پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام با تکاپوی حقوقی‌ها شاهد روندی متعادل در کلیت معاملات بود. بازار سهام روندی متعادل و کم‌حجم را تجربه کرد که در این بین علاقه برای حضور در عرضه اولیه بهمن‌دیزل و در عین حال فرصت به وجود آمده در برخی نمادهای کوچک به مثبت شدن نماگر بازار سهام انجامید، گرچه شاخص کل بورس به رشد ناچیز سه واحدی قناعت کرد و در ارتفاع 62 هزار و 639 واحدی قرار گرفت. در هفته‌های اخیر اقدام دولت برای خروج از رکود در قالب اعطای وام 25 میلیونی خودرو و طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی کلید خورد، اما بورس تهران هیچ واکنشی به این طرح نشان نداد و به روزهای سرد خود ادامه داد.

بی‌اعتمادی بورس نسبت به تصمیمات دولت در کنار عواملی همچون کمبود نقدینگی، بالابودن نرخ سود سپرده بانکی و همچنین ادامه رکود اقتصادی و کاهش قیمت‌های جهانی علت روند نزولی بورس شمرده می‌شود و باوجود اجرایی شدن بسته خروج از رکود این بسته تأثیر چندانی بر بهبود وضعیت بورس نداشت، زیرا این بسته بیشتر از آنکه به خروج از رکود توجه کند بر حفظ وضعیت موجود تأکید داشت.

مولفه‌های تأثیر‌گذار بر آینده بازار سهام

نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال آینده و همچنین انتخابات پیش‌روی مجلس در ادامه فضای انتظاری بازار سهام و روند محتاطانه آن مؤثر است، زیرا بسیاری از سهامداران در انتظار تصمیمات دولت در بودجه سال آینده هستند، و این وضعیت محتمل است که بورس تهران حداقل تا پایان امسال به روند آهسته و کم‌نوسان خود ادامه دهد.

در عین حال از آنجا لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی تأثیرات بلند‌مدتی در وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بورسی می‌گذارد، سهامداران فعلا ترجیح می‌دهند تا به اخبار این حوزه واکنشی نشان ندهند و بیشتر منتظر تصمیماتی درخصوص نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بهره مالکانه معادن و نرخ سود سپرده بانکی هستند. به همین دلیل بورس تهران این روزها جولانگاه نوسان‌گیران شده است.

افت 10 درصدی ارزش معاملات در دومین ماه پاییز

طبق آمار منتشر شده عملکرد بورس تهران در دومین ماه پاییز نشان می‌دهد که در این ماه ارزش معاملات در مقایسه با مهرماه 10 درصد افت کرد. حجم سهام معامله شده هم به دلیل بی‌انگیزگی سهامداران و رخوت آنها افت 11 درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت شاخص بورس نیز نشان می‌دهد که در این ماه تغییر خاصی در وضعیت این متغیر نسبت به مهرماه به وجود نیامده و این متغییر مهم از 63 هزار و 175‌واحد به 62 هزار و 889 واحد رسیده است. علاوه بر این حاکم شدن جو انتظار و احتیاط در بازار سهام موجب شد تا در آبان ماه ارزش بازار سهام در مقایسه با مهرماه 15 هزار و 447 میلیارد ریال معادل یک درصد افزایش یافته و از 271 هزار میلیارد تومان به 27 هزار و 298 میلیارد تومان برسد.

حقوقی‌ها 64 درصد خریدار بودند

براساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی معادل 64 درصد از کل خریدها بود، درحالی‌که ارزش سهام فروخته شده آنها حدود 61 درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه تمایل حقوقی‌ها بیشتر به سمت خرید سهم بود. این در حالی است که به دلیل شرایط رکودی حاکم در بورس حقیقی‌های بازار همانند ماه‌های گذشته بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند به‌طوری‌که معادل 35 درصد خرید کرده و در مقابل معادل 38 درصد فروختند.

از سوی دیگر بورس تهران در آبان ماه از 20 روز معاملاتی تنها 12 روز مثبت بود و در روزهای مثبت نیز شاخص کل بورس به مدد نوسان‌گیران، نوسانات بسیار محدودی را تجربه کرد. در آبان‌ماه متوسط P/E بازار به 5.7 مرتبه رسید و تعداد نمادهای باز شده و متوقف شده با یکدیگر برابری کرد.

محصولات شیمیایی؛ رتبه اول ارزش بازار سهام

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نیز نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت در رتبه اول قرار گرفتند و گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و مخابرات بیشترین میزان ارزش بازار را به خود اختصاص دادند. همچنین تطبیق سود  (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که تعداد 9 صنعت با افزایش، تعداد 18 صنعت با کاهش و مابقی شرکت‌ها تغییری در سود  (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند.

سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت‌ها در پایان آبان‌ماه برابر با 439 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مهر ماه معادل 16هزار میلیارد‌‌‌ریال کاهش نشان می‌دهد. در پایان آبان 1394 متوسط سود  (زیان) خالص شرکت‌های بورسی متوسط سود شرکت‌ها به ازای هر سهم برابر با 430 ریال بوده است. در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 1394 برابر 274 هزار میلیارد ریال بوده که 75درصد درآمد  (زیان) واقعی شرکت‌ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 364 ریال را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GtxQjJXh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه