جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی از تشکیل کمیته‌های تغییر سال پایه آمار به سال 95 خبر داد و با پیش‌بینی اینکه بازارها از آرامش برخوردار باشند، گفت: خدشه‌ای به آمار بانک مرکزی وارد نیست. به گزارش مهر، بانک مرکزی اعلام کرد: مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی مسئولیت گردآوری آمار و اطلاعات اقتصادی و تهیه گزارش‌های مختلف را به عهده دارد. بر همین مبنا شاخص‌های قیمت، ازجمله شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی را منتشر می‌کند. 

علیرضا مقتدایی، مدیرکل آمار اقتصادی بانک مرکزی در مورد مراحل تولید آمار در بانک مرکزی گفت: تولید آمار مراحل مختلفی را گذرانده و در فرآیندها و روش‌ها نیز تغییراتی داشته است. شاخص‌های قیمت از سال 1313 تهیه شده و پس از آن در سال‌های 1338، 1348، 1353، 1361، 1369، 1376، 1383 و آخرین بار در سال 1390 تجدیدنظر شد. تغییراتی که در سبد خانوار و رفتار اقتصادی افراد جامعه به‌وجود آمده را باید در محاسبات شاخص به‌نوعی لحاظ و سبد را به هنگام کرد. اعمال این تغییرات در طی این سال‌ها انجام شده و بانک‌مرکزی امیدوار است سبد فعلی را در سال 1395 به‌هنگام کند. به این به‌هنگام‌سازی اصطلاحا تجدیدنظر می‌گوییم. 

وی افزود: از هم‌اکنون مطالعات روی تغییر سال پایه از 100=1390 به 100=1395 شروع شده است. تقریبا برخی کمیته‌های کاری را تشکیل دادیم و درصدد هستیم که سال 1394 کار عظیم تصحیح نقشه و فهرست‌برداری از بلوک‌های نمونه که یکی از طرح‌های اساسی و پایه‌ای برای به‌هنگام‌سازی چارچوب‌های آماری است را اجرا کنیم. 

استفاده از تکنولوژی‌های نوین موجب ارتقای کیفیت کارها می‌شود و وقتی از سیستم یکپارچه استفاده می‌کنیم مطمئنا اشکالات کار خیلی سریع‌تر نشان داده می‌شود و فرآیند کنترل ساده‌تر انجام می‌شود. ما زمانی یازدهم یا دوازدهم هرماه توانایی انتشار شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی را داشتیم، اکنون با تغییری که در فرآیند دریافت اطلاعات ایجاد شده این زمان را به پنجم هرماه تقلیل داده‌ایم و زمان انجام کار را کوتاه‌تر کردیم.

همچنین تاریخ انتشار شاخص بهای تولید‌کننده را از حدود هفدهم ماه به هشتم ماه تقلیل دادیم و این یکی از توفیقاتی بود که بعد از استفاده از این تکنولوژی جدید برای ما پیش آمد. البته سایر طرح‌های اداره آمار هم از این سامانه بهره کافی را برده‌اند و تقریبا در سال جاری با مساعدت مقامات بانک توانسته‌ایم به توفیقاتی در زمینه تولید و انتشار آمار به‌هنگام دست یابیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vZYkBwti
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه