پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در معاملات روز سه شنبه بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل افت اندکی را تجربه کرد، با این حال شاخص بازار دوم 100 واحد بالا رفت و سه گروه خودرو، سرمایه گذاری ها و محصولات فلزی با بیشترین حجم معاملات در صدر برترین صنایع بازار قرار گرفتند. در این بین نقش حقوقی ها در معاملات دو خودروساز بزرگ ایران بسیار پررنگ بود، به طوری که در نماد معاملاتی سایپا در مجموع حقوقی ها 70.3درصد عرضه و 70,۷درصد خرید را به خود اختصاص دادند.

زمزمه کاهش نرخ سود بانکی در تالار حافظ

با این حساب در این نماد ۶۳ میلیون و ۸۲۰هزار سهم توسط حقوقی ها عرضه و ۶۴میلیون و ۱۷۸هزار سهم توسط آنها خریداری شد. همچنین در نماد معاملاتی ایران خودرو ۵۶.۵ درصد خریدها را حقوقی ها انجام داده اند و ۳۲.۳ درصد عرضه ها مربوط به حقوقی ها بود. شاخص کل که از ابتدای معاملات روند نزولی را تجربه کرده بود، مطابق با پیش بینی های روزهای گذشته به یک باره تغییر جهت داد و در پنج دقیقه پایانی معاملات، 57 واحد رشد کرد تا روزنه امیدی برای فعالان بازار سهام گشوده شود.

بورس در انتظار سیاست های عملی متولیان بازار سهام

روز گذشته و در تالار حافظ زمزمه ای مبنی بر کاهش چندباره نرخ سود بانکی با آغاز فصل پاییز شنیده می شد که براساس آن برای نخستین بار در یک دهه گذشته این نرخ به کمتر از 10درصد کاهش می یابد.

این موضوع می تواند برای گرایش مجدد نقدینگی به سمت بازار سهام موثر باشد. با توجه به این شرایط این انتظار در بین فعالان بازار سهام وجود دارد تا همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، سیاست های متولیان بازار سهام به گونه ای عملی شود که بازار سهام به عنوان دماسنج اقتصادی کشور و نشان دهنده اوضاع اقتصادی، روند رو به رشد و پر رونقی را در پیش بگیرد. به نظر می رسد این موضوع چندان دور از تصور نیست چراکه شرایط سودآوری شرکت ها

نسبت به سال گذشته بهبود یافته و شرایط بنیادی صنایع رو به بهبودی است. با این حال در شرایط متعادل این روزهای بورس، فعالان بازار چندان رغبتی به خریدوفروش ندارند و پاشنه بازار صرفا بر مدار شایعات و شنیده ها می چرخد.

افت و خیزهای چندباره شاخص کل فرابورس

در معاملات دوم شهریورماه 197 میلیون ورقه بهادار در 24 هزار و 914 نوبت دادوستد و ارزش آن معادل یک هزار و 780 میلیارد و 270 میلیون ریال شد. در همین حال شاخص کل فرابورس پس از افت و خیز چند باره با کاهش 1.74 درصدی، رقم 800 واحد را نمایش داد. بیشترین حجم معاملات مربوط به دادوستد 8 میلیون و 870 هزار سهم آتیه داده پرداز بود. البته بالاترین ارزش معاملات نیز در همین نماد رقم خورد و ارزش آن به 66 میلیارد و 360 میلیون ریال رسید. در بازار اول، 28 میلیون و 500هزار اوراق بهادار به ارزش 60میلیارد و 630هزار ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی ثبت شد. همین طور، 74میلیون و 110هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 242 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به دامداری تلیسه بود. نماد شرکت های دامداری تلیسه، مینو شرق و لیا بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت های بیمه سامان، تدبیرگران فارس و خوزستان و ریل پرداز سیر بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز سه شنبه همانند روزهای گذشته افت قیمت داشت و در بازه 930 تا 990هزار ریال معامله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به نماد «تسه 9409» آذر 94 بود. در میان ETFها، صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد و صندوق اعتماد آفرین پارسیان و گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق اجاره چادرملو به ارزش 351میلیارد و 750میلیون ریال بود. همچنین ارزش معاملات روزانه تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در این بازار به رقم 412میلیارد ریال رسید. گفتنی است نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری پس از پرداخت سود علی الحساب ماهانه اوراق و نماد معاملاتی شرکت آ.س.پ پس از ارائه اطلاعات پیش بینی بازگشاییشد. 

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5PYQSWgj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه