بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی (سفر) در شورای عالی بیمه مصوب شد. به گزارش ایسنا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تیرماه امسال با یکی از شرکتهای بیمه تفاهمنامهای را برای ارائه خدمات گردشگری در قالب «بیمهنامه اعتباری و فروش اقساطی سفر» امضا کرد.
مفاد تفاهمنامه طرفین این بود؛ فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور بیمهنامه اعتباری و فروش اقساطی سفر، انتخاب یک بانک عامل برای اجرای این طرح، ارتباط با شرکتهای مجری خدمات بخش گردشگری و انعقاد تفاهمنامه لازم در این خصوص از طرف بیمه، معرفی طرح به تولیدکنندگان خدمات گردشگری، هماهنگی با دستگاههای اجرایی دولتی، نهادهای عمومی، سازمانهای غیردولتی و شرکتهای خصوصی برای اجرای این طرح و استفاده از ظرفیت موجود.
شرکت بیمه طرف تفاهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای مطالعه و اجرای این طرح، شرکتی را بهصورت ویژه راهاندازی کرد و یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این شرکت مامور شد تا طرح بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی سفر را به سرانجام برساند.
حسن قدمگاهی، مدیرعامل این شرکت به خبرنگار گردشگری ایسنا توضیح داد: مطالعه درباره بیمهنامه اعتباری طی سهماه انجام شد، سازوکار را تهیه کردند و اکنون آییننامه آن در شورایعالی بیمه مصوب شده است. البته عنوان این بیمهنامه منحصر سفر نیست، اما سفر بهتر از سایر بخشها میتواند از آن استفاده کند.
وی افزود: تهیه چنین بیمهنامهای پیشنهاد سازمان متولی سفر بوده و بنده هم از حوزه سفر به این شرکت مامور شدهام، بنابراین، هدف اصلی طرح، خدمت برای سفر است، اما شرکتها و بخشهای دیگر نیز میتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
او درباره این بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی توضیح داد: اصل این بیمهنامه آن است که حد اعتباری را برای افراد ایجاد میکنند که بر این اساس میتوان از طرف قرارداد بیمه، خدمات سفر را بهصورت اقساط خریداری کرد. شرکت عامل بیمه هم «ریسک عدم بازگشت خرید» را بیمه میکند.
قدمگاهی افزود: وقتی بیمه ریسک عدم بازگشت را صفر کند، هتلدار و آژانسدار حاضر میشوند ظرفیت خالی را بفروشند، چون میدانند سر ماه پول خود را میگیرند و ظرفیتشان خالی نمیماند. ممکن است خریدار هم مثلا دو میلیون تومان نداشته باشد که خرج سفر کند؛ اما با وجود این بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی، حاضر است ماهانه مبلغی را بهصورت قسطی به شرکت واسط بپردازد تا از خدمات سفر یکجا و بدون پرداخت قبلی بهرهمند شود.
او درباره این شرکت واسط بین شرکت بیمه، خریدار و فروشنده خدمات گفت: این شرکت ایجاد میشود تا اقساط را جمعآوری و به طرف قرارداد پرداخت کند. شرکت واسط بیمهکننده نیست، بلکه شرکت عامل بیمه است شرکت واسط را در مقابل فروشنده و همچنین خریدار و فروشنده را در مقابل این شرکت واسط بیمه میکند و اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکردند، بیمه ریسک عدم بازگشت آن را میپذیرد.
وی اظهار کرد: این طرح باعث میشود مردم سفر را با همان قیمت واقعی قسطی خریداری کنند. در نهایت نیز سفر وارد سبد خانوار ایرانی شود و مردم هم میدانند ماهانه چقدر از درآمدشان را سهم سفر میکنند. به گفته او، بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی (سفر) بیشترین تاثیر را بر تکمیل ظرفیت خالی بخشهای خدماتی سفر دارد و عرضه و تقاضا را ساماندهی میکند.
قدمگاهی افزود: طرح آزمایشی این بیمهنامه اوایل آبانماه امسال طی قراردادی با یک سازمان برای ارزیابی و بررسی بهتر اجرا میشود و در مرحله بعد، طرح تعمیم داده خواهد شد.