چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
روحانی در نشست خبری:

سیاست ما ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی است

8 سال پیش ( 1394/6/8 )
 

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم آغاز شد، با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه بهبود بخش هنر و فرهنگ، مسئله رفع ایران هراسی و مسئله هسته‌ای، تاثیرات رفع تحریم‌ها در ماه‌های آتی، امیدواری به باشکوهی انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاکید بر سالم بودن این انتخابات با اجرای دولت یازدهم به پیشواز سوالات خبرنگاران رفت.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای دولت برای عبور از مشکلات اقتصادی و موانعی که بر سر راهش وجود دارد، گفت: اقتصاد ما از گذشته با مشکلات فراوان رانتی بودن، انحصاری بودن و نفتی بودن روبه‌رو بوده است و در بعضی از زمینه‌ها هم با حضور پررنگ دستگاه‌هائی که کار اقتصادی چندان در شان‌ آنها نیست و همچنین عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 توسط دولت مواجه بوده است. در رابطه با سیاست‌های کلی اصل 44 قرار بود این سیاست‌ها به شکلی اجرا شود که بخشی از اقتصاد کشور غیر‌دولتی شود، نه اینکه فقط اسم‌ها را عوض کنیم و اقتصاد همچنان حکومتی و دولتی باقی بماند. دولت یازدهم کوشیده است تا واگذاری‌ها به شکل صد در صد به بخش غیردولتی انجام گیرد و این گام نخست ما در حل مشکلات اقتصادی بوده است.

123234657568697080

روحانی با اشاره به اینکه صحبت کردن از قانون و قانون‌مداری برای برخی تلخ به نظر می‌رسد، گفت: نمی‌دانم چرا وقتی از قانون صحبت می‌کنیم برخی ناراحت می‌شوند و به مذاق‌شان خوش نمی‌آید که از قانون‌گرایی صحبت شود. قانون را باید برای همه یکسان اجرا کرد اما این گروه وقتی از قانون صحبت می‌شود می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید. با این حساب وقتی صحبت از قانونگرایی حاشیه‌سازی باشد حتما باید متن را انحصار و رانت‌خواری در نظر گرفت.

روحانی با تاکید بر اینکه تنها راه پیشرفت کشور و حل مشکل اجرای قانون است، گفت: دولت در رفع تمامی انحصارها و فسادها موفق نبوده اما گام‌های بسیاری در این راه برداشته و برخواهد داشت و لازم است رسانه‌ها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند؛ رسانه‌هایی که آزاد باشند و از امنیت واحدی در مقایسه با یکدیگر برخوردار باشند نه اینکه برخی از نشریات هر چه بخواهند بگویند و تهمت و افترا بزنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید اما رسانه‌ای دیگر با کوچک‌ترین خطایی توسط تمام دستگاه‌ها و نهادها مورد پیگرد قرار گیرد.

روحانی هدف اصلی دولت را ایجاد عدالت اجتماعی دانست و گفت: در زمینه اقتصادی هدف اصلی دولت ایجاد عدالت اجتماعی است و طی این دو سال کوشیده‌ایم در بخش سلامت شرایطی را به وجود آوریم که وقتی مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند و در بخش تغذیه نیز به حل و رفع مشکلات توجه زیادی داشتیم. روحانی همچنین هدف دیگر دولت را در کنار ایجاد عدالت اجتماعی جلوگیری از فسادها و انحصارها عنوان کرد و گفت: ما در بخش اقتصاد به اجرای برنامه‌ها توجه می‌کنیم و چندان به حضور اشخاص در رأس دستگاه‌ها متکی نیستیم هر چند تیم و ستادهای اقتصادی ما مشخص است، ولی دولت بیشتر به برنامه محور بودن توجه دارد تا شخص محوری.

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص راهکارهای دولت برای پیشگیری از بدل شدن ایران به بازار مصرف کالاهای خارجی گفت: ما در گذشته درآمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم و بیش از 700‌میلیارد دلار از این راه به دست آورده‌ایم، اما حاصل آن تعطیلی 2هزار بنگاه صنعتی و بیکاری 500‌هزار نفر در بخش صنعت شد. ما طی سال‌های گذشته تقریبا اشتغال خالص نداشتیم و ایران به بازاری برای مهندسان و کارگران خارجی بدل شده بود به شکلی که آنها تولید می‌کردند و ما با پول نفت کالاهای‌شان را خریداری کرده و در بازار عرضه می‌کردیم.

روحانی با بیان اینکه ممکن است در شرایط فعلی نیز این مشکل گریبانگیر دولت شود، اظهار کرد: من از همه رسانه‌ها، دانشگاهیان و نخبگان و صاحب‌نظران کشور می‌خواهم که به شکل صریح و جدی به نقد و نظارت دولت مشغول شوند که ما نیز دچار چنین مشکلاتی نشویم و خود من نیز در جلسات ستاد اقتصادی دولت بارها گفته‌ام که در شرایط پساتحریم برای حضور سرمایه‌های خارجی در کشور شرایطی داریم که آنها گمان نکنند ایران یک بازار 80میلیون نفری است. من در دیدارهایم با مسئولان کشورهای خارجی بارها به صراحت گفته‌ام که سیاست ایران این است که سرمایه و تکنولوژی وارد ایران شود و در مشارکت با سرمایه‌داران ایرانی قرار گیرد و بخشی از بازار ایران، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد تا هم جوانان‌مان صاحب شغل شوند و هم تنها ما یک کشور مصرف‌کننده نباشیم.

روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره مهاجرت جوانان و اینکه عده‌ای تردید دارند به ایران باز گردند، تأکید کرد: تکیه‌گاه اصلی ما نسل جوان و به‌ویژه نسل تحصیلکرده ماست. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جاذبه داشته باشد توسعه نیروی انسانی است. قدیم می‌گفتند در ایران به اندازه کافی انرژی هست و امروز بیشتر بحث نیروی فعال تحصیلکرده ما مطرح است. اولاً نسل جوان ما امیدوار است چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر می‌کنند، البته اطمینان را در مقام عمل باید ایجاد کنیم و عملکرد دولت در این دو سال برای مردم و نسل جوان امیدوارکننده بوده است.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره انتظار قانونی برای بررسی برجام به‌عنوان یک لایحه و ارائه آن به مجلس، اظهار کرد: طبق قانون اساسی اصل 77 و 125 که اصل 77 را تبیین می‌کند می‌گوید که وقتی یک توافق‌نامه یا معاهده را رئیس‌جمهور یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستند اما ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز مطرح است مسئله‌ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته بود. بحث بر سر درست اجرا کردن ان‌پی‌تی و پادمان است که آیا ما درست اجرا کرده‌ایم یا نه؟ تمام مذاکرات نیز سر این بود و ایران تلاش می‌کرد این اتهام ناروا از بین برود و آنها بدانند که فعالیت ایران صلح‌آمیز است. امروز یک معاهده جدید وجود ندارد و در برجام هم گفته شده ایران به‌صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد. ضمن اینکه هیچ یک از کشورهای 1+5 برجام را پارلمان خود نبرده‌اند که ما ببریم. اگر برجام را به مجلس ببریم الزامی برای دولت می‌شود، یعنی کار را به نفع طرف مقابل انجام دهیم البته ممکن است برخی‌ها نظرشان این باشد که باید به مجلس برود اما در آن صورت چیزی را که تا به حال رئیس‌جمهور و وزیر خارجه امضا نکرده‌اند باید امضا کنند یعنی الزاماتی را بر خودمان وارد کنیم که هیچ کشوری نکرده است.

خبرنگار روزنامه مردم‌سالاری با اشاره به شعارهای انتخاباتی روحانی و زنده شدن امید بعضی از مردم برای رفع حصر محصورین از روحانی پرسیدکه آیا واقعا این کار در توان دولت است و دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ روحانی در پاسخ گفت: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند. اگر موضوعی در گذشته بوده و می‌توانیم طبق قانون به آن پایان دهیم باید به آن پایان دهیم. ادامه مشکل در جامعه صرف‌نظر از اینکه حق با هر کسی بوده درست نیست و اینکه یک موضوع به یک مسئله‌ دائم تبدیل شود کسی از آن سودی نمی‌برد. همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود اما اینکه یک مسئله را تبدیل به یک شعار دائم و مداوم کنیم به کجا می‌رسیم و نتیجه چه خواهد شد. اقتدار یک نظام و دولت این است که مسائل خود را سریع‌تر نهایی کند مثل مسئله هسته‌ای. اگر بتوانیم هر چه سریع‌تر در چارچوب منافع ملی مسائل را نهایی کنیم به نفع ماست. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با هیأت دولت فرمودند خوب شد این مسئله هسته‌ای تمام شد.

روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم هر پرونده داخلی یا خارجی را در چارچوب مسائل ملی حل کنیم به نفع همه است، گفت: من در این زمینه در انتخابات هم به صراحت گفتم و صریح‌ترین بحث را در دانشگاه داشتم. آنجا گفتم برخی از مسائل کار دولت نیست و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند آنها را انجام دهد اما می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند. من تلاش خود را برای حل و فصل معضلات سیاسی و اجتماعی انجام دادم و در زمانش می‌توان راجع به آن توضیح بیشتری داد. واجب هم نیست که آدم همه چیز را اعلام کند و به‌نوعی پیش از موعد اعلام کردن یک مسئله‌، مثل چیدن میوه نارس است. باید تلاش کنیم به وحدت و همدلی برسیم البته از گذشته نیز درس بگیریم و نگذاریم انحراف تکرار شود اما باید حوصله به خرج دهیم تا در زمان مناسب به نتیجه برسیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zH6J1CIP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه