درماه دسامبر سال 2015 میلادی 95 درصد از دولتهای جهان در کنفرانس آب و هوایی در پاریس به یک توافق اقلیمی رسیدند. با پایان سال 2015 و ورود به سال جدید این سوال برای بسیاری از شرکتها مطرح شده است که چگونه میتوانند براساس توافق جدید همزمان با کاهش اثرات محیطی، رشد اقتصادی هم داشتهباشند. بسیاری از شرکتها سعی کردهاند پاسخ مناسبی برای این سوال پیدا کنند.
این شرکتها متفقالقول به این نتیجه رسیدهاند که بدون داشتن حمایت سیاستی قوی قادر به ارتقای قابل ملاحظه فعالیتهایشان نخواهند بود. با احتساب این موضوع، واضح است که تمرکز مشاغل و دولتها باید از مرحله حمایت و تشویق به پیادهسازی و اجرا تغییر پیدا کند. این پیادهسازی میتواند از طریق سرمایهگذاری در محصولات جدید یا اجرای طرحهای محلی برای توسعه پایدار باشد.
طرحهای مطرح شده در کنفرانس پاریس که براساس تخمین آژانس انرژی بینالمللی 16.5 تریلیون دلار تا سال 2030 هزینه در بر خواهد داشت، به احتمال زیاد به ابزاری حیاتی برای شرکتها تبدیل خواهد شد.کاخ سفید آمریکا پیشبینیکردهاست که هزینههای افزایشی یک درجهای گرمایش زمین تا سال 2030 به 700 میلیارد دلار خواهد رسیدو فشار این هزینهها بر شرکتها احساس خواهد شد.
هزینه احتمالی تغییرات آب و هوایی برای شرکتها
اثرات مالی تغییرات آب و هوایی همین حالا هم به چشممیخورد، از درجات خطرناک آلودگی در دهلی و پکن، وجود غبار در اندونزی و بحران آب در کالیفرنیا. این هزینهها در سراسر محدوده شاخصهای اقتصادی گسترده خواهد بود. برای مثال در پی بالا رفتن سطح دریا، میامی با مشکلات اساسی زیرساختی روبهرو شدهاست و در مقابل در حال ایجاد مدلهای مالی جدیدی برای مقابله با شرایطی است که سیستمهای مالی گذشته جوابگوی آن نخواهد بود.
در نظر گرفتن این هزینههای ناخواسته قدرت پیشبینی بیشتری به شرکتها میدهد تا بتوانند در صورت بروز مشکلات با آنها مقابله کنند. برخی شرکتها مانند شرکت مایکروسافت از همین حالا میزان کربن تولیدی درون سازمانیشان را محاسبه کرده و سعی میکنند تا آن را کاهش دهند. مایکروسافت میگوید این طرح سبب کاهش گازهای گلخانهای این شرکت تا 7.5 میلیون تن شده و این شرکت توانستهاست 10 میلیون دلار در سال ذخیره کند.
تاثیر تغییرات آب و هوایی بر ارزیابی شرکتها
بخش خدمات مالی در حال پالایش و تصحیح معیارهای سرمایهگذاری و راهبردها جهت مواجهه با تغییرات آبو هوایی است و شرکتها باید دقت کنند که چگونه این ارزیابیها و مطالعات میتوانند بر عملکرد و ارزششان در بورس تأثیر بگذارد. برخی شرکتها چون شرکت چند ملیتی سرمایهگذاری بانکی Goldman Sachs و Citi به تازگی سیاستهای محیطی و مدیریت ریسک اجتماعی خود را به روز کردهاند تا عوامل آب و هوایی و محیطی را در راهکارهای سرمایهگذاری خود بگنجانند.
آیا کارمندان متوجه ارتباط تغییرات آب و هوایی با شغلشان هستند؟
با وجود سونامی اخبار و اطلاعات، آگاهی از تأثیرات آبوهوایی افزایش یافتهاست. آموزش کارمندان و کارگران در مورد تأثیر آبوهوا بر فعالیتهای شغلیشان مستلزم توسعه و دسترسی پایدار، فراهم آوردن شرایط برای تعامل و مکالمات رسمی و غیررسمی در همه سطوح است. دانستن ارتباط بین تغییرات محیطی و تولیدات شرکتها و اینکه چگونه هر یک از عوامل کاری میتوانند روی محیط طبیعی تأثیر بگذارد، برای کارمندان به امری حیاتی تبدیل خواهد شد.
آیا بخشهای مختلف با یکدیگر در تعامل هستند؟
برای شرکتهایی که خواهان سازگار شدن با تغییرات آب و هوایی هستند تعامل بین بخشهای مختلف بسیار مهم است. تیم ارتباطات سرمایهگذاری شرکتها باید با بخش بازار در ارتباط نزدیک باشند تا بتوانند در مورد مسائل مهم به صورت منسجمتر تصمیمگیری کنند.
مدیران و مسئولان شرکتها برای تصمیمگیری درست باید درک درستی از اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی میتوانند بر سیاستهای خرید و تدارکات و رشد بازار تأثیر بگذارند، داشته باشند. از این طریق آنها میتوانند به این نتیجه برسند که چگونه میتوانند ساختار و راهبردهای شرکتهایشان را با تغییرات آب و هوایی سازگار کنند