پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته گذشته بازار سهام همچون گذشته در رکود به سر برد و تاثیرات منفی ناشی از کاهش قیمت نفت این رکود و در عین حال کمبود نقدینگی در بازار را تشدید کرد. مسائل مربوط به بازارهای جهانی، شرایط حاکم بر منطقه و بودجه سال جاری می‌توانند بر وضعیت آینده بورس تاثیر داشته باشند. از مهم‌ترین اتفاق‌های پیرامون بازار سهام اینکه در روز سه‌شنبه گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» یا PMD را تصویب کرد.

بدین‌ترتیب یکی از مهم‌ترین ریسک‌های سیستماتیک بازار بورس تهران برداشته شده و در عین حال امیدها برای بهبود روند معاملات افزایش یافته است. از طرفی با وجود ادامه کاهش شاخص کل بورس بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند تکیه صرف به شاخص کل بورس نمی‌تواند معیار درستی برای ورود یا خروج از بازار سهام باشد چراکه امکان سود و زیان در روند‌های نزولی یا صعودی برای هر سرمایه‌گذاری متفاوت است و در شرایط کنونی نیز بسیاری از صنایع بورسی سودهای خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند چنان که در معاملات هفته گذشته و در گروه‌های بانکی، بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری صف خرید و معاملات پرحجم در بسیاری از نمادها چشم‌نوازی می‌کرد.
 
ادامه رشد گروه قند و شکر

طی هفته گذشته ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری با 14.15‌درصد، قند و شکر با 5.37 درصد، بانک‌ها و موسسات اعتباری با 1.33 درصد و زراعت و خدمات وابسته با 1.27 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند. شاخص گروه قند و شکر در هفته گذشته در حالی رشد 5.4 درصد داشته که این صنعت در هفت ماه اخیر رشد 47.8 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که قیمت جهانی شکر نیز در چهار ماه اخیر رشد 40 درصدی را ثبت کرده که موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت قند و شکر در بازار داخل شده است. هفته گذشته نیز بلوک 84 میلیون سهمی فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار) در قیمت 460 تومان معامله شده، در حالی که قیمت بازار 266 تومان بوده است؛ قچار طی هفته جاری نیز با رشد 20 درصدی به قیمت 314 تومان رسیده است.

کاهش 263 واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 25 آذرماه 1394، شاخص کل با 263 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 62147 واحد رسید. شاخص بازار اول با 141 واحد کاهش به رقم 42731 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 825 واحد کاهش عدد 140336 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.33 درصد و 0.58 کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در چهار روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 2549میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 28‌درصد کاهش یافته است.در ضمن تعداد 1467 میلیون سهم و حق تقدم در 113‌هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 33 درصد و 16.2 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به 2549 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با 1467 میلیون سهم به ترتیب با 15.5 درصد کاهش و 28.6 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. براین اساس تعداد 114776 برگه اوراق مشارکت به ارزش 115 میلیارد ریال معامله شد که 78 درصد و 77.8 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

افت 38 درصدی حجم معاملات فرابورس

بازار فرابورس در چهار روز معاملاتی هفته چهارم آذرماه با دادوستد 305 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 328‌میلیارد ریال به کار خود پایان داد و به این ترتیب افت 38 درصدی حجم و 40 درصدی ارزش معاملات را در قیاس با هفته پیش از آن رقم زد.

به دنبال این وضعیت، حجم و ارزش معاملات هفتگی در بازار اول و دوم با کاهش همراه شد و بر این اساس 37‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 92 میلیارد ریال در بازار اول و 143 میلیون ورقه بهادار به ارزش 368 میلیارد ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت.گروه بانک‌ها در هفته معاملاتی منتهی به 25‌آذر‌ماه، سهم 18درصدی از معاملات را به خود اختصاص داد به صدر صنایع پیشرو رفت و گروه فرآورده‌های نفتی و خودرو و ساخت قطعات با 12 و 10 درصد سهم در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4RqhUf0j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه