سرمایهگذاری از نوع سنتی
سرمایهگذاری در بازار ادویه به شکل سنتی و مدرن انجام میشود. شیوه سنتی همان فلهفروشی و حضور در دکانهای سنتی است. اهمیت این سرمایهگذاری در این است که واحدهای مدرن سرمایهگذار که به فرآوری ادویه و بستهبندی آن میپردازند، معمولا ادویه مورد نیاز خود را از همین واردکنندگان عمده تامین میکنند. همین امر هم نوعی از سرمایهگذاری و در نتیجه کار و تجارت و درآمدزایی را رقم زده است و قدمتش به دهها سال پیش برمیگردد.
اما سرمایه مورد نیاز برای این کار بسیار متفاوت است زیرا قیمت انواع ادویه از 7هزار تومان تا 60هزار تومان متغیر است و به این موضوع بستگی دارد که سرمایهگذار قصد داشته باشد چه نوع ادویه و به چه میزان را وارد کشور یا خریداری کند. هزینههای دیگری نیز وجود دارد اعم از قیمت سرقفلی مغازه و همچنین فروش و اجارهبهای مغازه. بهویژه وقتی کسی بخواهد در مرکز بورس حضور داشته باشد که در مورد ادویه، بازار بزرگ تهران بورس اصلی این ماده خوراکی است. در همین راستا سراغ یکی از قدیمیهای بازار ادویه رفتهایم تا از چند و چون سرمایهگذاری در این حوزه بگوید.
سنتیها هم بازار خود را دارند
مهدی وزیرنظام از تاجران قدیمی ادویه در پله نوروزخان واقع در بازار بزرگ تهران با بیان اینکه ادویه تولید داخل و ادویه وارداتی در کیسههای 50 تا 100کیلویی وارد بازار میشود، میگوید: معمولا ما در هر خرید، 3 تا 5 تن ادویه خریداری میکنیم و برای اینکه از کیفیت و مرغوبیت ادویه مطمئن باشیم، خودمان آن را آسیاب میکنیم.
وی با اشاره به اینکه کارخانههای فرآوری و بستهبندی ادویه هم معمولا از بازار و به همین شکل انواع ادویه را خریداری میکنند، اظهار میدارد: فعالیت بازار سنتی و بازار مدرن ادویه منافاتی با یکدیگر ندارد. قاعدتا برندهایی که اقدام به فرآوری و بستهبندی ادویه میکنند، مشتریان خاص خود را دارند و ما هم مشتریان خود را داریم و هم نسل قدیمی و هم نسل جدید جزء مشتریان ما هستند.
نگاه منفی قدیمیها به سرمایهگذاری
وزیرنظام نگاهی منفی به سرمایهگذاری در این بازار دارد. به همین دلیل در پاسخ به این پرسش که آیا ورود به بازار ادویه در شرایط فعلی صرفه اقتصادی دارد یا خیر، میگوید: برای ورود به بازار هزینه ابتدایی مربوط به سرقفلی مغازه است. سرقفلی هر مغازه هم هر متر بین 150میلیون تا 200میلیون تومان است. وزیر نظام در مورد فرصت سرمایهگذاری در بازار سنتی ادویه اظهار میدارد: اگر کسی بخواهد در بازار بزرگ تهران مغازه تهیه کند، سرقفلیاش بالا است و در خارج از فضای بازار هم باید یا به قیمت گزافی مغازه خریداری یا اجاره کند.
وی همچنین میگوید: در حال حاضر صرف نمیکند که کسی قدم در این راه بگذارد مگر اینکه از گذشته در این کار بوده باشد. در واقع اگر فردی بخواهد سرقفلی بخرد و جنس تهیه کند، بهتر است که سرمایه خود را در بانک بگذارد و سود بگیرد. وزیرنظام تصریح میکند: با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد، اگر خود من مغازهام را بفروشم و پول آن را در بانک بگذارم، بیشتر از تجارت ادویه سود به دست میآورم.
اما من به دلیل علاقهای که به این کار دارم و سابقه 60 ساله در این زمینه، ترجیح میدهم که در این تجارت باقی بمانم. وی در ادامه میگوید: 60 سال پیش که من این کار را شروع کردم، سرقفلی و قیمت اجناس تا این اندازه بالا نبود، اما هماکنون اگر کسی بخواهد این کار را شروع کند، باید هزینههای سنگینی را پرداخت کند و اصلا بهصرفه نیست.
نوسان قیمتها
این تاجر ادویه در مورد قیمتها و نرخهای فعلی در بازار ادویه میگوید: در حال حاضر قیمت چوب زردچوبه حدود 7هزار تومان، فلفل سیاه حدود 40هزار تومان، چوب دارچین9800تومان، زنجبیل 16هزار تومان، میخک 40هزار تومان و انواع هل سبز از حدود 40هزار تا 60هزار تومان است.وی با بیان اینکه ادویه خورشت از چند قلم تشکیل شده است، اظهار میدارد: در برخی اقلام زردچوبه 7هزار تومانی، فلفل سیاه 40هزار تومانی، فلفل قرمز 8هزار تومانی، میخک 40هزار تومانی، دارچین 10هزار تومانی و... با هم ترکیب میشود و قیمت آن به 10هزار تا 12هزار تومان میرسد.
البته یک نوع ادویه هم که شامل اقلام گران قیمتی نمیشود، قیمت آن 7 تا 8هزار تومان است. قیمت ادویه کاری هم که ترکیب 30 قلم محصول است، بین 10هزار تا 14هزار تومان است. وی در مورد دلیل تفاوت کیفیت ادویههای موجود در بازار اظهار میدارد: این تفاوت کیفیت به دلیل ورود این ادویهها از کشورهای مختلف و همچنین تفاوت در وضعیت زمینهایی است که ادویه در آن کشت یافته است.
وزیرنظام با ذکر مثالی در این رابطه میگوید: مثلا زردچوبه چهار نوع است و از کشورهای هند، پاکستان، چین و برمه وارد کشور میشود که البته زردچوبه هندی هم چند نوع است، زیرا چوب زردچوبه بهصورت ریشه و زیر خاک است و کشت آن نیاز به زمین بزرگی دارد. وضعیت زمینها هم فرق میکند و از همین رو نوع زردچوبهها تفاوت دارد و برخی پررنگتر و برخی کمرنگتر است. وی با بیان اینکه تلاش تاجران ادویه این است که ادویههای صددرصد خالص را در اختیار مشتریان قرار دهند، تاکید میکند که وجود ادویههای غیرخالص در بازار انکارناپذیر است.