پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

زنان بیشتر از مردان می‌نویسند

9 سال پیش ( 1393/8/27 )
پدیدآورنده : سارا سالار  

اینکه نویسندگان مرد بیشتر از نویسندگان زن به مسائل کلان می‌پردازند و دغدغه‌های گوناگون را می‌نویسند، به این دلیل است که ما همیشه در یک جامعه مردسالار زندگی کرده‌ایم و در صورتی که زنان از این مرحله‌گذار عبور کنند، موضوع داستان‌هایشان از دایره مشکلات‌شان فراتر خواهد رفت. 

 زمانی که فضای جامعه باز باشد و خانم‌ها و آقایان در کنار یکدیگر مطرح شوند، زنان نویسنده هم از دغدغه‌های شخصی‌شان فراتر می‌روند و بیشتر به مسائل هستی‌شناختی می‌پردازند.   به نظر من، زنان بیشتر از مردان می‌نویسند و بیشتر هم ترجمه می‌کنند، شاید به این دلیل که زنان مسئولیت کمتری دارند و مردان آن‌قدر از نظر اقتصادی و تامین زندگی، در فشار هستند که کمتر می‌توانند بنویسند یا با سختی بسیار زیادی می‌نویسند. همین مسائل و مشکلات هم باعث شده نویسندگان در کشور ما نتوانند به طور حرفه‌ای بنویسند و به‌عنوان یک شغل به آن نگاه کنند.

 نویسندگان زن و مرد به خوبی می‌توانند به درک یکدیگر از دنیا و هستی کمک کنند. اگر از سطح داستان‌ها به عمق برویم، متوجه این تفاوت دیدگاه در نویسندگان زن و مرد و همچنین درکی که به مخاطب می‌دهد، می‌شویم و این به نظر من اتفاق خوبی است چون این تفاوت‌ها باعث تکامل نویسنده و مخاطب، هر دو می‌شود. 

 در ایران مجموعه‌ای از عوامل است که باعث شده مخاطبان ایرانی کتاب‌های ترجمه را به تالیف ترجیح دهند. به طور کلی این را می‌توانم بگویم اگرچه نویسندگان ایرانی در حال حاضر تمام تلاش خود را برای نوشتن می‌کنند، ولی مشکلاتی از جمله نوع بسته زندگی امروز ما باعث شده فضای کنونی نوشتن در کشور مناسب نباشد، در حالی که نویسندگان خارجی زندگی بازتری دارند.  من دوست دارم هر روز و به‌طور منظم بنویسم، اگرچه یک پاراگراف بیشتر نباشد، ولی این اتفاق نمی‌افتد به دو دلیل؛ اول اینکه کمی در نوشتن تنبل هستم و دوم اینکه زندگی شلوغ و روند آن هم تند شده است. 

از آنجاکه رشته‌ام در دانشگاه، زبان و ادبیات انگلیسی بود، کتاب‌های زیادی را به زبان اصلی یا ترجمه می‌خواندم اما جنسیت نویسنده هیچ‌وقت در انتخابم تاثیری نداشت، بلکه شهرت خوب نویسنده و ناشر بود که باعث می‌شد کتابی را بخوانم یا کنار بگذارم. 

این نشان‌دهنده تفاوت سبک زندگی میان نویسندگان ما با نویسندگان دیگر است. در جوامع آنها زنان و مردان از یک جایگاه مطرح می‌شوند و فارغ از جنسیت می‌توان با نوشته‌های آنها ارتباط برقرار کرد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Fsb8i5lV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه