پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
پیشرفت کارها در بزرگ‌ترین معدن طلای کشور مطلوب نیست

سرنوشت ساریگونی با قزاق ها گره خورده است

9 سال پیش ( 1393/7/14 )
پدیدآورنده : مینا شهنی  

فرآوری طلا در معدن ساریگونی قرار بود از ابتدای مهر امسال انجام شود، اما حالا در نیمه مهرماه وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده که از پیشرفت کار در این معدن رضایت ندارد. به نظر می‌رسد، این نارضایتی می‌تواند جا پای شرکت اوراسیا گلد قزاقستان را سست کند و حتی به کنار گذاشتن آن بینجامد.

معدن طلای ساریگونی که با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی قرار بوده دو هزار شغل در منطقه قروه استان کردستان ایجاد کند، اما به گفته جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از «روند اجرایی» مطلوبی برخوردار نیست. اما او هنوز از احتمال عوض شدن شرکت بهره‌بردار حرفی نمی‌زند و به این نکته اکتفا می‌کند که «شرکت در حال انجام امور مربوط به پروژه است، هر چند سرعت اجرای کارها مطلوب نیست.»

نامطلوب بودن فعالیت یک شرکت در بهره‌برداری از معدنی که براساس پیش‌بینی‌ها 88تن طلای قابل استخراج دارد، دولت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است تا آنجا که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در آخرین روز هفته گذشته در جلسه‌ای با معدن‌داران و صنعتگران محلی از احتمال کنار گذاشته‌شدن شرکت بهره‌برداری معدن ساریگونی سخن بگوید.

براساس گزارشی که سایت ماین‌نیوز منتشر کرده، محمد دره‌وزمی گفته: پیشرفت این طرح بسیار آرام است و در اجرا نیز از نظم قابل قبولی برخوردار نبوده است. در همین راستا صورت جلسه‌ای تنظیم و معیار و شاخص‌های لازم به مجری طرح گوشزد شده است. در این صورت‌جلسه مقرر شده در صورت عدم عمل به موقع به تعهدات، برابر قراردادی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شده است، با این شرکت برخورد می‌شود.

تکرار کم‌کاری

این نخستین بار نیست که پیشرفت پروژه این معدن با تعلل روبه‌رو شده، بلکه پیش از این هم گزارش‌هایی در این‌باره در رسانه‌ها منتشر شده بود. بهمن ماه پارسال با انتشار خبر پیشرفت 20 درصدی این پروژه طی دو سال توجه بسیاری از کارشناسان را جلب کرد و بالاخره مقصود عبدوآژیت اوف، مدیر شرکت بهره‌بردار اعلام کرد که به دلیل تشدید تحریم‌های مالی مشکلاتی در نقل و انتقال منابع مالی از قزاقستان به ایران به وجود آمده که سبب تاخیر در اجرای کار در معدن طلای ساریگونی شده است.

ورود ممنوع

انتشار اخبار تاخیر در کار معدن طلای ساریگونی در حالی منتشر شده که چندی پیش گفته شد، تعدادی از کارشناسان شرکت بهره‌بردار اجازه ورود به ایران را پیدا نکرده‌اند و عدم ورود این افراد یکی از دلایل بروز تاخیر در اجرای پروژه‌ عنوان شده بود.

جعفر سرقینی، در این‌باره گفته بود: «چند نفر از اعضای هیات‌مدیره شرکت قزاقستانی فعال در این پروژه بنا به دلایلی اجازه ورود به ایران را پیدا نکرده‌ و نتوانسته‌اند ویزا بگیرند. این یکی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه بوده است.»

او در آخرین اظهارنظرش اعلام کرده این مشکل برطرف شده است، اما توضیح بیشتری دراین‌باره که چرا اعضای هیات‌مدیره شرکت نتوانسته‌اند به ایران بیایند، ارائه نکرده است.

برکناری قزاق‌ها

براساس اخباری که تاکنون منتشر شده، یکی از راه‌هایی که احتمالا در این‌باره پیش روی مسئولان وجود دارد کنار گذاشتن قزاق‌ها از این پروژه و جایگزین کردن گروه دیگری است. پیش از این هم در سال 1389 شرکت انگلیسی ریوتینتو از این معدن کنار گذاشته شده است، در حالی که این شرکت عملیات اکتشاف معدن را انجام داده و قصد داشته که کار اکتشاف را هم بر عهده بگیرد. پس از خروج ریوتینتو از این معدن و با یک وقفه‌ پای قزاق‌ها به این پروژه باز شد و با وجود اینکه ابتدا قرار بوده اسفند سال گذشته این معدن به بهره‌برداری برسد و این تاریخ تغییر کرده و به مهر امسال موکول شده، اما هنوز هم از بهره‌برداری طلای ساریگونی خبری نیست.

تاخیر در بهره‌برداری از این معدن طلا که در قروه کردستان قرار دارد، اعتراض فرماندار این منطقه و نیز نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با وجود اعلام نارضایتی از نحوه پیشرفت کار در این پروژه هنوز در این‌باره هیچ تصمیمی نگرفته است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/c5SGeLIu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه