شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قسمت پایانی:روش‌های رسیدن به توسعه را تغییر دهیم

در شماره‌های قبل به همه زوایای زنجیره تأمین و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن اشاره شد. در این شماره تلاش شده تا نتیجه‌ای چکیده از همه بحث‌های مطرح شده، نگاشته شود. باتوجه به تعاریف جدید در فرهنگ سرمایه‌گذاری و تغییرات گسترده‌ای كه در زنجیره ارزش خودرو در دنیا به‌وجود آمده به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران باید با نشان دادن واكنشی صحیح نسبت به این تغییرات، الگوی جدیدی از خودروساز شدن را برای خود انتخاب کند. باتوجه به زمان‌های از دست رفته برای توسعه یافتگی صنعت خودروی ایران، باید روش‌های رسیدن به جاده توسعه را تغییر دهیم.

این تغییرات به‌قدری گسترده است كه گویی تا كنون هر آنچه پیموده‌ایم در جاده دیگری بوده و حال برای شروع پیشرفت باید از ابتدای جاده دیگری شروع كنیم. مفهوم این مطلب آن است كه سال‌های از دست رفته خودروسازی در ایران از آنجایی‌كه در مسیر توسعه جهانی خودروسازی نبوده، بنابراین مانند آن است که گویی بیراهه رفته‌ایم و امروز باید با راهبردی جدید، خود را از میانه راه به مسیر توسعه جهانی خودرو برسانیم.

نكته خوشایند اینكه، باتوجه به استراتژی‌های توسعه‌ای شرکت‌های صاحب برند و برتری نقش اقتصاد خودرو نسبت به آنچه در گذشته به آن صنعت خودروسازی اطلاق می‌شد كه پیش‌تر توضیح داده شد و نیز نقش پذیری کشورهای در حال توسعه در تجارت خودرو متناسب با مزیت‌ها و توانمندی‌های‌شان به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور پهناور 70 میلیونی با ویژگی‌های ممتاز، دارای مزیت‌ها و توانمندی‌هایی است که خوشبختانه در مسیر توسعه بازار شرکت‌های بزرگ خودروسازی قرار گرفته است به‌طوری‌كه این شرکت‌ها بسیارعلاقه‌مند خواهند بود که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه توسعه بازار به ایران سوق دهند.

این موضوع به‌ویژه با رفع تحریم صنایع خودروسازی ایران شكل جدی‌تری به خود گرفته است. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت كه فرصت‌های جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاری و دانش فنی در زنجیره تامین مرتبط با خودروسازی فراهم آمده و قطعاً در صورت واكنش بدون برنامه با تمایل سرمایه‌گذاری طرف‌های خارجی، دیگرهرگز نخواهیم توانست در مسیر توسعه صنعت خودرو قرار بگیریم و نهایتاً مانند همه 37 سال گذشته به بازاری مجانی برای فروش محصولات شركت‌های بزرگ خودروسازی دنیا تبدیل خواهیم شد.

بنابراین متولیان امر باید توجه کنند كه جمهوری اسلامی ایران در شرایط كنونی و با توجه به رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی، دارای پتانسیل‌های فراوانی برای تبدیل شدن به یك شریك تجاری مناسب برای شركت‌های بزرگ خودروسازی دنیا است و به‌دلایل زیر این ظرفیت وجود دارد كه بخش مهمی از سرمایه‌های خارجی در حوزه تجارت خودرو را جذب کند.

1- ایران با قدمتی 50 ساله در صنعت خودروسازی به لحاظ تجربه صنعتی و نیروی انسانی کارآمد شریک خوبی برای طرف خارجی خواهد بود.

2- موقعیت ژئوپلیتیک ایران باعث می‌شود که هزینه‌های لجستیک منطقه‌ای در زنجیره تأمین بسیار کاهش یابد.

3- ایران دارای بازار مصرف خودرو به ارزش 25 تا 30 میلیارد دلار است که رقمی وسوسه انگیز برای جذب سرمایه‌های خارجی است.

4- ایران به لحاظ خودروسازی، کشوری توسعه نیافته محسوب می‌شود که دارای بازاری بکر و دست‌نخورده است. در واقع سطح برخورداری و نفوذ خودرو در ایران بسیار پایین بوده به‌نحوی که از هر پنج نفر حدود یک نفر صاحب خودرو هستند. 90 درصد این تعداد نیز از خودروهای با سطح کیفی قابل قبول و لوکس بهره‌مند نیستند.

5- ایران از سیستم‌های لجستیک درون و برون شهری توسعه یافته‌ای بهره‌مند نبوده و این در حالی است كه ایرانی‌ها اغلب مردمانی هستند که خودروی شخصی را به هر وسیله حمل‌و‌نقل دیگری ترجیح می‌دهند.بنابراین بر متولیان و سیاست گذاران صنعت خودروی كشور است كه از فرصت‌های به‌وجود آمده بر‌ای جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه تجارت خودرو با تفكر و تعقل بهترین استفاده را ببرند چرا كه این آخرین فرصت برای رسیدن به توسعه در صنعت خودروسازی ایران است.

كارشناس صنعت خودرو

شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای داخلی به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IZO3uUk8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه