شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نیرو در آیین آغازین سی و یکمین کنفرانس بین المللی صنعت برق گفت: سال 95 نقطه عطفی در توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بوده است.

بـــه گــزارش پــایـگــاه اطلاع رسانی وزارت نیـرو(پاون)، حمیـد چیت چیـان دیروز در آیین افتتاح سی و یکمین کنفرانس بین المللی صنعت برق در پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه سال 95 نقطه عطفی در صنعت برق کشور در بخش توسعه انرژی های تجدیدپذیر بوده است، افزود: در سال 99 حداقل 400 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

سال 95 نقطه عطفی در توسعه انرژی های تجدیدپذیر

چیت چیان گفت: در حال حاضر حدود 10هزار و 830 مگاوات ظرفیت تولید برق در دست اجراست، این نیروگاه ها شامل نیروگاه های حرارتی، آبی، DG و تجدیدپذیر هستند که برخی از آنها مجوز نیز دریافت کرده اند.

چیت چیان با بیان اینکه به ازای هر کیلووات ساعت برقی که به فروش می رسد، زیان های قابل توجهی به صنعت برق افزوده می شود، گفت: هم اکنون در واگذاری هزینه های انشعاب بین 7درصد در روستاها و تا 47درصد در شهرهای بزرگ زیان ده هستیم.

وی با اشاره به عدم پرداخت تکالیف قانونی از سوی مردم و دولت بیان داشت: پرسنل صنعت برق کشور با سخت کوشی و کمبود منابع مالی تلاش می کنند تا جامعه دچار آسیب نشده و چرخ های صنعت به گردش خود ادامه دهند.

او با اشاره به اینکه در سه سال دولت یازدهم 6هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی برق کشور افزوده شده است، بیان داشت: در اثر اجرای موفق طرح های پیک سایی و ایجاد ظرفیت های مطمئن بود که امسال ذخیره عملیاتی در روز پیک 990 مگاواتی از کاهش بار صنایع استحصال شده بود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بخش توزیع نیز با مدیریت بار، 3هزار مگاوات از بار پیک کاهش داشته است، افزود: در صورتی که صرفه جویی مدیریت نمی شد ناچار بودیم به همین میزان نیروگاه احداث کنیم.

وی با اشاره به کاهش تلفات شبکه توزیع از 15درصد به کمتر از 11درصد و ارتقای ضریب آمادگی نیروگاه ها تا 98.5درصد اظهار داشت: با خروج برخی واحدهای تولیدی در زمان پیک و اقدامات افزایش ظرفیت و کاهش بار و استفاده از ظرفیت های موجود توانستیم نیازهای صنعت برق کشور را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت برق نیاز به ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه دارد، به کاهش بار بدهی های غیرمنطقی اشاره کرد و افزود: در دولت گذشته بخشی از نیروگاه های این وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شد و بدهی های آنها به گردن وزارت نیرو باقی ماند که با تلاش بسیار موفق شدیم 6هزار میلیارد تومان بار بدهی را از دوش وزارت نیرو برداشته و به عهده دولت بگذاریم.

وزیر نیرو سپس با اشاره به اینکه بخشی از درآمد وزارت نیرو نیز به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می شد، گفت: در گذشته بیش از 5هزار میلیارد تومان و در سال قبل نیز حدود 2200میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز می شد که امسال این مبلغ نیز با کمک دولت یازدهم از تعهدات این وزارتخانه برداشته شد.

وی با اشاره به تلاش صنعت برق در مدیریت بار و مدیریت مصرف گفت: ما نباید متناسب با میزان مصرف کشور مرتب به احداث نیروگاه روی آوریم، بلکه باید با مدیریت مصرف و استفاده از امکانات موجود میزان برق کشور را در حالت تعادل نگه داریم.

چیت چیان حرکت به سمت کاهش هزینه های تمام شده برق و همراهی در کاهش گازهای گلخانه ای و ایجاد رقابت واقعی و جلوگیری از مهندسی شدن قیمت ها را از جمله راهکارهای وزارت نیرو ذکر کرد و ادامه داد: باید موانع موجود از سر راه سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خارجی برداشته شود تا آنها تمایل بیشتری به فاینانس پروژه های داخلی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اگر امکان تامین منابع خارجی با هزینه کمتر داشته باشیم از آن استقبال خواهیم کرد.

وزیر نیرو از ارتقای راندمان نیروگاه ها و کاهش تلفات و استفاده از منابع تجدیدپذیر نیز به عنوان راهکارهای دیگر وزارت نیرو به منظور تقویت صنعت برق کشور یاد کرد و افزود: استفاده از برق تجدیدپذیر باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. برای نمونه اخیرا مناقصه ای در کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار شد تا برق تولیدی از انرژی بادی با قیمت 3سنت و برق تولیدی از انرژی خورشیدی با قیمت 2.9سنت به فروش برسد.

چیت چیان با اشاره به اینکه ضریب بار شبکه در زمان حاضر 62درصد است، افزود: این موضوع به ما یادآوری می کند که از تمام ظرفیت تولید استفاده نمی شود و با مدیریت بار و کاهش پیک مصرف می توان بخش قابل توجهی از مصرف انرژی را با ظرفیت های موجود تامین کرد.

وی از متنوع کردن منابع مالی و مشارکت مردم در مدیریت بار و مصرف به عنوان بخش دیگری از راهکارهای وزارت نیرو نام برد و ادامه داد: هوشمند کردن شبکه و ارائه خدمات اینترنتی می تواند خدمات رسانی و پایداری شبکه را تضمین کند و از رفت و آمد و هزینه های اضافی جامعه بکاهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nzw3v2AH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه