جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دور دنیا

سال 2015 چگونه گذشت؟

8 سال پیش ( 1394/9/29 )
 

اگر زمان زیادی را صرف پیگیری اخبار رسانه‌ها کرده باشید، حتما فکر می‌کنید سال 2015 سال بسیار بدی بوده‌است: جنگ، پناهندگان و حملات تروریستی قسمت اعظمی از اخبار را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. ولی اگر کمی از دنیای تیتر اخبار فاصله بگیرید متوجه می‌شوید که سالی که گذشت مملو از اتفاقات خوب برای صدها میلیون نفر از مردم دنیا بوده‌است. با توجه به پایان رسیدن سال میلادی به پنج اتفاق خوش در سال گذشته اشاره می‌کنیم:

1- نفت ارزان: دنیا لبریز از طلای سیاه شده‌است. مازاد تولید نفت سبب شده است تا قیمت نفت یک سوم کاهش پیدا کند. ارزش یک بشکه نفت به پایین‌ترین حد خود از زمان بحران اقتصادی سال 2009 رسیده‌است و حتی این امکان وجود دارد که با برداشته‌شدن تحریم‌های ایران قیمت نفت پایین‌تر هم بیاید.

2- در انتخابات میانمار بهترین‌ها انتخاب شدند: آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که حدود 18 سال در اسارت خانگی به سربرده‌ بود، به دلیل داشتن همسر انگلیسی از رئیس‌جمهور شدن محروم بوده وارتش میانمار یک چهارم کرسی‌های مجلس را تشکیل داده‌است. اما با این همه حزب لیگ ملی به رهبری آنگ سان سوم تعداد زیادی از کرسی‌ها را ار آن خود کرد و این به معنای آن است که آنگ سان سوچی حالا از قدرت تصمیم‌گیری برخوردار است.

3- یک قرارداد کامل و جامع آب و هوایی بسته شد: از جمله مواردی که در موافقت‌نامه پاریس مطرح شده است آن است که تمامی کشورها آن را امضا کردند، از الزام قانونی برخوردار است. حمایت‌کنندگان این طرح آن را «پایان دوره سوخت‌های فسیلی» نامیده‌اند. ممکن است این طرح برای رسیدن به هدف اعلام شده و رساندن گرمای زمین به زیر 2 درجه سانتی‌گراد کافی نباشد اما برخی آن را «یک پرتاب بزرگ به سمت درست» می‌دانند.

4- یک میلیارد انسان از فقر نجات پیدا کردند: اگر جزو خیرین حرفه‌ای نیستید احتمال دارد که توجه زیادی به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد نکرده باشید. در سال 2000 رؤسای کشورهای جهان بر سر هشت هدف برای از بین بردن فقر طی 15 سال به توافق رسیدند. یکی از این اهداف ریشه‌کن کردن فقر مطلق بود (زندگی با روزی کم‌تر از 1.25 دلار در روز).

امسال سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد افرادی که در فقر مطلق به سر می‌برده‌اند از 1.75میلیارد نفر در سال 1999 به 836 میلیون نفر رسیده‌است و درصد افرادی که در کشورهای در حال توسعه و در فقرمطلق به سر می‌برده‌اند از 37 درصد در سال 1999 به 14 درصد رسیده‌است.

5- ارتباط مردم جهان با یکدیگر از همیشه بیشتر است: دسترسی به اینترنت و تلفن به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا کرده‌است. این یکی دیگر از اهداف توسعه هزاره بوده‌است. میزان کاربران اینترنت و دارندگان تلفن همراه در اوایل قرن 21 میلادی تنها 6 درصد بوده‌است اما در حال حاضر این میزان به 43 درصد رسیده‌است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RXptbH2m
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه