صنعت گردشگری از جمله بخشهایی است که با وجود سرمایهگذاریهای گستردهای که در آن انجام شده همچنان پتانسیلهای بالایی برای سرمایهگذاری و کسب سود دارد. از این رو گروه سرمایهگذاری «فرصت امروز» تاکید ویژهای بر آن دارد و در گزارشهای گذشته خود برخی جنبههای سرمایهگذاری در این صنعت را بررسی کردهاست. براساس تحلیلهای کارشناسان سرمایهگذاری «فرصت امروز» این صنعت بهعنوان یکی از 10 فرصت برتر سرمایهگذاری برای سال 94 معرفی شد بنابراین در سال جدید توجه ویژهای به این بخش خواهیم داشت و در گزارشهایی جنبههای تازهتری از سرمایهگذاری در این صنعت را برایتان معرفی خواهیم کرد.
رستورانهای معلق چند سالی است که به یکی از جاذبههای صنعت گردشگری تبدیل شده و کشور بلژیک بهعنوان نخستین سازنده اینگونه رستورانها در جهان توانسته سبک جدیدی از شیوههای جذب توریست در جهان را پایهگذاری کند. در حال حاضر در شهرهایی نظیر آمینیز فرانسه، بارسلونا، بروکسل، بوداپست، دوبی، هلسینکی، لاس وگاس، لندن، سوفیا، ژوهانسبورگ ، تورنتو، جده و استانبول این قبیل رستورانها بهعنوان یکی از فرصتهای جذب گردشگر مطرح است. این فرصت در اختیار سرمایهگذاران بخش گردشگری قرار دارد تا با بهرهگیری از توانمندیهای مناطق گردشگرپذیر کشور توجه ویژهای به این بخش داشته باشند. در این گزارش به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در یک رستوران آسمانی میپردازیم که در ادامه پیشرو دارید.
***
میزان سرمایهگذاری و سودآوری طرح
رســتورانهای معلــق معمولا در ارتفاع 50 تا 100 متری از سطح زمین قرار میگیرند. نحوه کار این رستورانها اینگونه است که محفظه رستوران در سطح زمین قرار میگیرد و توسط بالابرندهها به سوی بالا به حرکت در میآید و در ارتفاع معینی از سطح زمین ثابت میشود. در مدت یک ساعت مهمانان بر فراز آسمان خواهند بود. صندلیها در رستورانهای معلق کاملا ایمن هستند و امکان چرخش 180 درجه برای صندلیها وجود دارد. وسایل روی میز مثل بشقاب، چنگال، قاشق بهنحوی تعبیه میشوند که کاملا روی میز ثابت میمانند. رستوران معلق فقط بالا و پایین میرود. (حرکت عمودی ) و حرکت جانبی ندارد.
از سوی دیگر تمام امکانات معمول که در یک رستوران معمولی وجود دارد در این نوع از رستورانها قابل ارائه است. امکان پخش موسیقی، نورپردازی شبانگاهی و اقداماتی از این قبیل برای رستورانهای معلق قابل طراحی و اجراست و میتواند بر جذابیتهای اینگونه رستورانها تا حد زیادی بیفزاید. معمولا این رستورانها از صبح تا شب آماده پذیرایی از مهمانان هستند. صبحانه، نهار، شام و صرف چای و قهوه، مهمانیهای رسمی و عروسی و حتی دسترسی به سرآشپز، مهماندار و اینترنت نیز در این رستورانها قابل برنامهریزی است. از ویژگیهای این رستورانها وجود دستگاههای سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، دسترسی به اینترنت و تلفن و دیگر وسایل راحتی برای مهمانان است که میتواند در جذب بیشتر مشتریان این قبیل رستورانها موثر باشد. وزن کل میز در این رستورانها از 6 تا 12 تن متفاوت است و قابلیت چرخش 180 درجه را دارد و یک جرثقیل 120 تنی که دارای پنج بازو است این رستورانها را بالا میبرد.
برای سرمایهگذاری در رستورانهای معلق لااقل به سرمایهای حدود 2 تا 3 میلیارد تومان نیاز دارید. از این مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون سرمایه برای خرید و راهاندازی یکی از این رستورانها اختصاص مییابد. 300 میلیون هم برای سرمایه در گردش جهت تامین تجهیزات و امکانات جانبی و تفریحی لازم است مابقی سرمایه نیز به سازه بالابرنده رستوران اختصاص مییابد. در مورد زمین نیز با توجه به قیمت متغیر آن در نقاط مختلف کشور بسته به منطقهای که قصد راهاندازی یک رستوران معلق را دارید میزان سرمایه مورد نیاز متفاوت خواهد بود. برای راهاندازی یکی از این رستورانها حداقل به زمینی 500 مترمربعی نیاز دارید اما اگر بخواهید امکانات تفریحی دیگری در کنار این رستورانها راهاندازی کنید طبیعتا به زمین و سرمایه بیشتری نیاز خواهید داشت.
تجربه ساخت و راهاندازی این رستورانها در نقاط مختلف جهان حاکی از آن است که به لحاظ سودآوری و بازگشت سرمایه نگرانی خاصی برای سرمایهگذاران وجود ندارد. درآمد رستوران معلق بسیار عالی است و هیچ رستورانی به اندازه رستوران معلق نمیتواند جذاب باشد، از این رو بسته به سیاست مدیریت رستوران و غذاهایی که در آن سرو میشود درآمد ماهانهای حدود 100 تا 150 میلیون تومان دور از ذهن نیست.
رستورانهای معلق یا آسمانی برای افرادی که خواهان صرف غذا به همراه هیجان هستند بسیار مناسب است. رستوران پیشنهادی دارای یک آشپزخانه و دفاتر مدیریت روی زمین بوده و شامل محوطه جهت نصب تجهیزات بالابرنده، محلی برای استقرار میز سرو غذا و تاسیسات جانبی و... است. نرخ بازده داخلی 50درصد و دوره بازگشت سرمایه کمتر از سه سال تخمین زده میشود. به لحاظ تامین نیروی انسانی مورد نیاز طرح میتوان گفت یک رستوران آسمانی با 10 تا 12 نیروی کار اداره میشود.
فرصتها و تهدیدهای بازار
آرش موسوی، مدیر فروش شرکت پاسارگاد دومین سازنده رستوران معلق در جهان، در رابطه با فرصتها و تهدیدهای سرمایهگذاری در رستورانهای معلق به «فرصت امروز» میگوید: یکی از مزایایی که رستوران معلق نسبت به رستورانهای معمولی دارد، عدم نیاز تجهیز بسیار زیاد و آشپزخانه است. درصورتیکه مالک بخواهد محل رستوران خود را تغییر دهد بهراحتی این امکان وجود دارد که رستوران از نقطهای به نقطه دیگر جابهجا شود.
وی ادامه میدهد: استقبال فراوان و جذب توریست رستورانهای معلق در همه جای جهان باعث شده فرصتی مناسب در اختیار سرمایهگذاران قرار گیرد. در طراحی و ساخت رستوران معلق سه روش (سازه طراحی شده، جرثقیل و تاور کرین) برای بلند کردن آن از سطح زمین وجود دارد که در میان آنها سازه طراحی شده از جنس تاور مطمئنتر و اقتصادیتر است و هزینه پایین و سودآوری بیشتر و مقاومت و ضریب اطمینان بالاتری دارد.
موسوی در رابطه با دیگر فرصتهای موجود در این بخش میگوید: مناطق آزاد کیش، بندر انزلی و... از راهاندازی این نوع رستورانها حمایت میکنند و مزایایی از قبیل واگذاری زمین و معافیتهای مالیاتی و تسهیل در صدور مجوزها به سرمایهگذاران ارائه خواهد شد.
توصیههای پایانی
رستورانهای معلق عموما برای افراد با سطوح درآمدی متوسط و بالاتر طراحی میشود از این رو شهرهای پرجمعیت و مناطق با سطوح درآمدی بالاتر پتانسیلهای بیشتری در راهاندازی اینگونه رستورانها دارند. از سوی دیگر با توجه به تسهیلات ویژهای که در مناطق آزاد برای سرمایهگذاری و احداث یک رستوران معلق ارائه میشود این مناطق میتواند در اولویتهای سرمایهگذاران برای داشتن یک رستوران آسمانی قرار گیرد. موسوی در توصیه به سرمایهگذاران میگوید: بازاریابی مناسب مهمترین عامل در جذب گردشگر و سودآوری یک رستوران معلق است و سرمایهگذاران باید توجه ویژهای به این بخش داشته باشند. موسوی تاکید میکند تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران داخلی و توجه ویژه به جذب گردشگران خارجی میتواند موفقیت اجرای این طرح را تسهیل کند.