در صدر این بازار به لحاظ حجم و ارزش قرار گرفت.

همچنین روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی 738 تا تا 767 هزار ریال قرار داشت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد دست به دست شدن یک میلیون و 35 هزار ورقه به ارزش بیش از یک هزار و 309 میلیارد ریال بودیم و نماد معاملاتی  «پارس 9607» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. معامله بیش از 29 هزار ورقه به ارزش افزون بر یک میلیارد ریال نیز نتیجه نقل و انتقال های انجام شده در بازار شرکت های کوچک و متوسط بود.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fexI6W8Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه