دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ثبت بیش از 200 هزار تردد روزانه که در ایام پیک مسافرت از مرز 300هزار نیز می گذرد، آزادراه تهران – کرج را به عنوان اصلی ترین راه ارتباطی دو کلانشهر کشور به پر ترافیک ترین جاده ایران تبدیل کرده است، جاده ای که بسیاری از ترددکنندگان در آن مسافران دائمی این جاده هستند و تحمل ترافیکی چند ساعته بخشی از برنامه روزانه آنهاست. در کنار آن سفر از تهران به شهرهایی چون قزوین، زنجان، همدان، رشت و تبریز نیز تنها یک مسیر اصلی دارد و آن آزادراهی است که مدت هاست بیش از ظرفیت خود خدمات رسانی می کند. 

سد ترافیکی کرج می شکند

جدای از تمام سفرهایی که در طول روز از طریق این آزادراه انجام می گیرد و ترافیک های سنگینی که به بار می آورد، آنچه بیش از هر عامل دیگری اهمیت دارد اجرایی شدن سیاست هایی است که رفاه بیشتری را برای کرج به همراه آورد، هرچند به نظر می رسد کرج نیز شرایطی مانند بسیاری از مناطق نزدیک به کلانشهرها را دارد.

این موضوع از سوی وزارت راه و شهرسازی در قالب یک برنامه کلان برای راه اندازی قطارهای حومه ای پیگیری می شود. چهار خطه سازی مسیر ریلی تهران – کرج و رساندن قطار به بسیاری از شهرهای اقماری تهران یکی از برنامه های کلانی است که در طول سال های گذشته با سرعت قابل توجهی پیگیری شده و با توجه به بالا بودن احتمال تأسیس شرکت قطارهای حومه ای در قالب برنامه ششم توسعه، احتمالا در آینده ای نه چندان دور بخش قابل توجهی از بار ترافیکی جاده ها به خطوط ریلی منتقل خواهد شد.

با این وجود در عرصه جاده ای نیز از چند سال قبل و با پیگیری مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری کرج بناست با اتصال اتوبان همت به کرج گشایشی جدی در این مسیر به وجود آید، موضوعی که اهمیت آن، نوبخت، معاون رئیس جمهوری را به محل اجرای آن کشانده تا ضمن اطلاع از آخرین وضعیت آن، قول پیگیری این طرح را بدهد.

کشاندن ترافیک به شمال کرج و عبور از آن

طرح اتصال بزرگراه همت به کرج از چند سال قبل مطرح بوده و حتی در عرصه عمل نیز پیشرفت هایی را به ثبت رسانده است اما برخی عوامل باعث شده اند این طرح هنوز برای زمان دقیق نهایی شدن با اما و اگر مواجه باشد. یکی از اصلی ترین مسائل و ابهام ها در مسیر پیش بینی شده این آزادراه به حساب آمد. معارضان گسترده ای که در این راه وجود داشتند، کار را برای تملک، سخت و هزینه بر می کردند. اما موضوعی که ضربه ای جدی به سرعت تکمیل این مسیر وارد کرد، نیاز به تغییر مسیری بود که پس از دوره ای طولانی از آغاز کار نیاز به آن احساس شد.

در ابتدا بنا بود همت در شرقی ترین نقطه کرج را قطع کند و پس از رسیدن به میدان امام حسین کرج، از چند محور به داخل یا خارج از شهر وصل شود. اما با توجه به باریک بودن مسیر و دشواری پیدا کردن راهی برای عریض شدن آن و البته به دلیل وجود این ابهام که شاید ترافیک داخلی شهر افزایش یابد، در برنامه ای جدید بنا شد بزرگراه همت با عبور از شمال کرج و دور زدن نقاط شهری، از نقطه غربی به آزادراه کرج – قزوین برسد. طرحی که حالا کار اجرایی روی آن آغاز شده و معاون رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرده لااقل بخشی از آن در طول ماه های آینده آماده استفاده شود.

نوبخت در جریان بازدید روز گذشته خود گفته با توجه به اینکه اجرای این کار به اعتبارات زیادی نیاز دارد و به سبب تغییر در سهم بودجه دولت روند اتمام پروژه سریع می شود. با توجه به گشایش حاصل شده در بخش مالی، انتظار داریم حتی با بهره برداری یک باند، مردم بتوانند در نوروز از این جاده استفاده کنند. ابراز امیدواری رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افتتاح بخشی از کار در نوروز آینده در حالی مطرح شده که پیش از این اجرای کامل این راه با چهار سال زمان تخمین زده شده بود، موضوعی که می تواند امیدها به گشایشی جدی در پرترافیک ترین جاده ایران را افزایش دهد.

نیاز به مدیریت بخش های آزادراه

در کنار نقاط امیدوارکننده ای که در رسیدن اتوبان همت به کرج مطرح شده، یک موضوع نیز نگرانی هایی را به وجود آورده و آن مدیریت بازار مسکن در محدوده آزادراه چه در برطرف کردن معارضان و چه در آینده خانه ها پس از افتتاح آزادراه است.

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن در گفت وگو با «فرصت امروز» با اشاره به این نگرانی ها گفت: طبق قانون، دولت اختیار آن را دارد که برای پیگیری طرح های ملی و عمومی، اراضی را تصاحب کند اما به دلیل تلاش برای پرهیز از برخورد مستقیم با صاحبان املاک، متأسفانه برخی در شرایط اخلال ایجاد می کنند و اجرای طرح هایی بزرگ را به منافع شخصی خود گره می زنند.

به گفته وی پیگیری طرح های کلان کشور اولویتی جدی است که دولت باید با تمام توان آن را پیگیری کند و در صورت لزوم قوانین نیز از این امر تبعیت خواهند کرد. زیرا ارائه قیمت هایی چند برابر نرخ واقعی یک خلاف قانون و یک معضل فرهنگی و اجتماعی است که متأسفانه برخی آن را ایجاد می کنند.

سرحدی همچنین درباره آینده خانه هایی که در نزدیکی این آزادراه قرار می گیرند، نیز اظهار کرد: طبق قوانین موجود حریم جاده از دو طرف تا 60 متر باید خالی از هرگونه ملک و خانه باشد و از این رو این امر به دولت کمک خواهد کرد اما در کنار آن به هر حال با رسیدن مسیرهای جدید احتمال تفاوت در قیمت ها نیز وجود خواهد داشت که در صورت نظارت و جلوگیری از نجومی شدن تغییرها، حدی از آن در بازارهای اقتصادی طبیعی است.

شکستن سد ترافیکی کرج یکی از اولویت های جدی است که در طول سال های گذشته بارها درباره آن بحث شده و حضور معاون روحانی این امید را به وجود می آورد که گشایشی جدی در مسیر آن آغاز شود، گشایشی که آغاز دور جدیدی از تحولات برای افزایش امکانات رفاهی ساکنان شهرهای حومه ای تهران است.

ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OQcd4z3P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه