تاریخ همیشه خود را تکرار میکند و این بار نوبت تیم بیسبال سانفرانسیسکو جاینت است که قهرمانی رقابتهای جهانی بیسبال را به دست آورد. در شش سال گذشته این تیم موفق شده است سه بار و در سالهای 2010، 2012 و 2014 عنوان قهرمانی این مسابقات را به خود اختصاص دهد. با این حال قهرمانیهای متعدد جاینت تنها دلیل علاقه هواداران به این تیم نیست.
فعالیتهای تجاری و بازاریابی مدیران سانفرانسیسکو جاینت است که علاقهمندان را به سوی این تیم بیسبال سوق میدهد. ارائه یک تجربه منحصربهفرد از حضور در ورزشگاه به تماشاگران و استفاده بهینه از شخصیت بازیکنان این تیم به مدیران باشگاه بیسبال سانفرانسیسکو جاینت کمک کرده تا یک برند جذاب و موفق را ایجاد کنند.
در این راستا آدام لیپارد، مدیر بخش جهانی ورزش و سرگرمی در مؤسسه GMR Marketing معتقد است: «موفقیت تیم بیسبال جاینت دو دلیل عمده دارد؛ فروش بلیت و استفاده از منابع مالی اسپانسرها.» وی ادامه داد: «باشگاه سانفرانسیسکو جاینت در حوزه فروش بلیت و جذب حامی مالی از جمله بهترینها تیمهاست و دلیل اصلی این موضوع تجربه ارزشمندی است که به هواداران خود هنگام حضور در ورزشگاه ارائه میکند.»
براساس آمارهای اعلام شده از سوی مجله فوربس پس از تیمهای نیویورک یانکیز، لسآنجلس داجرز و بوستون رد ساکس تیم سانفرانسیسکو جاینت چهارمین تیم ارزشمند لیگ بیسبال آمریکا محسوب میشود.
گفتنی است در حال حاضر شرکتهای تجاری بزرگی نظیر AT&T, Coca-Cola, Toyota, Anheuser-Busch, Virgin America, Levi's, PlayStation, MillerCoors, Oracle, و Yahoo از جمله حامیان مالی تیم بیسبال جاینت محسوب شده و میزان فروش بلیت و بینندگان بازیهای این تیم حد فاصل سالهای 2009 تا 2015 میلادی رشد کرده است.همچنین این تیم موفق شده است بلیت تمام بازیهای خانگی خود را از سپتامبر سال 2010 میلادی به فروش برساند و رتبه پخش تلویزیونی بازیهای این تیم حد فاصل سالهای 2009 تا 2015 رشدی 34درصدی را تجربه کرده است.
ماریو آلیوتو، مدیر بخش فعالیتهای تجاری تیم جاینت میگوید: «نه تنها پیروزی هیچگاه ما را دچار مشکل نمیکند بلکه کار را برای پیشبرد امور تجاری بسیار سادهتر میکند.» وی ادامه میدهد: «اما فراموش نکنید که ساخت یک برند محبوب و جذاب بسیار دشوارتر و پیچیدهتر از آن چیزی است که در زمین مسابقه مشاهده میشود.»
AT&T Park بهعنوان ورزشگاه خانگی تیم سانفرانسیسکو جاینت در نزدیکی خلیج سانفرانسیسکو واقع شده و به واسطه امکانات و خدماتی که ارائه میکند محلی بسیار مناسب برای هواداران عادی و هواداران پرشور تیم جاینت محسوب میشود.
از جمله امکانات موجود در این ورزشگاه میتوان به یک رستوران که محصولات ارگانیک را در فرآیند طبخ غذاها استفاده میکند، باغی در نزدیکی محل نصب اسکوربورد ورزشگاه، مرکزی برای نمایش فعالیت هواداران تیم در شبکههای اجتماعی و یک کافه بزرگ اشاره کرد.
در ارتباط با موفقیتهای تجاری تیم سانفرانسیسکو جاینت، مت پاول تحلیلگر ارشد در حوزه صنعت ورزش در مؤسسه NPD Group معتقد است استفاده از بازیکنان جوان که از قابلیتهای تجاری بسیاری برخوردار بوده و بهدنبال انجام کارهای خارقالعادهاند به تیم جاینت کمک کرده بیش از هر تیم دیگری در لیگ بیسبال آمریکا هواداران را به باشگاه نزدیک کرده و از مواهب آن بهرهمند شود.
کارشناس دیگری در این زمینه معتقد است تمرکز مدیران جاینت بر موضوع راحتی و خوشحال بودن هواداران هنگام حضور در ورزشگاه از نظر فنی نیز کمک بزرگی برای این تیم محسوب میشود، چرا که هواداران حتی زمانی که نمایش تیم چندان قابل قبول نبوده و نتایج خوبی کسب نمیشود هم حامی تیم محبوبشان هستند و به تشویق بازیکنان آن و حضور در ورزشگاه ادامه میدهند.