پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات روز سه‌شنبه با 236 واحد افت در ایستگاه 77 هزار و 141 واحدی ایستاد. شاخص‌های بورسی در هفته‌های گذشته پس از آغاز اجرای برجام، جهش‌هایی قابل توجه داشت و همین اتفاق باعث شد بحث‌های فراوانی در تحلیل این رفتار بازار سهام دربگیرد، چنان‌که برخی کارشناسان این افزایش را در قالب رفتاری هیجانی تفسیر می‌کنند که چندان ادامه نمی‌یابد اما دسته‌ای دیگر از تحلیلگران این جهش‌ها را آغاز حرکت بورس در مسیری افزایشی می‌دانند که متاثر از عوامل ساختاری مثبت، روندی بلندمدت و مستمر خواهد بود.

با این چشم‌انداز بازار سهام در آستانه عرضه اولیه ۸ درصدی سهام پتروشیمی فجر شاهد درجا زدن نماگرهای منتخب خود بود؛ بازاری که برای برخی از سرمایه‌گذاران همچنان فرصت خرید سهام در دامنه منفی قیمت‌ها تلقی می‌شود. از سوی دیگر بازار سهام در حالی تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه خود را شاهد بود که تأثیر روانی عرضه اولیه 200 میلیون سهمی شرکت پتروشیمی فجر در روزهای آینده باعث شد تا انگیزه برای تأمین نقدینگی از طریق واگذاری سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز افزایش یابد.

با این همه در بازار دوم اغلب معامله‌گران همچنان به دنبال خرید سهام شرکت‌های کوچک بودند. در روزهای آینده با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و در پی آن ورود نقدینگی جدید از بازار پول به بازار سهام، این احتمال وجود دارد که نسبت P/E بازار سهام افزایش یابد و شاهد حرکت بازار سهام در مسیر صعودی باشیم.

خرید حقوقی‌ها در گروه بانکی

در گروه بانک نمادها روندی نزولی داشتند و اکثریت در بازه منفی معامله شدند. بانک اقتصاد نوین و بانک سرمایه معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. با معامله 159 میلیون سهم، بانک صادرات ایران بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در اکثر نمادها برخلاف گذشته حقوقی خریدار بود. در گروه خودرو و ساخت قطعات سایپا، ایران‌خودرو، زامیاد، سایپاآذین و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با صف خرید معاملات را به پایان رساندند.

بازار سهام در نماد معاملاتی پتروشیمی جم، شاهد معامله بلوکی 12 میلیون سهمی به ارزش بیش از 12 میلیارد تومان میان کدهای تابعه سهامدار حقوقی بود. در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین نیز 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی انتقال یافت. همچنین در نماد معاملاتی بانک ملت 60 میلیون سهم به ارزش بیش از 13.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده بازارگردانی شد.

در فولاد مبارکه اصفهان اما 50 میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان با معامله بلوکی میان کدهای تابعه سهامدار عمده روبه‌رو بود. همچنین در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بیش از 38 میلیون سهم به ارزش بیش از 11 میلیارد تومان بازارگردانی شد.

کاهش اندک آیفکس

فعالیت بازار فرابورس در 27 بهمن‌ماه 1394 با خریدوفروش 327 میلیون ورقه بهادار در 34 هزار و 130 نوبت به ارزش 5 هزار و 964 میلیارد و 210 میلیون ریال خاتمه یافت و شاخص فرابورس اندکی کاهش یافت.بیمه آرمان به همراه گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و صنعتی مینو بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند درحالی‌که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، پالایش نفت شیراز و زرین معدن آسیا با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند.

در جریان معاملات دیروز، 171 میلیارد و 280 میلیون ریال اسناد خزانه اسلامی معامله شد و به این ترتیب نماد «اخزا» به لحاظ ارزش معاملات در بین نمادهای فرابورسی در رده دوم و در صدر بازار اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت و رکورد بیشترین ارزش معاملات روزانه در این نماد از زمان گشایش این نماد تاکنون شکسته شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز بازار سهام به میزان 90 میلیون سهم به ارزش 294 میلیارد ریال در نماد ذوب‌آهن اصفهان اتفاق افتاد.

همچنین آیفکس از ابتدای ساعت معاملاتی دیروز همانند روزهای گذشته روند صعودی در پیش گرفت اما مجددا افت کرد و در نهایت با تغییر نامحسوس نمایشگر عدد 809.98 شد. در بازار اول 31 میلیون و 930 هزار ورقه بهادار به ارزش 79 میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات در نماد سرمایه‌گذاری سبحان و بیشترین ارزش در نماد داروسازی کاسپین اتفاق افتاد. همچنین 218 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 683 میلیارد ریال خریدوفروش شد و ذوب‌آهن اصفهان رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rDuhvO8E
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه